Näin The Sims on muuttunut vuosien varrella – kuinka hyvin tunnet suosikkisarjan historian?

Pelaaja nostaa suosikkisarja The Simsin pitkälle uralle hattua nostalgianhuuruisella artikkelilla, jossa kerrataan sen vaiheita vuosien varrelta.

29.7.2019 06:10

Huippusuosittu elämäsimulaatiosarja The Sims täyttää ensi talvena jo 20 vuotta, mutta se on edelleen täysissä voimissaan. Sarjan tuorein osa, viisivuotias The Sims 4, sai tänä kesänä kasvojenkohotuksen pirteän brändiuudistuksen muodossa, eikä sen vauhti näytä hidastumisen merkkejä.

Me Pelaajalla nostamme suosikkisarjan pitkälle uralle tänä viikonloppuna virtuaalista hattua artikkelilla, jossa kerrataan sen vaiheita vuosien varrelta. Vieläkö itse muistat, millaista simien elämä oli vuosituhannen vaihteessa?

 

Kolmiulotteiset paperinuket

Kun hauskat pikku polygoniukot tekivät debyyttinsä vuonna 2000, ei niiden muovaaminen omaksi kuvakseen tapahtunut varsinaisesti käden käänteessä. Ikäluokkia oli siminluontitilassa vain kaksi ja ihonvärejä kolme, ja vaikka simien ulkonäköön pystyi vaikuttamaan, kertanapautuksella vaihtui koko asukokonaisuus ja kampauksen mukana usein myös hiusten väri. Paitaan sopivista housuista ei siis sopinut stressata hahmoaan luodessa. Luonteenpiirteet simeille määriteltiin toisaalta hämmentävän yksityiskohtaisella, suorastaan roolipelimäisellä pistejaolla, josta on sittemmin luovuttu.

Hahmonluontitila koki suuren vallankumouksen jo seuraavassa sukupolvessa. Taaperot ja teinit pelmahtivat paikalle perhe-elämää rikastuttamaan, ja simit pääsivät ensi kertaa viettämään myös eläkepäiviään harmaahapsisina vanhuksina. Vaatteiden ylä- ja alaosia pystyi vihdoin vaihtamaan toisistaan riippumatta, ja jopa simien kasvonpiirteitä pääsi muokkaamaan mieleisekseen. Horoskoopit, elämäntavoitteet, pelot ja halut tekivät simeistä pelkkien avatarien sijaan oikeita persoonia. Sarjan kolmas osa jatkoi pitkälti edeltäjänsä viitoittamalla tiellä, mutta toi mukanaan entistä realistisemman taidetyylin ja kätevän väriympyrän, jonka avulla jokaisen yksityiskohdan sai säädettyä sävy sävyyn.

Moni todentuntuisempiin simeihin tottunut pelaaja koki The Sims 4:n piirroselokuvamaisemman ulkoasun harppauksena taaksepäin, mutta sitä ei käy kieltäminen, etteikö pelin siminluontitila olisi silti sarjan historian monipuolisin ja intuitiivisin. Hankalista valikoista ja liukusäätimistä on päästy eroon, ja simien piirteitä voi nyt muokata muovailuvahan tapaan hiirellä vetämällä ja työntämällä. Uusinta uutta on tässä kuussa peliin lisätty tarinatila, joka luo uudelle simille monivalintakyselyn perusteella luonteen, uran ja valmiit perustaidot.

 

Pieni suuri maailma

Alkuperäisen The Simsin aloitusnaapurusto oli idyllinen pikku maapläntti, jolle mahtui vaivoin kymmenen taloa. Simien ahdas pikku maailma kasvoi vasta lisäosien myötä, kun Hot Date toi mukanaan mahdollisuuden käväistä silloin tällöin kaupungilla syömässä ja juhlimassa. Tontilta poistuminen tarkoitti kuitenkin aina loputtoman latausruudun tuijottelua, joten simien vapaa-ajan suunnitelmat tuli suunnitella tarkkaan.

The Sims 2:n julkaisuun mennessä niin kutsutut yhteisötontit olivat jo tuttua kauraa, ja jo peruspelin naapurustoon oltiin saatu mahdutettua kauppoja ja puistoja. Kakkososa toi peliin myös suosikkinaapurusto Strangetownin, jota asuttivat kantaväestön joukkoon soluttautuneet avaruusolennot. Kevyttä scifiteemaa tukivat tahattomasti myös pelin ontuvat mekaniikat: yhteisötonteilla käytetty aika ei kulunut samaan tapaan kotopuolessa, joten päivän riennoista väsynyt sim palasi kotitontilleen mystisesti aina juuri samaan aikaan, kuin oli sieltä lähtenytkin.

Seuraavassa sukupolvessa tapahtui suuria mullistuksia. The Sims 3 oli ensimmäinen avoimen maailman The Sims -peli, jonka naapurustoissa simit pystyivät seikkailemaan vailla huolta latausruuduista. Uudistus otettiin vastaan valtavan hyvin, mutta riemua ei kestänyt kauaa, sillä The Sims 4 pitkälti hylkäsi konseptin. Simit voivat kyllä edelleen vapaasti vaellella puistoissa ja kaduilla, mutta tontilta toiselle siirtyessä ruutuun lävähtää jälleen pelätty ja inhottu latausruutu. Ei liene epäselvää, mitä pelaajat seuraavalta Simsiltä toivovat.

