Pelaaja pääsi vastikään haastattelemaan yhdeksi vuoden kovimmista peleistäkin tituleeratun Marvel’s Spider-Man 2:n ohjaajaa, eli Insomniac Gamesin Ryan Smithiä. Pääsimme keskustelemaan pelistä astetta avoimemmin, joten haastattelu saattaa sisältää juoni- tai pelimekaniikkapaljastuksia.
Miltä tuntuu, kun niin kriitikot kuin pelaajatkin ovat ottaneet pelin niin hyvin vastaan?
Vastaanotto todella lämmittää sydäntäni! Tiimimme työskenteli todella kovaa tämän pelin parissa vuosien ajan ja olemme tietenkin tehneet yhteistyötä Marvelin ja Sonyn kanssa jo yhdeksän vuoden ajan. Tavoitteenamme pelin kanssa oli alusta asti tehdä jotain loistavaa josta ihmiset pitävät. Jotain joka lunastaa aiemman pelin asettamat odotukset.
Olemme hyvin tietoisia siitä kuinka rakastettuja nämä hahmot ovat ja halusimme tuoda heidät eloon oikealla tavalla. Olemme todella tyytyväisiä lopputulokseen ja toki myös kaikista saamistamme positiivisista arvosteluista.
Pelin pääasiallisia kerättäviä ovat hämähäkkibotit, joista osa on melkoisen vaikeasti löydettävissä. Millä perusteella valitsitte keräiltävien sijainnit?
Meillä oli monia eri tulokulmia niiden sijoitteluun. Halusimme osan olevan hieman haastavampia etsittäviä ja osan asettelimme paikkoihin, jotka peilaavat hieman robottien vaihtelevia ulkonäköjä. Osa roboteista on ilmassa, joka on hauska poikkeus sääntöön ja haastaa pelaajaa hieman eri tavalla.
Robottien löytämistä toki helpottaa visuaaliset ja ääntä käyttävät vinkit, joiden avulla toivoimme pelaajien törmäävän niihin useimmiten mahdollisimman orgaanisesti.
Mikä on suosikkisi pelistä löytyvien vähemmälle huomiolle jääneiden ominaisuuksien joukosta?
Kun laajensimme taistelujärjestelmäämme, nostimme pelattavan hahmon toimivuutta ilmataistelussa ja se oli yksi hauskimmista uudistuksista. Ilmassa tapahtuvat taistelut ovat mielestäni osa-alue, jossa meidän Spider-Man-pelit loistavat ja ovat hyvin uniikkeja.
On parikin eri tapaa joilla voit vaikuttaa vihollisiin ilmassa ollessa. Voit esimerkiksi väistellä tulevia iskuja, tai kun lyöt, niin viholliset suorastaan pompahtelevat. Esittelimme laajennettua ilmataistelujärjestelmää jo hieman pelin trailereissa, mutta toivon itse asiassa, että ihmiset löytävät ilmataistelun hauskat puolet omin nokkinensa. Ja hei, kykypuun avulla ilmassa mätkiminen muuttuu entistä hupaisammaksi puuhaksi.
Mikä sivutehtäväpolku herättää sinussa eniten tunteita tai oli mielenkiintoisin kehittää?
Minulle on aina vaikeaa valita suosikki, koska rakastan kaikkea niin paljon, mutta sanoisin, että erityisesti Liekki-sivutehtävät olivat minulle erityisiä. Ne pohjautuvat juttuihin joita rakensimme jo ensimmäisen pelin lisäosissa ja mietiskelimme tiimin kanssa pitkään. Oli huikeaa jatkaa tarinaa myös tässä pelissä.
Mikä toimi inspiraationa uudistetuilla Mary Jane -tehtäville?
