Verkossa kohua herättäneen Skull Island: Rise of Kongin taustalta on paljastanut paljonpuhuvia yksityiskohtia.
King Kong -lisenssipeli sai osakseen viime viikolla huvittuneita ja tyrmistyneitä reaktioita karun ulkomuotonsa ja pelattavuutensa vuoksi. Pelin kehittäneen IguanaBee-studion kehittäjät ovat nyt kertoneet pelin olleen melkoisen rypistyksen tulos.
The Verge -sivustolle nimettömänä puhuneiden IguanaBeen työntekijöiden mukaan Skull Island: Rise of Kongin heikon laadun taustalla on poikkeuksellisen lyhyt kehitysaika. Pelin kehityksen kerrotaan alkaneen tyhjästä viime vuoden kesäkuussa ja sen oli määrä valmistua tämän vuoden kesäkuun 2. päivään mennessä. Tiivis kehitystahti aiheutti ymmärrettävästi myös kuormitusta kehitystiimille, johon kuului kehityksen varrella kahdesta kahteenkymmeneen henkeä.
– Kehitysrutistus lähti liikkeelle helmikuussa, The Vergelle puhunut kehittäjä kertoi.
– Olin autopilotilla helmikuun lopussa, koska kaikki toivo oli jo menetetty.
Aikaikkuna tuli kehittäjien mukaan annettuna julkaisija GameMill Entertainmentilta, joka The Vergen lähteiden mukaan on toiminut aiemminkin vastaavalla tavalla. Chileläisstudion lähteet kertoivat lisäksi GameMillin tarjoavan usein niukasti resursseja kehittäjien käyttöön, minkä vuoksi studio ei ole pystynyt pitämään kiinni kokeneemmista kehittäjistään. Julkaisijan kuvataan myös pimittäneen tietoa projektista kehittäjiltä, minkä vuoksi nämä ovat joutuneet improvisoimaan rajallisen informaation perusteella.
Lisenssipelien tuottamiseen erikoistunut GameMill ja IguanaBee ovat tehneet yhteistyötä aiemminkin. IguanaBee vastasi esimerkiksi GameMillin julkaisemien G.I. Joe: Operation Blackoutin sekä Little League World Series Baseball 2022:n kehityksestä. IguanaBee on kuitenkin kehittänyt myös selvästi positiivisemman vastaanoton saaneen What Lies in the Multiversen, jonka julkaisijana toimi Untold Tales -yhtiö. The Vergen haastattelemien lähteiden mukaan Skull Islandin ongelmaksi ei muodostunutkaan kehittäjien ammattitaito, vaan heikot kehitysolosuhteet.
Lähde: The Verge