Kuluvalla viikolla otsikoihin nousivat muun muassa niin Pokémon-sarjan seuraava kokeilullinen askel kuin myös Sonyn autopelistudion enemmän tai vähemmän yllättävä kohtalo. Vielä kuluvan vuoden aikana näillä näkymin julkaistavasta Pokémon GO’sta saatiin nimittäin julkisuuteen uusia yksityiskohtia, kun taas pitkäikäinen autopelistudio Evolution Studios saavutti tiensä pään. Historian havinaa kaipailevat saivat hiljattain kuulla esimerkiksi myös hieman lisää Diablo-sarjan alkuperistä, ja kuultiinpa tällä viikolla lisäksi, että Doom-kehittäjä John Carmack on saamassa piakkoin jälleen tunnustusta pelialalla tekemästään pioneerityöstä.
Näistä ja monesta muusta aiheesta voi lukea oheisesta viikon suurimpia uutisia koostavasta listauksestamme.
Indiekehittäjä väittää: pelivideot syynä hyvien pelien alhaisiin myyntilukuihin
Peliprojektin vetäjänä Numinous Gamesilla toiminut Ryan Green on avautunut ongelmasta raskain mielin studion blogissa. Ilmeisesti pelin sijoittajavelkojen maksuun keskittynyt pieni kehittäjätiimi ei ole vielä saanut hilun hilua tuottoa omiin taskuihinsa, eikä tilanne näytä kovin hyvältä tekeleen myyntilukujen valossa.
– That Dragon, Cancer on kahdeksan ihmisen kätten tuotosta, ja me uhrasimme siihen täysipäiväisesti tuhansia tunteja työtä. Me kuitenkin aliarvioimme, kuinka moni tyytyisi vain pelin katsomiseen sen pelaamisen sijaan, Green pohjustaa argumenttiaan.
– Vaikka tuossa logiikassa ei olisikaan mitään perää, kun huomaat että muut tekevät rahaa sinun tekemällä tekeleellä josta et itse ole saanut vielä senttiäkään niin kyllähän se hajottaa kenet tahansa. -Marioysikax
– Toki ymmärrän että onhan se outoa, että pelejä voi ostaa ja streamata ihan kuin lystää ilman tekijänoikeuskiistaa, mutta jos saman tekee musiikin tai leffojen suhteen niin nousee hirveä äläkkä. Ei oikein inspiroi tekemään tarinavetoisia pelejä vaikka pelattavuus olisikin koukuttava. -fluf0
PS4:n ja pc:n tieteiskauhuseikkailu Soma menestyy – mutta mitä siitä opittiin?
Tuoreessa blogikirjoituksessaan Frictionalin luova johtaja Thomas Grip on kertonut olleensa tyytyväinen tulokseen, vaikkakin myyntiluku tarkoittaa, ettei viisi vuotta työstetty Soma ole vielä tienannut Frictionalille takaisin kaikkia pelin kehitys- ja julkaisukustannuksia. Gripin mukaan Soman pitäisi myydä vielä sellaiset 30 000 kappaletta kyseiseen pisteeseen päästäkseen, minkä hän uskoo tapahtuvan vielä kuluvan vuoden aikana.