Mary Jane on todella iso osa Peterin elämää ja on osa ns. ”hämistiimiä”, joten halusimme pitää huolen siitä että veimme hänenkin osuuksia eteenpäin ja toimme niihin uusi pelillisiä elementtejä. Eikä pelkästään vain viime pelistä, vaan MJ kehittyy myös tämän pelin edetessä. Uskoisin, että osa uudistuksista tekee hahmon osuuksista todella hauskoja pelattavia. Se myös antoi meille mahdollisuuksia näyttää pelaajille joitain ikonisia symbioottihetkiä erilaisesta perspektiivistä. Näemme kuinka symbiootti vaikuttaa Peteriin ja millaisilla tavoilla se koskettaa niin Mary Janea kuin Milesia.
Ja jos mietimme meidän jatkuvia tarinankaaria kaikkien sarjan pelien aikana, niin oli todella siistiä päästä esittelemään esimerkiksi sitä kuinka Mary Janen matka Symkariaan vaikuttaa peliin.
Miten löysitte oikean tunnelman symbiootin valtaamalle emo-Peterille?
Se oli todella haastavaa! En ole itse käsikirjoitustiimissä, mutta he tekivät kyllä loistavaa työtä, kuten teki myös Yuri Lowenthal, eli Peterin näyttelijä. Hän onnistuu tuomaan symbiootin vaikutuksen Peteriin näkyviin todella hienosti.
Olemme aika tietoisia siitä miten näyttelijän performanssi ja käsikirjoitus vaikuttaa siihen millainen tunnelma hahmosta välittyy ulospäin. Yksi ensimmäisistä asioista joita opimme, on se kuinka Hämähäkkimies on tunnettu letkautuksistaan, mutta ne eivät voi olla aivan puun takaa tulevia, vaan niiden tulee pohjautua tilanteisiin, joissa Hämis parhaillaan on. Sama koskee tavallaan myös symbiootin vallassa olevaa Peteriä. Symbiootin haluista tulee hänen omiaan ja niiden on tultava läpi selkeästi, mutta oikeissa yhteyksissä. Otimme asian hyvin vakavasti, koska kyllähän tuollainen matka muuttaa miestä.
Edelleenkin annan paljon kunniaa käsikirjoittajille ja Yurille siitä, että he saivat tuotua symbiootin esille niin eläväisesti.
Kuinka vaikeaa oli olla ottamatta mukaan sitä ikonista tanssia…
Ei yhtään vaikeaa! Otimme symbiootin, sen vaikutukset ja matkan kohti Venomia hyvin vakavasti. Halusimme tuoda esiin inhimillisiä tarinoita siitä kuinka symbiootti vaikuttaa ihmisiin. Mutta ei hätää, kyllä me ujutimme mukaan pari vitsiä siihen tanssiin liittyen.
Pyöräily on vaikeaa tuoda peleihin onnistuneesti. Kuinka saitte pelin pyöräilymekaniikan tuntumaan niin jouhevalta?
Avain siihen on suunnittelutiimin omistautuminen asialle. Teimme siitä useita eri iteraatioita ja keräämme käyttäjäpalautetta suunnittelun aikana jotta löydämme kehitystä vaativat kohdat. Tiimimme on hyvin intohimoinen sen suhteen, että kaikki saadaan rullaamaan sulavasti. Se pyöräilykohta on muuten mukavan uniikki hetki, joka antaa meidän tutustua hahmoihin myös supersankarihommien ulkopuolella. Ne ovat todella tärkeitä, joten tiimimme hioo niitä pitkään ja pyrkii tarjoamaan pelaajille jotain hauskaa ja erilaista. Eli kyse on hyvin pitkälti jälleen omistautuneesta tiimistä, joka keskittyy ja parantelee näitä mekaniikkoja jatkuvasti.
Miles puhuu pelissä siitä kuinka hänen pitäisi käydä ajotunneilla. Kuinka monta tuntia Hämähäkkimies kestäisi New York Cityn liikenteessä?
Loistava kysymys! Harmillisesti minulla ei ole siihen vastausta, mutta minusta tuntuu, että hän saattaisi luovuttaa ja seittisinkauttaa itsensä toisaalle melkoisen nopeasti. Riippuen toki siitä kenen kanssaan hän parhaillaan viettää aikaa!
Marvel’s Spider-Man 2 on saatavilla PlayStation 5 -konsolille nyt. Lue Pelaajan arvostelu pelistä täältä!