 

Tunteita ja tuoksuja

YouTube video

Alkuperäisen The Simsin aikaan virtuaalirakkaus ja kaikki sen lieveilmiöt olivat vielä yksinkertaisia. Peli oli vapaamielisine treffikulttuureineen ja homosuhteineen tietyin tavoin edellä aikaansa, mutta simien välistä intohimoa kuvattiin ihastuttavan naiivilla tavalla. Hauskaa ei voinut pitää kuin kuin tarkoitukseen tehdyssä sydämenmuotoisessa sängyssä, ja simlapsetkin syntyivät pääasiassa pelkän suutelun tuloksena. Ah, tuota nuoruuden viattomuutta!

The Sims 2 laittoi uuden vaihteen silmään romantiikan saralla. Simeillä oli sisäänrakennetut preferenssinsä sukupuolen suhteen, ja Yöelämää-lisäosa antoi pelaajien määrittää hahmojensa toiveet esimerkiksi kumppanin ulkonäön ja luonteenpiirteiden suhteen. Jos tähdet olivat linjassa ja kemiaa pääsi syntymään kahden simin välille, ilmestyi keskusteluvalikkoon pirteästi pelehtimiseksi suomennettu WooHoo-interaktio. Seksin suhteen sarja hölläsi nutturaansa muutenkin reilusti, sillä pelehtimään pääsi muun muassa hisseissä ja helikoptereissa.

The Sims 3 ja 4 hylkäsivät hankalan henkilökemiamekaniikan, mutta hyvä iskurepliikki voi tuoreimmassa pelissä mennä silti mönkään esimerkiksi toisen osapuolen mielialojen vuoksi. Esimerkiksi läheisensä kuolemasta masentuneella simillä on ymmärrettävästi parempaakin ajateltavaa kuin pariutuminen. Verkosta ladattavien modien avulla moiset ongelmat ovat kuitenkin muinaishistoriaa.

 

Kuolo korjaa kaikki

The Sims simuloi ihmisen elämänkaarta alusta loppuun, ja kuolema koituu pitkälti simin kuin simin kohtaloksi ennemmin tai myöhemmin. Kaikkia virtuaalikuolemat eivät kuitenkaan hetkauta, ja tietynlaiset pelaajat saavat jopa revittyä iloa hahmojensa viimeisistä hetkistä. Kukapa meistä ei olisi poistanut tikkaita simiensä uima-altaan reunaalta ja katsonut, kun hätääntyneet pikku-ukkoparat uivat itsensä näännyksiin?

Ensimmäisessä The Simsissä eniten henkiä lunastivat tulipalojen ja sähköiskujen kaltaiset arkiset onnettomuudet, mutta The Sims 2 ymmärsi jo virtuaalimurhien viihdepotentiaalin. Kakkososassa sottaiset simit saattoivat tulla kärpästen syömäksi, jäädä taivaalta putoavan satelliitin alle tähtiä tiiraillessaan tai kuolla kauhuun aaveen nähtyään. The Sims 3:n simejä taas piinasivat hait, meteoriitit ja muumion kiroukset.

The Sims 4:ssä on jo yli 20 erilaista tapaa kohdata loppunsa, ja osa niistä on suorastaan hillittömiä. Simit voivat kuolla liian suuriin tunteisiin ja esimerkiksi nauraa itsensä hautaan. Heikompikuntoiset vanhukset puolestaan voivat heittää henkensä vällyjen välissä, jos meno äityy liian hikiseksi. Vaara vaanii toisin sanoen kaikkialla!

 

Lisäosia lisäosien perään

The Simsistä ei voi puhua mainitsematta sen kuuluisaa rahastusmallia. Kunkin sukupolven pääpeli on poikkeuksetta vain kivijalka, jonka päälle lisätään vuosien varrella satojen eurojen edestä sisältöä lisäosien muodossa. Jo ensimmäinen The Sims ehti saada kolmen elinvuotensa aikana seitsemän lisäosaa, jotka toivat mukanaan muun muassa lemmikit ja taikavoimat. Vuosituhannen alussa maksumalli oli kuitenkin melko uusi, eikä siihen asennoiduttu vielä tämän päivän tapaan absoluuttisena pahuutena.

The Sims 2 osui jo kipeämpään paikkaan kitsaiden pelaajien keskuudessa, kun pelillisten lisäosien lisäksi ryhdyttiin kaupittelemaan kamaseteiksi ristittyjä virtuaalitavarapaketteja. Mukaan saatiin suuria yhteistyökumppaneita Ikeasta H&M:ään, mutta uutta konseptia päiviteltiin silti suureen ääneen niin pelimediassa kuin itse pelaajienkin keskuudessa.

Kamasetit tulivat joka tapauksessa jäädäkseen, ja The Sims 3 pani rahastuksen saralla vieläkin paremmaksi. Yhteensä kahdenkymmenen lisäosan ja kamasetin lisäksi peliin myytiin digitaalista yksinoikeussisältöä The Sims 3 Store -verkkokaupassa, josta pelaajat saattoivat ostaa halutessaan jopa yksittäisiä tavaroita ja vaatteita.

Verkkokaupasta ja ylenpalttisesta ahneudesta on ainakin näennäisesti luovuttu The Sims 4:n kohdalla. Suurten laajennusten ja huokeiden kamapakettien rinnalle on tuotu sopuhintaiset ja sisällöltään sopivan suppeat pelipaketit, joista kukin tuo peliin uusia tavaroita ja mekaniikkoja tietyn teeman ympäriltä. Niiden muodossa The Simsin kehittäjät pääsevät toteuttamaan pienimuotoisempiakin peli-ideoitaan, joista pelaajia ei kehtaisi pyytää pulittamaan täyttä hintaa. Sisältöä peliin on tarjolla siis enemmän kuin koskaan, mutta valikoimasta on helpompi ja halvempi valita juuri haluamansa osaset.