– Tarina oli kyllä loistava ja jäi mieleen. Tunnelma ja maailma myös toimivat täysin. Scifin ja kauhun yhdistelmä oli just hyvä. -zappah
– Peli on toistaiseksi edelleen hieman kesken, koska kauhuosioiden mörköhippa tuntuu aivan ylitsepääsemättömän ummehtuneelta tuulahdukselta menneisyydestä. Tehdään uskomattoman kiinnostava ja yksityiskohtainen maailma ja sitten hirviöillä pakotetaan pelaaja sivuuttamaan se kaikki juoksujalkaa, koska taas joku heikosti itse tarinaankin istuva mölli läähättää niskaan. Seuraavassa kohtauksessa taas edetään seiniä tuijotellen, koska toinen hirviö tietää katseesta saman tien missä pelaaja luuraa ja läpsykankkuahan siitä seuraa. Ok, genre on käytännössä Frictionalin luomus, mutta nyt olisi jo ehkä syytä hyväksyä, että sen huippuhetki meni jo ja nyt on aika siirtyä elämässä eteen päin. -Haerski
Pokémonit oikeaan maailmaan tuovasta Pokémon GO -pelistä saatiin uusia kuvia, lisää yksityiskohtia
– Ideaa tässä on! Tosiaan olisi hauskaa että hautausmailta löytyisi Ghost-Pokemoneja ja oikeita ympäristöjä hyödynnettäisiin muutenkin ovelasti. Savosta löytyneen paljon Vesityypin Pokemoneja. -Teräskäsine
– Peli vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta ja vaikuttaa, että tässä on enemmän peliä kuin Ingressissä, joka ei itseäni oikein jaksanut alkuinnostuksen jälkeen kiinnostaa. Tulee varmasti kokeiltua, vaikka varmasti kaikki ominaisuudet ei toimi täällä suomessa niin hyvin kuin japanissa tai amerikoissa (tiimien muodostus ja ynnä muu yhteisöllisyys). -Majur1
Doom-kehittäjä John Carmack saa kunniapalkinnon Britannian akatemialta
Brittiakatemia myöntää Fellowship-kunniapalkintoja tahoille, jotka ovat jollain merkittävällä tavalla vaikuttaneet pelialan kulkuun. Carmackin kohdalla akatemia kiittää erityisesti miehen pioneerityötä 3D-peligrafiikan kanssa, mutta muistuttaapa se miehen tukeneen myös esimerkiksi hyväntekeväisyystyötä pelialalla.
– Carmack ei ehkä ole se alan taiteellisimman näkemyksen omaava kaveri, mutta kyllä hän palkintonsa ansaitsee. Harvalla pelinkehittäjällä on aivan näin pitkää ja vahvaa teknistä osaamista alalta. Miehellä on myös hyvin realistisia ja selkeitä visioita siitä mihin peliteknologia on menossa lähivuosina. Jos haluaa päästä hieman Carmackin pään sisään ymmärtämään miehen aivoituksia, suosittelen katsomaan tämän antamia Keynoteja.QuakeCon 2012 ja 2013 sekä Oculus Connect 2 Keynotet löytyvät ainakin tubesta. -Zhinarkos
– Carmack on heittämällä tärkein pelimoottorikehittäjä pelien historiassa. Ansaittu palkinto. -mur72
Yakuza 0:n matka Eurooppaan vahvistui virallisesti, ulos ensi vuonna
– Jes! Kovin pelisarja kyl ikinä. Näistä joka osa on ollu aivan mahtava! -Speedy
– Kyllä! On kyllä aivan mahtava ja aliarvostettu sarja. Yakuza 5 oli odotetusti aivan täyttää rautaa ja parasta mitä on tullut pelattua pitkään aikaan. Tämä on kyllä helposti se odotetuin peli meikäläiselle tällä hetkellä. -Räikkä
Autopelilegenda Evolution Studios laittoi yllättäen lapun luukulle
WRC-rallipeleistä, MotorStorm-sarjasta ja suhteellisen tuoreesta Driveclubista tuttu nimi sai kuolemantuomionsa suoraan Sonylta, joka on kertonut uudelleenjärjestelevänsä studioitaan Euroopassa. Merkkejä Evolution Studiosin rapistumisesta on ollut ilmassa jo aiemmin: Driveclubin toissavuotinen julkaisu ei ollut helpoimmasta mahdollisesta päästä, ja viime vuonna Sony antoi kenkää 55 studion työntekijälle.
– Tämä on kyllä aika huono uutinen. Hyviä autopelifirmoja on jo muutenkin vähän, ja nyt niistäkin on yksi poissa. PS2 ja PS3 teokset olivat aina toinen toistaan parempia. Uusi Motorstorm PS4:llä olisikin ollut ainakin itselle houkuttelevampi tapa esitellä uuden koneen kykyjä. -1nsane
– Rakastuin Driveclubiin jo ilmestymispäivästä lähtien vaikka verkkopeli ei tominut laisinkaan, mutta ajotuntuma, mikä itselleni on ajopelin keskeisin asia, oli mahtava. Ennenkokematon balanssi arcadea ja simulaatiota. Jos halusin ajaa tietyn mutkan tietyllä lailla, pystyin sen toteuttamaan Drivecubissa. Eli pekästään ajaminen, ilman mitään kilpailuintressiä, oli ja edelleen on, pirun hauskaa. -rollorokka
Japanilaislähteet: Wii U:n tuotanto päättyy tänä vuonna
Japanin johtaviin talousalan julkaisuihin kuuluva Nikkei kertoo Nintendon lopettaneen jo joidenkin Wii U -lisävarusteiden tuotannon. Mikäli Nikkein tiedot pitävät paikkansa, on Wii U -konsolin tuotannon määrä päättyä jo kuluvan vuoden aikana.
