Indie-hittihyppely Braidin kehittäjä Jonathan Blow toteaa suorasukaisesti toukokuussa ilmestyneen Braid: Anniversary Editionin ”myyneen kuin koiranpaska”. Hän kertoo myynnin olleen ”täysin kauheaa” kehutun indiehyppelyn päivitetyn version julkaisusta lähtien.
Braid: Anniversary Edition julkaistiin 14. toukokuuta, ja se sisältää remasteroidun version vuoden 2008 kehutusta puzzle-painotteisesta tasohyppelypelistä yhdessä lukuisten uusien ominaisuuksien kanssa. Näihin sisältyvät yli 15 tunnin kestoinen interaktiivinen kommenttiraita sekä uudet kentät.
Blow on tuskaillut Twitch-kanavallaan julkaisemissa videoissa pelin myyntejä viikkojen kuluessa julkaisun jälkeen. YouTube-käyttäjä Blow Fan on tehnyt kehittäjän purkauksista videokoosteen.
34 päivää Anniversary Editionin julkaisun jälkeen tallennetussa videoklipissä Blow pohtii indiepelien myyntilukujen tarkastelun standardeja, mutta kertoo pelin myyneen surkeasti verrattuna myyntimääriin, joilla Blown yritys Number None selviäisi tulevaisuuteen. Hän myöntääkin Number Nonen tulevaisuuden näyttävän epävarmalta.
68 päivää julkaisun jälkeen nauhoitetussa klipissä pelinkehittäjältä kysyttiin jälleen, onko hän tyytyväinen Anniversary Editionin tuottoihin.
– Myynnit ovat olleet täysin kauheita, Blow harmittelee.
Blow kehittää pelien lisäksi uutta Jai-nimistä ohjelmointikieltä, jonka hän on suunnitellut julkaisevansa tulevaisuudessa.
Viimeisimmän Twitch-striimin yhteydessä kehittäjältä kysyttiin, kuinka monta ihmistä työskentelee kyseisen ohjelmointikielen kanssa. Tähän Blow vastasi, että koodin parissa ”ei työskentele täysipäiväisesti ketään, koska yritys ei voi maksaa kenellekään huonojen myyntien vuoksi”.
Arvostelut Braid: Anniversary Editionista ovat olleet kuitenkin myönteisiä. PS5- ja Xbox Series X -versiot ovat saaneet Metacriticissä kehuttavat keskiarvopisteet 86 ja 92.
Lähde: Video Games Chronicle