Fallout 76 – megaopas Fallout-moninpeliin lähteville (Osa 1/2)

Kaksiosainen megaopas Fallout 76:n maailmaan on tehty kaupallisessa yhteistyössä Bethesdan kanssa.

13.12.2023 16:10

Kaupallinen yhteistyö: Bethesda

Fallout 76 siirtyy joulukuussa isoon päivitykseensä numero 48. Peli on tullut kauas alkuvaiheiltaan ja on nyt paljon ystävällisempi aloittevalle pelaajalle. Seuraavilla tiedoilla alkuun pääsee vielä helpommin, sillä nämä ovat vinkkejä, joita ei välttämättä selitetä muuten kattavissa tutoriaaleissa.

Lue oppaan 2. osa täältä!

1. Oletko 1 vai 20?

Aluksi pelihahmo poistuu Vault 76 -pommisuojasta sen viimeisenä ihmisasukkina. Ulkonäköä lukuun ottamatta mitään tärkeää ei tarvitse päättää ennen ulos astumista, ja naamaakin voi vapaasti editoida koska tahansa pelin aikana. Kun hahmo poistuu ulkomaailmaan, päästään uuden päivityksen uusien pelaajien tervetulo-osioon, jossa on valittava hahmon aloitustaso.

Ennen vanhaan ulos kömpivä hahmo olisi tasolla 2, mutta joulukuun päivityksen myötä pääsee välittömästi tasolle 20, kunhan valitsee yhden valmiiksi rakennetuista paketeista. Ne antavat tiettyyn taistelutyyliin säädetyn paketin Perk-kortteja ja aseita. Tason 20 hahmo voi ohittaa alun normaalin varuste- ja tasogrindin, sillä 20-tasoinen hahmo voi lähteä välittömästi tarinavetoisiin Wastelanders-tehtäviin.

Jos lähtee peliin ilman tasohyppyä, tarjolla on pari päivää opettelua ja säätämistä. Toisaalta sinä aikana pelin järjestelmät tulevat tutuiksi, eikä alkugrindi ole tappavan vaikea. Siinä on yksinkertaisesti piirun verran enemmän haastetta. Lisäksi se varmistaa, että saa valita tasonnousuilla tasan tarkkaan juuri itse haluamansa Perkit.

Fallout 76 -megaopas

2. Nauti metsän idyllistä  

Fallout 76:n maailman kartta on yllättävän kookas, ja se on jaettu useisiin alueisiin. Ensinnäkin on tiedettävä, että pelissä on tasoskaalaus. Viholliset ovat periaatteessa aina pelaajan tasoa, mutta niillä on silti vaikeuseroja. Vaarallisten alueiden supermutantit kyykyttävät aivan eri voimalla kuin rottamyyrät, luki niiden tasonumerossa mitä tahansa.

Alkualuetta kutsutaan metsäksi, ja se on monin tavoin helpoin ja miellyttävin alue. Siellä ei ole ydinpommien uhkaa, todella vaarallista säätä tai hirmuvihollisia. Perusresursseja on saatavana lyhyiden kävelymatkojen päässä, ja alueella on paljon muita pelaajia. Oikeastaan ei ole mitään kiirettä lähteä muualle.

Ensimmäinen leiri kannattaa todellakin perustaa sinne suhteellisen nopeasti, kunhan löytyy miellyttävä maisemapaikka. Haastavampien alueiden tutkiminen on paljon rennompaa ja miellyttävämpää, kun hahmon ehtii treenata taistelukelpoiseksi turva-alueella.

3. Leiri on kaikki kaikessa

Alussa päädyt nopeasti Overseer-hahmon leiriin, jonka välineistöä voi käyttää aivan vapaasti, mutta oman C.A.M.P.:in perustaminen kannattaa hyvin pian. Se on nimittäin pelin hauskimpia osia. Ensinnäkin pitää ymmärtää, että leirejä voi perukseltaan omistaa kaksi ilman rahallista panostusta. Vain yksi voi olla maailmaan materialisoituneena, ja muut odottavat varastossa. Niinpä niitä voi tehdä kolmeen käyttöön. Oleskelu- ja hyötyleiri on paikka, johon palaa rentoutumaan tehtävien välillä. Matkaleiri on mahdollisimman helppo ja minimalistinen tapaus, jossa on ehkä puolustuslaitteistoa. Sen voi pystyttää lähelle jotain mahdollisesti vaarallista kohdetta, jossa aiot vierailla useampaan otteeseen. Lisäksi on puhtaasti koristeellisia paikkoja, joita ihmiset tekevät haasteen ja estetiikan nimissä.

