Beyond Good & Evilin kehityspaljastusten mukaan Rayman kuului alun perin pelin hahmoihin

Beyond Good & Evilin 20-vuotisjuhlapainos avaa kiinnostavia pelin kehitysprosessin aikana tapahtuneita muutoksia teoksen suunnittelussa.

3.7.2024 08:28

Juuri julkaistu Beyond Good & Evil -pelin 20-vuotisjuhlapainos sisältää laajan kokoelman kulissientakaisia arkistomateriaaleja alkuperäispelin kehityksestä. Näihin kuuluvat taidekuvat, varhainen pelikuva sekä materiaali pelin työstöstä. Materiaali paljastaa mielenkiintoisia muutoksia teoksen suunnitteluprosessissa.

Peli oli lähellä saada toisen nimen ennen nykynimikkeen lyömistä lukkoon. Beyond Good & Evilin alkuperäinen nimi oli alun perin ”Between Good & Evil”. Nykyiseen nimeen päädyttiin sen jälkeen, kun peli esiteltiin ensimmäistä kertaa toimittajille kesällä 2002.

Itse Ubisoftin tasohyppelymaskotti Rayman oli aluksi mukana pelin tiedostoissa. Pelissä tarinan päähenkilö Jade pystyy ottamaan valokuvia erilaisista pelimaailmasta löytyvistä otuksista. Yksi näistä otuksista oli pelin kehityksen aikana Rayman-tasoloikkasankari.

Kehitystiimi meni Rayman-huumassaan jopa niin pitkälle, että hetkellisesti Rayman oli jopa pelattava hahmo, vaikka ominaisuutta ei koskaan ollut tarkoitettu julkisesti pelattavaksi.

Myös lopulliseen peliin päätyneissä hahmoissa oli kehitysprosessin aikana eroavaisuuksia. Pelin päähenkilö Jade tunnettiin esituotantovaiheessa nimellä Sally. Konseptitaiteessa ja varhaisissa ääniraidoissa pelihahmosta puhuttiin kyseisellä Sallyn nimellä. Tämä kuitenkin kuulosti kehittäjiltä ”liian englantilaiselta”, joten pelitiimi päätyi Jade-nimeen.

Lisäksi pelin keskeisenä sivuhahmona nähtävä Pey’ji tuprutteli alun perin savuketta, joka roikkui hahmon suusta. Ubisoft oli kiinnostunut jatkokehittämään Pey’jin tupakointitapaa, mutta tiimin oli luovuttava savukkeista pitääkseen pelin ikärajan alhaisena.

Jade ja Pey’j työskentelivät varhaisessa suunnitelmassa galaktisen tuholaisten torjuntapalvelun palveluksessa, jonka alaisuudessa heidän tuli puhdistaa ympäristöjä rotista. Rottien oli tarkoitus olla vihollisia pelissä, joita vastaan he olisivat joutuneet taistelemaan.

Suunnitteluprosessin aikana hylättyjä hahmoja puolestaan olivat Toy’l-niminen hahmo sekä Jaden veli.

Muutokset ulottuivat myös Beyond Good & Evilin pelimekaniikkoihin. Jade taisteli nyrkein aina myöhäisiin kehitysvaiheisiin asti, ja päätös Jaden käyttämän Daï-jo-taistelusauvan ottamisesta keskeiseksi pelimekaniikaksi tehtiin vasta helmikuussa 2003.

20-vuotisjuhlapainoksen julkaisun yhteydessä Ubisoft on jälleen vahvistanut sitoumuksensa julkaista Beyond Good & Evil 2 tulevaisuudessa. Tarkempia yksityiskohtia julkaisuajankohdasta ei kuitenkaan vieläkään ole paljastettu. Peli pitääkin tällä hetkellä hallussaan Guinnessin maailmanennätystä pisimpään kehityksessä olleena peliprojektina.

Tammikuussa 2023 Ubisoft kertoi Eurogamerille, että ”Beyond Good and Evil 2:n kehitys on käynnissä, ja tiimi tekee kovasti töitä saadakseen pelin valmiiksi”.

Lähde: Eurogamer

Lisää luettavaa