Pelinkehityksestä kertova tosi-tv floppasi jo tuotannossa

Seksismi ja liioiteltu tuotesijoittelu ajoivat alas pelinkehityksestä kertovan Game_Jam -tosi-tv -kisan.

1.4.2014 07:07

Pelinkehitykseen pureutuva Game_Jam -tosi-tv -ohjelman tuotanto keskeytettiin jo kuvausvaiheessa, mukana olleet indiekehittäjät kertovat.

Youtubessa julkaistavaksi kaavaillussa ohjelmassa oli tuotantoryhmän mukaan määrä esitellä katsojille pelinkehityksen teknistä ja taiteellista prosessia nelipäiväisen pelijamin aikana. Mukaan suostuneille indiekehittäjille Game_Jamia oli markkinoitu indiepelaamisen ”Top Chefinä”. Tapahtumat Game_Jamin kulisseissa saivat kuitenkin joukon osallistujista kieltäytymään ohjelmaan osallistumisesta.

Indiekehittäjä Adriel Wallick kertoo blogissaan, että kuvauksia toteutettiin tuotesijoittelun ehdoilla. Wallickin mukaan kehittäjät eivät voineet edes juoda vettä vapaasti kuvausten aikana, koska ohjelman sponsorina toimineen Mountain Dewin piti olla vahvasti esillä otoksissa. Tuotantoyhtiö Protagonistin edustaja Matti Leshemin kerrotaan jopa ideoineen, että osallistujat joisivat vetensä tyhjistä Mountain Dew -tölkeistä.

Sponsorit olivat vahvasti esillä myös ohjelman palkinnoissa. Kilpailun voittajat olisivat saaneet palkinnokseen mm. vuoden Mountain Dew’t sekä matkan yhtiön sponsoroimaan extremeurheilutapahtumaan. Myös välihaasteiden palkintoina oli esimerkiksi Mountain Dew -puutarhatuoleja.

Tuotannon lopullinen rakoilu alkoi kuitenkin kehittäjien sukupuoleen liittyvistä kommenteista. Eräältä kisaajatiimiltä kyseltiin mm. uskoivatko he saavansa etua ”nätiksi tytöksi” kuvaillun Wallickin mukanaolosta. Miehistä koostuneilta joukkueilta taas kysyttiin oliko naiskehittäjistä haittaa toisille joukkueille. Seksistiseksi tuomitut kommentit saivat ainakin neljä kisaajaa kieltäytymään jatkamasta ohjelman tuotannossa.

Tarkempia yksityiskohtia ohjelman epäonnisesta tuotannosta voi lukea Wallickin blogista ja IndieStatik-sivustolta.

Kuva: Indiestatik

Lisää luettavaa