Miika Huttusen E3 2012 -jälkitunnelmointia

Verkossa on valitettu E3-messujen jälkeen sitä, kuinka surkeat ne tänä vuonna olivat. Tämä on tietenkin internetin tapa reagoida asiaan, mutta itse messuilla olleena voi vain sanoa, että mitä peleihin tulee, se ei pidä paikkaansa.

22.10.2015 12:15

Verkossa on valitettu E3-messujen jälkeen sitä, kuinka surkeat ne tänä vuonna olivat. Tämä on tietenkin internetin tapa reagoida asiaan, mutta itse messuilla olleena voi vain sanoa, että mitä peleihin tulee, se ei pidä paikkaansa. Se on reaktio sille, että tämän vuoden messut olivat kieltämättä hyvin yllätyksettömät, mutta silti ne olivat täynnä todella lupaavia ja mielenkiintoisia pelejä.

Ongelma oli toki se, että käytännössä kaikki niistä oli paljastettu jo ennen messuja. Koska E3:lta on perinteisesti odotettu juuri yllätyksiä ja suuria paljastuksia, eikä niitä tänä vuonna Ubisoftin Watch Dogsia lukuun ottamatta nähty tai kuultu, joten on vain luonnollista, että ne tuntuivat monille pettymykseltä.

Muutoin tämän vuoden messut olivat kuitenkin hyvin samanlaiset kuin aiempinakin vuosina. Valtava messukeskus täynnä ihmisiä, hirveä hälinä ja meteli, toinen toistaan suurempia messurakennelmia, sekä tietenkin toimittajien tiukat aikataulut. Pelitarjonta oli edelleen vahvasti tosipelaajille suunnattua, vaikka pelaaminen itsessään on kasvanut tavoittamaan myös muunlaisia pelaajia.

Vuosien messukokemuksella rakennetut omat aikataulumme olivat enemmän tai vähemmän siedettävät eikä kenelläkään ollut liikaa tapaamisia, joissa joutui ravaamaan välissä South ja West Hallin välillä, se kun vie helposti yli 10 minuuttia kohtuullisella munaravillakin. Omat aikatauluni pitivät minut pitkälti South Hallissa, jossa suurin osa suurista kolmannen osapuolen julkaisijoista, kuten EA, Ubi, Square Enix, Activision ja 2K Games pitävät omia osastojaan konsolivalmistajien ollessa puolestaan West Hallissa. Niinpä itse tutustuin pitkälti juuri kolmansien osapuolten peleihin muutamaa suljettujen ovien takana nähtyä esittelyä lukuun ottamatta.

Minulle messuilla oli valtavasti kiinnostavia pelejä, jotka saivat unohtamaan yllätysten puutteet. Hitman: Absolution vakuutti siitä, ettei se ole muuttunut räiskintäpeliksi vaan on edelleen myös sitä samaa pulmailua ja hiiviskelyä kuin ennenkin. X-COM: Enemy Unknown räjäytti vanhan fanin tajunnan eikä peli voi yksinkertaisesti ilmestyä tarpeeksi ajoissa. Entäpä Halo 4, Assassin’s Creed III, Injustice: Gods Among Us, Last of Us ja monet, monet muut niistä peleistä puhumattakaan, joita en ehtinyt nähdä tai testata. Luulisi näiden messujen tarjonnasta riittävän jotain jokaiselle seuraavan vajaan vuoden ajaksi!

Tapasin paikanpäällä myös Dave Perryn, Shiny Entertainmentin perustajan ja MDK:n sekä legendaaristen Earthworm Jim -pelien isän, joka antoi meille myös liian kunnianhimoiseksi osoittautuneen Enter the Matrixin. Mies vaihtoi joitakin vuosia sitten pelintekijästä pilvipohjaisen etäpelaamisen pioneeriksi perustamalla Gaikai-nimisen yhtiön. Kilpailevan OnLiven tavoin Gaikain teknologia mahdollistaa pelien pelaamisen verkon välityksellä oikeastaan millä tahansa päätelaitteella televisioista verkkoselaimiin. Itse peli pyöritetään Gaikain pilvipalvelimilla, joten päätelaitteelta ei tarvita kuin tasaista verkkoyhteyttä. Perryn mukaan uusi AAA-peli pyörii parhailla grafiikka-asetuksilla ilman ongelmia, jos verkkoyhteys pysyy tasaisena 2-4 mbs:n nopeudella, joka kotimaisten verkkoyhteyksien tasolla ei ole ongelma eikä mikään.

Gaikain ja OnLiven kaltaisten palveluiden arvellaan olevan tavalla tai toisella iso osa pelaamisen tulevaisuutta, eikä Gaikain tapaamistiloissa messuilla ollut pulaa vierailijoista. En oikeastaan ollut erityisen yllättynyt uutisesta, että Sony on nyt ostanut Gaikain omaan käyttöönsä. Perry varmasti naureskelee matkalla pankkiin muistellessaan sitä epäilyä ja naureskelua, jota hän sai osakseen perustaessaan Gaikaita.

Itse summaisin tämän vuoden messut sanalla turvallinen, sillä sellaiset ne sisällöltään olivat. Esitykset ja sisältö olivat tasaisen laadukasta, mutta yllätyksettömiä. Odotan mielenkiinnolla mitä ensi vuoden messut pitävät sisällään, sillä nämä olivat viimeiset messut, jotka pidettiin Los Angelesin messukeskuksessa sen tulevien muutosten vuoksi. Kiitokset LACC:ille kaikista menneistä vuosista ja messuista!

Miika Huttunen

Lisää luettavaa