Aluetta valitessa kannattaa miettiä sijaintia. On mukavaa, jos leirin lähellä on myymisen mahdollistava NPC-kauppa ja/tai vettä, jota voi puhdistaa juomiseksi. Samaten kannattaa muistaa, että se on ilmainen pikamatkapaikka. Leirin voi pystyttää lähes mihin tahansa, mutta joillakin paikoilla on resurssinoodeja, joihin voi rakentaa kyseistä materiaalia, kuten lyijyä, loputtomasti puskevan laitteen. Netissä on lukuisia karttoja, joihin on koottu kaikki resurssipisteet.

4. Numeroilla on todellakin väliä

Pelin kykyjärjestelmä, eli monista muista Fallouteista tuttu S.P.E.C.I.A.L, on tällä kertaa todella merkittävä hahmon toimivuuden kannalta, eikä sen hienouksia mahdu käsittelemään tässä. Ensinnäkin kaikki Perk-kyvyt, eli hahmoille elintärkeät erikoiskyvyt, vaativat tietyn määrän kyseistä stattia. Jos haluat varustaa esimerkiksi kaksi eri kolmen tähden Rifleman-Perkkiä kivääriammuntaa varten, hahmolla on oltava vähintää kuusi pistettä kyseistä stattia, eli tässä tapauksessa Perceptionia. Ja Perkit puolestaan määrittävät täysin pelityylin.

Ei kuitenkaan kannata pelästyä, sillä sekä Perkejä että Special-pisteitä voi tason 25 jälkeen vaihdella täysin vapaasti. Perkejä ja kykyarvoja voi tallentaa ja ladata niin sanottuihin “loadouteihin”, joita voi vaihtaa Punch Card Machine -konetta käyttämällä. Niitä on ympäriinsä karttaa, ja hahmo oppii käyttämään niitä ja valmistamaan niitä tasolla 25. Kun Punch Cardit ovat käytössä ja hahmolla on perukseltaan kaksi loadoutia, toinen kannattaa kehittää taistelumalliseksi. Toiseen tungetaan kaikki mahdolliset rakentamista, aseiden korjaamista ja kemikaalien tai ammuksien tekemistä auttavat Perkit, jotta voit säästellä resursseja tukikohtaan palatessa. Sillä tavalla voi helposti säästää massiivisen paljon resursseja.

Kannattaa myös huomata, että kaikilla stateilla on muitakin merkittäviä hyötyjä. Oma suosikkini on INT, joka antaa bonusta kaikkeen kerättyyn kokemukseen.

5. Suunnittele tulevaisuutesi

Hahmoa kehittäessä avautuu käyttöön älytön määrä Perk-kortteja, joilla pelityyliä ja aseiden käyttöä voi optimoida. Niitä on niin paljon, että kaikki avaaminen vie kuukausia ja kuukausia aikaa. Kannattaakin miettiä jo hyvissä ajoin, mikä pelityyli miellyttää eniten ja ryhtyä välittömästi keräämään erityisesti kyseisessä tyylissä auttavia kortteja. Näin voi nopeasti kerätä todella tehokkaan hahmon vaativat kortit, ja yli jää valintoja myös yleishyödyllisiin leiri- ja bonuskortteihin. Optimoimatonkin hahmo pärjää toki, mutta meno on huomattavasti helpompaa spesialistilla, joka ei ole kuolemanvaarassa joka ikisessä mätössä.

