Guerrilla Gamesin odotettu Killzone 2 -räiskintäpelin helmikuinen julkaisu lähestyy. PlayStationin maahantuoja Nordisk Film tarjosi Pelaaja-lehden ja KonsoliFINin keskustelualueiden jäsenille mahdollisuuden päästä testaamaan PlayStation 3 -peliä yli kuukausi ennen virallista julkaisua. Toiminnantäyteinen tilaisuus järjestettiin Hillstreet 8:ssa, suoraan Helsingin keskustassa.

Paikallaolijat pääsivät pelaamaan pelin arvosteluversiosta sekä yksinpelikampanjaa että verkkopeliä pienen purtavan ja virvokkeiden siivittämänä. Ilmapiiri oli mukavan rento ja ihmisten ensivaikutelmat Killzone 2:sta olivat sangen positiivisia, etenkin pelin graafista ilmettä ihasteltiin melkoisesti. Myös pelin raskas ohjaustyyli ja nokkelat Sixaxis-liikkeentunnistusosiot puhuttivat ihmisiä.

– Hienon näköinen peli. Yksinpelissä käytetään Sixaxis-ohjausta mukavasti ja siististi, kiteytti paikalle saapunut Paul Korpinen.

Samaa mieltä oli Markus Isomeri, jonka toteaa Killzone 2:n grafiikoiden olevan hyvät. Pelin raskautta hän piti hyvänä tiettyyn pisteeseen asti, mutta lähitaisteluissa piirre oli Markuksesta haitaksi.

Haastattelimme myös Jereä, jonka Pelaajaboardilaiset tuntevat parhaiten Almasyna.

– Pelattavuus on realistisen raskasta eikä realistinen tuntuma siihen lopu. Luoteja satelee, dunkkuun tulee ja kuolema korjaa. Jo ensimmäisessä tasossa kuolin monta kertaa ja häpesin itseäni, kun sain kuulla, että vaikeusaste oli normaalilla, Jere myöntää.

– Ulkonäkö oli omalla kohdallani iso osa kokemusta. Kuvasuunnittelu on huikeaa, teknisestä puolesta puhumattakaan. Näiden kahden kombinaatio antaa Killzone 2:lle todella uniikin ulkonäön, joka on omiaan luomaan tunnelmaa. Tunnelma on minulle yksi pelikokemuksen tärkeimpiä tekijöitä, ja Killzone 2:ssa se on kohdallaan. Aseisiin on piikitetty sen verran testosteronia, että niillä ampuminen tuntui todella miehekkäältä, hän jatkaa.

– Peli meni ostoslistalle, ja tätä tapahtuu hyvin harvoin räiskintäpelien kohdalla, Jere päättää.

Pelaajaboardia edustamassa oli myös Henri Huittinen, eli Demppa.

– Kumarran Killzone 2:n ohjaukselle, sillä siinä vaaditaan harjoittelua ja oikeaa taitoa, kun taas toisissa FPS-nimikkeissä tähtäin pysyy lähes täydellisesti paikallaan, vaikka tekisi mitä tahansa. Yksi huomion arvoinen asia on myös toimiva Sixaxis-ohjaus muutamassa kohdassa: käännettävät venttiilit tai jopa tarkkuuskiväärissä käytettävä ohjaimen kallistus tuo kivaa pientä ekstraa peliin. Sen vain sanon, ettei kannata tärisevillä käsillä lähteä ”snaippaamaan” jengiä, Huittinen opastaa.

– Tämä on ehdottomasti ”must have” nimike, mikäli omistaa PS3:n ja pitää edes vähän räiskintäpeleistä, Demppa kertoo.

Killzone 2 julkaistaan PlayStation 3:lle helmikuun 25. päivä.

Kuuntele pelistä lisää infoa Pelaajacast 011 -podcastissa .

Monipelistä voi puolestaan lukea Thomas Puhan blogista, joka on avoinna Pelaaja-lehden tilaajille.

Lisää luettavaa