Netin virtuaalimaailmoissa on vuoteen 2011 mennessä yli kymmenen miljoonaa kuukausimaksua maksavaa pelaajaa – ja miljoonat muut pelaavat mainos- ja virtuaalikaupalla rahoitetuissa virtuaalimaailmoissa. Screen Digest -tutkimusyhtiön raportti uskoo, että virtuaalimaailmojen arvo on jo nyt yli miljardi dollaria eli yli 751 miljoonaa euroa.
Raportin mukaan kahdeksan miljoonan tilaajan World of Warcraft ja suomalaisen Sulakkeen Habbo Hotel ovat merkittäviä tulevaisuuden medioita. Lisäksi Screen Digest uskoo, että vuonna 2011 tilausmaksuja maksetaan yli 1 127 000 000 euroa vuodessa.
Screen Digest toppuuttelee toki, että esimerkiksi verkosta ostettavien tv-ohjelmien ja elokuvien bisnes on vuonna 2011 liki kahdeksan kertaa suurempi.
Raportti uskoo kuitenkin, että kasvua löytyy myös uusilta alueilta. Erilaisia virtuaalimaailmoja ovat Second Lifen kaltaiset, rakentumiseen keskittyvät palvelut, virtuaalilemmikkien kasvatuspalvelut kuten Neopets, moninpelattavat pulmapelit ja urheilupelit, joissa kehitetään virtuaalihahmoa.
Screen Digest uskoo, että peleissä nähdään tulevaisuudessa jopa tosimaailman mediatuotemerkkejä, kun yleisöt kasvavat. ”Eri mediatalot huomaavat, että heidän pitää rakentaa verkkoyhteisöjä ja tuoda pelaamiseen liittymättömät brändinsä 3d-ympäristöihin”, raportti arvioi.