Sony kommentoi Concordin epäonnistunutta julkaisua ja vetämistä pois myynnistä – Kuvailee kokemusta ”oppimisprosessiksi”

Sonylla aiotaan jakaa Concordista saatuja oppeja myös muille yhtiön studioille.

12.11.2024 19:47

Sony-pomo Hiroki Totoki on kommentoinut vain kaksi viikkoa julkaisunsa jälkeen myynnistä vedetyn scifi-moninpeliräiskintä Concordin epäonnistumista. FireWalk Studiosin ”eloisaa universumia” luvannut debyyttipeli jäi myyntiluvuiltaan pahasti tavoitteista, ja PlayStation lopulta sulki pelistudion.

Sonyn tuoreiden taloudellisten tulosten julkistamisen jälkeisessä kyselytuokiossa yhtiöltä kysyttiin lisää Concordin kohtalosta ja live-palvelupeleistä. Totokista viime kuukausien tapahtumat ovat olleet oppimisprosessia.

– Tällä hetkellä olemme edelleen oppimisprosessissa. Ja periaatteessa et tiedä uuden nimikkeen osalta tulosta ennen kuin kokeilet sitä oikeasti, Totoki pohtii.

Totokin mukaan peliä olisi pitänyt testata aktiivisemmin pelaajilla läpi sen kehitysprosessin. Lisäksi teoksen laatua olisi pitänyt arvioida perusteellisemmin kehitysvaiheen aikana.

–  Meidän olisi jälkikäteen mietittynä pitänyt hyödyntää tarkastuspisteitä ja suunnitella niiden ajoitusta kehitysprosessin eri vaiheissa. Näihin lukeutuvat käyttäjätestaukset ja testitulosten sisäinen arviointi pelinkehityksen aikana. Meidän olisi pitänyt tuoda nämä tekijät esiin paljon aikaisemmin kuin me teimme, Totoki toteaa.

Totoki kertoo, että Sonyn ja FireWalk Studiosin ”kommunikointi olisi voinut olla sujuvampaa pelinkehityksen ja myynnin välisten rajojen ylittämisen osalta”.

Myös oikean julkaisuikkunan valinta Sonyn omien nimikkeiden ja kolmansien osapuolien nimikkeiden osalta vaatii Totokista pohdintaa. Tämä mahdollistaisi Sonyn teosten ”julkaisun omalla alustalla ilman kilpailua” sekä julkaisuajankohdan myyntien maksimoinnin.

Saman kyselytunnin aikana Sonyn rahoitusosaston vanhempi varatoimitusjohtaja Sadahiko Hayakawa totesi, että yhtiö on julkaissut kaksi live-palvelupeliä, jotka menestyivät hyvin eri tavoin.

–  Helldivers 2 oli suuri hitti, kun taas Concord päätettiin sulkea. Me saimme paljon kokemusta ja opimme molemmista, Hayakawa kertoo.

Oppimisprosessia on tarkoitus jakaa myös Sonyn studioille laajemmin.

–  Tarkoituksemme on jakaa onnistumisistamme ja epäonnistumisistamme oppimaamme studioidemme kesken. Näin voimme vahvistaa kehityksen hallintajärjestelmäämme, Hayakawa uskoo.

Hayakawan mukaan Sony aikoo tulevaisuudessa julkaista ”yhtiön vahvuuksiin kuuluvia ja odotettavasti menestyviä yksinpelejä”. Lisäksi yhtiö pyrkii julkaisemaan live-palvelupelejä, ”jotka tavoittelevat nousujohteista menestystä ottaen samalla tietyn tason riskin julkaisunsa yhteydessä”.

Helldivers 2 saavutti julkaisunsa jälkeen helmikuussa Steamissä korkeimmillaan 458 709 pelaajan lukemat. Tähän verrattuna Concordin Steam-huipun pelaajamäärä oli parhaimmillaan vain 697 pelaajaa ennen kuin peli vedettiin myynnistä.

Lähde: Eurogamer