Jos hahmon tulevaisuus mietityttää, kannattaa käydä vilkaisemassa netin suosittuja ja hyväksi todettuja hahmobuildeja. Tällaisia suosittuja hahmotyylejä ovat esimerkiksi oma suosikkini, puskista pulttilukkokiväärillä ampuva Stealth Sniper, samaa automaattiaseella tekevä Stealth Commando ja Fallout-fantasiaa parhaimillaan edustava Power Armor + Heavy Guns. Ensiksi mainitut vaativat vähemmän varusteita ja sopivat tutkimiseen, sillä ne pystyvät usein välttämään viholliset hiipimällä. Jälkimmäinen on erityisen hyvä julkisissa ryhmätehtävissä, koska rautapukuun pukeutunutta hahmoa on vaikeampi tappaa.

Koska kaikki näistä tarvitsevat useamman kymmenen tason edestä juuri tiettyjä perk-kortteja, kannattaa oma pelityyliä pohtia suhteellisen nopeasti. Sitten onkin helppo listata niihin tarvittavat perk-kortit ja kerätä juuri ne seuraavilla tasonnousuilla. Toisaalta jos tavoitteena on vain rento pelailu eikä pomojen kyykyttely, hengissä selviää ilman hifistelyäkin.

6. Kierrätystä ja roskisten kaivelua

Fallout 76 on selviämispeli enemmän kuin esimerkiksi Fallout 3, Fallout 4 tai tekijöidensä uusin peli Starfield. Käytännössä pelaaja tarvitsee koko ajan resursseja tukikohdan rakentamiseen sekä varusteiden huoltoon ja paranteluun. Ensin on syytä tietää, että kyse on pitkälti roskisdyykkauksesta. Se pätee kaikkiin materiaaleihin. Normaalipelissä kaadettaisiin puu kirveellä, mutta tässä pelissä etsitään valmiita puuläjiä, tukkeja ja puuroskaa. Jokaisen resurssipaikan voi yksi hahmo lootata vain kerran 24 tunnissa.

Niinpä onkin tärkeää opetella paikat, joissa tietyt resurssit syntyvät tasavarmasti ja tehdä keräilykierroksia. Esimerkiksi puuta on loogisesti sahoilla, kuten alkupaikan lähellä Gilman Lumber Millissä, mutta kannattaa etsiä kaatuneita puita ja kantoja metsästä sen läheltäkin. Jotkut materiaalit ovat vaikeampia. Esimerkiksi betonista on helposti pulaa. Sitä on rakennustyömailla tai esimerkiksi hautuumaan hoitajan vajassa Kanawha County Cemeteryllä. Sieltä on taas helppo juosta läheiseen Lewis & Sons Farming Companyyn lannoitteiden toivossa. Kannattaa yksinkertaisesti painaa paikka mieleen tai kirjoittaa muistiin, jos omilta lähialueilta löytyy mahtava materiaalikätkö.

Joitakin materiaaleja voi farmata omassa tukikohdassa rakentamalla niitä hitaasti itsestään keräävän koneen. Nämä paikat tunnistaa maassa olevista kuopista, joista kyseistä materiaalia pilkistelee. Kuitenkin esimerkiksi kuparin tuottaminen vaatii lisätyötä yhdistämällä malmia happoon kemistin pöydällä, joten aluksi useita materiaaleja saa helpommin puhtaasta romusta.

7. Romu on kaikki kaikessa

Romu eli Junk on monipuolisin materiaali koko pelissä. Se kattaa kaikenlaiset isot ja pienet valmistetut esineet, jotka voi hajottaa työpöydillä osiinsa. Se on esimerkiksi paljon helpompi tapa saada aiemmin mainittua kuparia rikkomalla esineitä kuten trumpetti, puhelin tai sähkörele.

Yksi oleellisimmista taidoista pelissä onkin kehittää päässä lista hyödyllisimmistä esineistä, jotka tuottavat helpoimmin arvokkaimpia materiaaleja. Esimerkiksi ruuvit ovat elintärkeä osa aseiden parantelua ja huoltoa. Niitä saa esimerkiksi monista leluista, mutta mitä oleellisemmin, ruuveja irtoaa kahmalokaupalla pöytätuulettimista ja kirjoituskoneista. Nämä taas ovat oleellinen osa kaikkia pelin toimistoja, joten ruuvien hakuun loistava osoite on Charleston Capital Building -virastotalo.

