Ehkä parhaiten Ikarugasta ja Radiant Silvergunista tunnettu pelitalo Treasure on kuulu siitä, että he kehittävät juuri haluamiaan pelejä juuri haluamilleen alustoille. Parhaiten tämä ilmeni toissa sukupolven aikana, kun markkinajohtaja PlayStation sai pelitalolta korkeintaan lohdutuspalkintoja ja 2d-hirmu Saturnillekin olisi uskonut ilmestyvän enemmän yksinoikeuspelejä. Saturnille tosin käännettiin upea Radiant Silvergun, sillä olihan se alun perin tehty samaa teknologiaa käyttävälle Segan ST-V-kolikkopelialustalle.

rs1

Nintendo 64:ää Treasure taas siunasi jopa kolmella yksinoikeuspelillä. Mischief Makers jatkaa hieman samalla linjalla kuin Treasuren eriskummalliset toimintatasoloikat MegaDrivella (jota Treasure suosi aikanaan Super Nintendon kustannuksella). Bakuretsu Muteki Bangai-O -peliä taas valmistettiin vain 10 000 kappaletta pelkästään Japanin markkinoille, mikä oli sääli, sillä peli on Nintendo 64:n – tai kenties koko laitesukupolven – hienoimpia kaksiulotteisia saavutuksia. Kolmiulotteiseen ulosantiin suunnitellun N64:n ei tiedetty edes pystyvän tällaiseen tykitykseen, mutta Treasure vain päätti antaa laitteelle rakkautta. Bangai-O:han on sen jälkeen käännetty myös Dreamcastille, ja sen jatko-osa löytyy DS:ltä.

sp9

Treasure on koskenut 3d:hen vain harvoin, mutta kun jotain tehdään, tehdään se kunnolla.

Sin & Punishment

Kehittäjä: Treasure
Julkaisija: Nintendo
Laitteet: Nintendo 64

Julkaisu: Japani 21.11.2000
Saatavuus: Hinta nettihuutokaupoissa noin 40 euroa. Hinta Wiin Virtual Consolessa 1 200 Nintendo-pistettä.

sp8

Nintendon siipien alla kehitelty rosoinen sci-fi-toiminta Sin & Punishment on viimeisen päälle hiottu peli ja yksi Nintendo 64:n merkittävimmistä yksinoikeuksista. Tosin vain laadullisesti, sillä myös Sin & Punishment jäi pelkästään japanilaisten herkuksi.

Pystybuffet

S&P:n premissi on mielenkiintoinen: ihmiskunta kärsii nälkää, ja tätä nälkää lievittämään päätetään kehittää uusi eläinrotu, jota ihmiset voivat mussuttaa. Tietenkin jotain menee pieleen, ja mutaatioiden jälkeen koko maailmaa uhkaa kammottavien olentojen hyökyaalto.

sp7

Jos totta puhutaan, en kuollaksenikaan muista, oliko pelissä annettu selitystä sille, miksi vastassa on myös robotteja ja suihkuhävittäjiä, mutta kuka siitä välittää? Ampumaanhan tänne on tultu!

Tuli ja liike

S&P on raideräiskintä. Mutta lentävän aluksen tai lohikäärmeen sijaan ruudulla oleva pelihahmo vain juoksee jatkuvasti eteenpäin, ja pelaaja voi vaikuttaa vain sivuttaisliikkeeseen. Liikettä myös tarvitaan keskimääräistä raideräiskintää enemmän, sillä vastassa on sekä väisteltäviä ammuksia että esteitä. Myös hyppytaitoa tarvitaan, niin katkeamattomien ammusnauhojen yli loikkimiseen kuin kuilujenkin välttämiseen, joihin hahmo sumeilematta juoksee ilman pelaajan apua.

sp6

Hahmon lisäksi ruudulla liikutetaan hahmon sijainnista riippumatonta kursoria, jonne pelaajan yhden ja ainoan aseen ammukset osuvat. Kursorin voi myös lukita viholliseen, jos sen liikkeet ovat liian vaikeita seurattavaksi tai samalla pitää keskittyä liikaa väistelyyn. Lukitsemalla ammusten teho tosin laskee. Käytössä on myös aseen perässä kiinni oleva miekka, jolla voi sivaltaa liian lähelle tulevia pahiksia.

sp4

Toiminta ei petä. Ruudulle rynnii sekä pienten vihollisten mattoja että valtavia kolosseja, joita voi tuhota osa kerrallaan. Usein liike pysähtyy tuhottavien kohteiden eteen, välillä taas matkustetaan lentävän aluksen pinnalla kovaa kyytiä vihollisparven läpi. Vihollisia ryömii maassa sekä lentää ilmassa, mutta oikeastaan kertaakaan koko pelin aikana vihujen hyökkäyskuviot tai liikehdinnät eivät toista itseään. Se on melkoinen saavutus räiskintäpelissä, ja olennainen syy siihen, miksi peli jaksaa viihdyttää.

sp5

Vaihtelua pelissä on todella paljon, mukana on myös sivusuunnassa rullaavia kenttiä, lähes ylhäältä kuvattuja kenttiä sekä todella vaihtelevia ja taktiikkaa vaativia pomomatseja.

sp2

Hankintalistalle

Suoritusvetoisena pelinä Sin & Punishment ei ole kovinkaan pitkä – sen kesto on vain tunnin tai kaksi. Pelin läpäisy ei kuitenkaan ole mikään helppo tehtävä, sillä homma toimii perinteiseen tyyliin krediittien avulla, ja jos ne loppuvat, ne myös loppuvat. Kesken jätettyä peliä voi sentään myöhemmin jatkaa krediittien puitteissa, eli aivan kolikkopeliksi peliä ei ole vedetty.

sp3

Miellyttävästi peli on erittäin import-kelpoinen, sillä pelin ääninäyttely on kokonaan englanniksi. Oikeastaan vain pelin lopputekstit ovat ongelma juonen kannalta, sillä ne ovat japaniksi, kuten muutkin tekstitykset. Toki myös pelin valikot ovat japaniksi, kertoo henkilö nimimerkillä ”Kerran tyhjentänyt kaikki tallennukset”.

Pelin saapuminen Virtual Consoleen oli hieno tapahtuma, sillä peliä varten tehtiin myös lokalisointityötä englanninkielisten tekstien myötä. Yleensä olen alkuperäisen kannalla henkeen ja vereen, mutta japanilaisten Nintendo 64 -pelien harrastaminen ei ole kaikille helppoa, joten voin lämpimästi suositella myös tätä toista keinoa pelata peliä. Tylyn tyylikäs Sin & Punishment on hieno palanen epätavallista Nintendo-historiaa.

Jatkoa luvassa

Onneksi taru ei kuitenkaan ole tämän pituinen, vaan vuoden 2010 alussa on luvassa jatkoa Sin & Punishment 2:n muodossa Wiillä. Raiteilla kulkevat räiskinnät alkavat olla uhanalainen laji, joten pelityypin fanit voivat olla tyytyväisiä, että asialla on Treasure ja että pelisarjana on Sin & Punishment.

sp1

Lisää luettavaa