Blizzardin perutusta selviytymispelistä saatiin lisätietoja – kuuden vuoden ajan työstetty peli tyssäsi pelimoottoriongelmiin

Microsoft nirhasi Blizzard-projektin.

26.1.2024 16:43

Blizzardin selviytymispelistä on saatu uusia yksityiskohtia peruutuksen jälkimainingeissa.

Microsoft ilmoitti eilen lähes 2 000 työntekijää koskevista irtisanomisista, joiden osana yhtiö päätyi myös perumaan Blizzard Entertainmentin pari vuotta sitten paljastaman selviytymispeliprojektin. Peruutuksen myötä julkisuuteen on myös tullut tietoja vakan alla kehitetystä pelistä ja sen peruuntumisen syistä.

Bloombergin mukaan Odyssey-työnimellä tunnettu projekti oli työn alla kaikkiaan kuuden vuoden ajan. Tiettävästi Blizzard ehti työstää peliä pidempään kuin mitään aiempaa peruutetuksi tullutta projektia. Kehitystiimi kasvoi vuosien varrella yli 100 kehittäjän kokoiseksi ja pelistä kaavailtiin uutta universumia, joka olisi osa Blizzardin tulevaisuudensuunnitelmia World of Warcraftin, Hearthstonen, Overwatchin ja Diablon rinnalla.

Odysseyn oli määrä tarjota pelaajille Minecraftin ja muiden lajityypien pelien hengessä toteutettua selviytymisseikkailua laajoilla kartoilla, jotka tukisivat jopa sataa samanaikaista pelaajaa. Kunnianhimoinen koko kuitenkin koitui myös projektin kohtaloksi. Pelin prototyyppien kehitys aloitettiin Unreal Enginellä. Studio havaitsi kuitenkin myöhemmin, ettei Unreal Engine pystynyt tukemaan pelin vaatimaa mittakaavaa.

Blizzardin johto päätyi siirtämään pelin kehityksen Unreal Engineltä studion omaan Synapse-pelimoottoriin. Mobiililaitteita varten kehitetty Synapse ei kuitenkaan taipunut riittävän nopeaan kehitykseen, minkä vuoksi sisällön tuottaminen oli suunniteltua hitaampaa. Bloombergin mukaan osa kehittäjistä piti kiinni myös alkuperäisistä Unreal Engine -suunnitelmista ja toivoi Microsoftin Activision Blizzard -kaupan tarjoavan heille mahdollisuuden jatkaa pelin kehitystä kyseisellä pelimoottorilla.

Vaikka peliä oli ehditty työstää verrattaen pitkään, oli peli kaukana valmiista. Bloombergin mukaan studion sisäinen julkaisutavoite oli saada peli markkinoille vuonna 2026, mitä kehittäjät pitivät kuitenkin liian optimistisena. Myös Microsoft vaikuttaa uskoneen samaan ja päätyneen leikkaamaan projektin varsin pian jättimäisen yrityskaupan toteutumisen myötä.

Lähde: Bloomberg

Lisää luettavaa