Nintendolta kommentointiin myöhemmin Nikkein raporttia toteamalla, ettei artikkelia täydy ottaa Nintendon virallisena julkistuksena. Yhtiö ei ole kuitenkaan suoranaisesti kiistänyt, että artikkelin tiedot olisivat väärät.
Huvittavasti kuluvalla viikolla ihmetystä herätti myös joukko väitettyjä kuvia Nintendon seuraavan konsolin mahdollisesta ohjaimesta. Kyseiset kuvat osoittautuivat lopulta kuitenkin tekaistuiksi.
– Nintendon touhu vaikuttaa vähän vastaavalta kuin Segan sekoilut 90-luvulla Saturnin ja Dreamcastin kanssa. -Sienimuhennos
– Toivottavasti olisi seuraavan konsolissa sitä tehoa kerrankin. Wii U:n voisi ehkä vielä hankkia alesta joskus jos saa todella halvalla. –OsKu
Valve haluaa laskea virtuaalitodellisuuden laitteistovaatimuksia
Valven grafiikkaohjelmoija Alex Vlacho kertoi viime viikolla GDC 2016 -tapahtumassa järjestetyssä paneelissa yhtiön pyrkivän alentamaan virtuaalitodellisuuteen vaadittavien laitteistojen kustannuksia. Vlachon mukaan yhtiön tavoitteena on saada virtuaalitodellisuuskokemukset pyörimään myös heikommilla laitteistokokoonapanoilla. Tällä hetkellä HTC Viven tai Oculus Riftin vaatimukset täyttävien kokoonpanojen hinta nousee lähes tuhanteen euroon, sillä molemmat laitteet suosittelevat näytönohjaimeksi vähintään Nvidian 400 euron hintaista GTX 970 -mallia.
– Valvella ollaan oikeassa, meinaan myydyistä koneista 65% on vielä 2-4 ytimisiä (prossuja) ja graffa-ohjaimet budjettiluokassa (n.80-140 €) ja suurin osa jopa pakettikoneita ja läppäreitä joissa teho on ”hmm” surkea. -Billet
– Ainut ongelma on se viive, joka joillain aiheuttaa täysimittaisen cyberyrjön ja toisilla kuvotusta. John Carmackin mantraa tässä pitää taas hokea: Koodatkaa tehokkaasti. Nyt kun ihmisten terveys on kyseessä, voi vain toivoa, että laiskat, huonot ja sopimattomat koodarit heivataan joihinkin ihan muihin projekteihin. -RedJimi
Tästä alkoi Diablon taival – lue alkuperäinen suunnitteludokumentti vuodelta 1994
Diablo-suunnittelija David Brevik on julkaissut Game Developers Conference 2016 -esityksensä jälkeen pelin alkuperäisen esittelydokumentin vuodelta 1994. Tuolloin vielä Condor-nimellä tunnetun kehittäjästudion dokumentti kertoo kuinka tarkkaan Diablon yksityiskohtia oli suunniteltu jo ennen kehitystyön alkamista. Tuolloin vuoropohjaiseksi suunnitellun Diablon kehittäjät kuvailevat dokumentissa mm. pelin satunnaisesti luotavia luolastoja sekä suunnitelmiaan eri hahmoluokkien varalle.
– Blizzard oli aikaansa edellä 😀 Päätyivät onneksi vähän fiksumpaan lisärisysteemiin ehkä sitten kuitenkin. Jotenkin vähän kalskahtaa korvaan ikävästi toi ”lisätuloja minimaalisilla sijoituksilla”:D -Core
Viikon aikana kerrottuja julkaisupäiviä
- Rise of the Tomb Raider – Cold Darkness Awakened (XOne, X360, Win) \ 29.3.
- Minecraft: Story Mode – Episode 5: Order Up (PS4, XOne, PS3, X360, Win, Mac, Android, iOS) \ 29.3.
- Hyper Light Drifter (Win, Mac, Linux) \ 31.3.
- The Banner Saga 2 (Win, Mac) \ 19.4.