Kehittäjälegendan jumalpeli on muodostumassa farssiksi

Peter Molyneux'n paluu jumalpeligenren pariin ei ole ollut nätti. Miehen joukkorahoitettun Godus-pelin kehitys ei ole edennyt toivotusti, ja nyt mies näyttää miettivän jo tuleviakin projekteja ennen kuin vanha on kunnossa.

12.2.2015 03:15

Kehittäjäveteraani Peter Molyneux’n johtama pelitalo 22cans on ajautunut kiivaan keskustelun aiheeksi maailmalla Godus-jumalpelinsä johdosta. Vuonna 2012 Kickstarterin avulla niukasti rahoitettu ja vuotta myöhemmin Steamin Early Access -osastolle sekä lopulta mobiililaittelle saapunut peli on edelleen hyvin keskeneräinen ja vailla siihen lupailtuja ominaisuuksia. Silti tietoon on tullut, että pelin kehitystiimi on viime aikoina kutistunut merkittävästi Molyneux’n keskittäessä samalla studion varoja uuteen työnimellä The Trail tunnettuun peliinsä.

Goduksen kyseenalaiselta näyttävä tila nousi alunperin puheeksi pelin pääkehittäjänä nykyisin toimivan Konrad Naszynskin toimesta. 22cansilla Godusta taloudellisesti tukeneena harjoittelijana alkujaan aloittanut Naszynski ilmaisi tammikuussa studion keskustelualueella, ettei hän koe kehittäjien välttämättä pystyvän tuomaan peliin kaikkia ominaisuuksia, joita siihen Kickstarter-kampanjan aikoihin luvattiin. Naszynski on esimerkiksi ilmaissut Goduksen moninpelipuolen olevan edelleen heikolla tolalla.

Goduksen moninpelin puute ei tarkoita vain, että pelistä puuttuu yksi sen tärkeimmistä ominaisuuksista. Puutteen myötä 22cans on päätynyt nimittäin laiminlyömään myös nuorelle skotlantilaispelaaja Bryan Hendersonille antamansa lupauksen. Reilu vuosi sitten Bryan oli se onnekas henkilö, joka onnistui kaivautumaan 22cansin erikoisen Curiosity-kuution uumeniin, mistä hänelle luvattiin sekä ylijumalan asema Godus-pelissä että myös pieni osa Goduksen keräämistä tuotoista. Eurogamerin tuore haastattelu Bryanin kanssa kuitenkin paljastaa, ettei hän ole nähnyt mitään luvatuista eduista. Bryan on myös tuonut ilmi, että 22cans on vaivoin pitänyt häntä ajan tasalla pelin kehityksen etenemisestä. Tietoja pelistä Bryan on saanut lähinnä lähettämällä studiolle toistuvia sähköpostikysymyksiä, eikä sekään ole lopulta läheskään aina tuottanut tuloksia.

Tuoreessa Haastattelussaan Eurogamerin kanssa Molyneux on luvannut olevansa jatkossa paremmin yhteydessä Bryanin kanssa ja että kehitystyö Goduksen parissa jatkuu edelleen. Seuraavaksi esimerkiksi pelin taistelumekaniikat pyritään saamaan kuosiin. Moninpelin tuominen peliin on edelleen myös listalla, joskaan Molyneux ei pysty vakuuttavasti takaamaan, että moninpeluu tulisi varmasti olemaan vielä osa Godus-kokemusta.

Goduksesta luvatun Linux-version tila ei sekään vaikuta lupaavalta. Haastattelussaan GameSpotin kanssa Molyneux on myöntänyt olevansa huolissaan kyseisen version tulevaisuudesta, sillä parhaillaan pelin hyödyntämä middleware-teknologia tue Linuxia ollenkaan.

Eurogamerin saamien tietojen mukaan Goduksen kehitystyö otti aikoinaan takapakkia pelin julkaisijan vaihdettua pelin hyödyntämiä palvelimia kehityksen keskellä. Näin ollen 22cans menetti kuukausien edestä työaikaa varmistaessaan Goduksen yhteensopivuuden uusien palvelimien kanssa.

22cans on itse yrittänyt vastata kohumyllyyn oheisella videolla. Siinä Molyneux myöntää tehneensä virheitä muun muassa Goduksen pc-version kanssa keskittyessään sen kehityksen yhteydessä vahvasti myös pelin mobiiliversion työstöön. Kehittäjä on syyttänyt virheistään kokemattomuuttaan Kickstarterin ja early access -julkaisumallin kanssa.

Tällä hetkellä Goduksen mobiiliversio on pelin tuottoisin versio.

Tarkemmin Godus-tapaukseen voi tutustua sekä Eurogamerin mittavassa artikkelissa että myös Rock Paper Shotgun -sivuston artikkelisarjassa. GameSpotin haastattelun Molyneux’n kanssa voi lukea vuorostaan tästä.

Lisää luettavaa