Aivan pelin alussa paras tapa kaikenlaisen romun keräämisen on Vault 76:sta etelään sijaitseva Wayward, johon peli ohjaa sinut aloitustehtävien kautta. Se on täysin riskitön sijainti, joka pursuaa hyvin monipuolista romua.

8. Vältä tauteja

Terveen elämän vastapainoksi pelissä on runsaasti tapoja saada ärsyttäviä tauteja, jotka antavat monenlaisia miinuksia ennen kuin ne katoavat itsestään aikavälillä, joka vaihtelee 15 minuutista 45 minuuttiin. Pelissä on suhteellisen helppo kerätä antibioottien kaltaisia lääkkeitä, mutta joskus ne pääsevät vain loppumaan kesken.

Listataan siis tavat, jolla taudit tarttuvat.

  • Suoraan maanpinnalle asetetussa makuupussissa nukkuminen
  • Saastuneiden eläinten hyökkäykset
  • Pölyisillä seuduilla kulkeminen ilman maskia (kaasunaamari, bandanna tai mikä tahansa suun eteen tuleva asuste torjuu nämä)
  • Mädän ruoan syöminen.
  • Likaisen veden juominen tai siinä uiminen
  • Tietyt piikkiansat.

On olemassa Perkejä, jotka auttavat tautien torjunassa, mutta helpointa on vain välttää niitä kokonaan. Täysin nälkänsä ja janonsa tyydyttänyt hahmo saa myös valtavan vastustuskyvyn kaikkia tauteja vastaan.

9. Syö ja juo hyvin

Alussa Fallout 76:ssa oli paljon rankaisevampi nälkä- ja janojärjestelmä, joka antoi hahmoille ilkeitä miinuksia. Nyt tilanne on käännetty niin, että nälkäisenä ja janoisena voi pelata ilman ongelmia. Toisaalta janon ja nälän täysin sammuttanut hahmo saa massiivisia bonuksia ja eri ruoat antavat vielä erikseen omia buffejaan. On siis huomattavasti helpompaa pelata, jos onnistuu tekemään kokkaamisesta ja syömisestä tavan.

Kannattaakin hyvin pian ruveta keräilemään kartalta erilaisia kasveja ja istuttaa niitä oman leirin pihalle. Hyödyllisiä ovat esimerkiksi melonit, joita voi vetää naamariin raakana. Jos kerää sekä puuta, vettä että erilaisia peruskaseveja, liedellä tai leirinuotiolla voi valmistaa monenlaisia keittoja ja mehuja. Erityisesti alkuvaiheessa ruoan ja juoman antamat bonukset helpottavat elämää valtavasti.

Vettä, voitehista vanhinta, voi saada kahdella tavalla. Puuta ja likaista vettä voi yhdistää kokkauspisteellä keittelyä varten, ja erilaiset vedenpuhdistuslaitteet tuottavat tasaisesti purified water -luksusvettä. Jälkimmäinen on loistava tapa ansaita ylimääräistä rahaa, sillä se kelpaa NPC-kauppiaille.

Fallout 76 -megaopas

10. Säästä matkakuluissa

Pelissä on pikamatkustus, jonka hinta riippuu nykysijainnin ja kohteen välisestä etäisyydestä. Kuitenkin Vault 76:een, pelaajan omaan leiriin ja pariin muuhun paikkaan voi matkustaa ilmaiseksi. Niinpä ensinnäkin kannattaa aina katsoa, voisiko matkakuluissa säästää tekemällä ilmaispysähdyksen yhteen noista paikoista. Samalla tavalla voi taktikoida leirin sijainnin kanssa, ja sitä voi käyttää taktisena “bussipysäkkinä” matkakulujen minimoinnissa.

Aluksi matkustus tuntuu imevän kauheasti rahaa, mutta pidemmälle päästessä siitä tulee tosielämän sähkölaskun kaltainen peruskulu, jota ei juuri enää huomaa. Koska paikkaan voi pikamatkustaa vasta sen löydettyään, uusien hyötypaikkojen avautuminen on huomaamaton tapa, jolla hahmo kehittyy koko ajan.

Lue oppaan 2. osa täältä!