The Last of Us -verkkopelin kehitys on lopetettu.
Naughty Dog -studion kehittämän itsenäisen The Last of Us -verkkopelin kehityksen haasteista on kuultu huhuja jo jonkin aikaa. Sonyn kerrottiin jo keväällä leikanneen projektin kehityspanoksia Destiny-kehittäjä Bungien arvioitua pelin potentiaalin heikoksi. Lokakuussa julkisuuteen tulleiden väitteiden mukaan projektin kehitystyö olisi laitettu jäihin, vaikka peliä ei vielä tuolloin oltukaan virallisesti peruttu.
Nyt Naughty Dog kertoo verkkosivuillaan julkaisemassaan lausunnossa lopettaneensa The Last of Us Onlinen kehityksen. Studio paljastaa samalla viestissään projektin taustoja ja päätökseen johtaneita syitä.
Naughty Dogin mukaan The Last of Us Onlinen esituotanto aloitettiin jo The Last of Us Part II:n kehittämisen aikana. Kehitystyön edetessä moninpeliprojekti vaikutti lupaavalta pelin vision kirkastuessa kehittäjille.
Studio kertoo kuitenkin, että tuotantovaiheen käynnistämisen yhteydessä koko projektin mittakaava osoittautui liian suureksi Naughty Dogille. The Last of Us Onlinen julkaiseminen ja tukeminen olisi vaatinut kaikkien studion voimavarojen omistamista julkaisun jälkeisen sisällön tuottamiseen tulevien vuosien aikana, mikä olisi rajoittanut tulevien yksinpelien kehittämistä.
Käytännössä studion piti tehdä valinta The Last of Us Onlinen julkaisemisen ja palvelupelistudioksi muuttumisen tai Naughty Dogin tunnettujen kerronnallisten yksinpelien tekemisen välillä. Näin ollen studio päätyi tekemään vaikean päätöksen The Last of Us Onlinen kehitystyön päättämisestä.
Studion mukaan The Last of Us Onlinen kehityksestä saadut opit eivät kuitenkaan mene hukkaan. Projektia varten tehdyt teknologiainvestoinnit vaikuttavat studion tuleviin projekteihin ja ovat korvaamattomia Naughty Dogin tulevaisuudensuunnan kannalta. Studio vihjaakin kehittävänsä paraikaa useampaakin kunnianhimoista uutta yksinpeliä, joista se kertoo lisätietoja sitten, kun aika on kypsä.
Lähde: Naughty Dog