Kehittäjä Larian Studios on kommentoinut jatkosuunnitelmiaan Baldur’s Gate 3:n varalle.

Viime viikolla ilmestynyt odotettu Baldur’s Gate 3 on osoittautunut valtavan suosituksi julkaisuksi. Larian Studios ei kutienkaan vielä kaavaile jatkoa Steamin kaikkien aikojen suosituimpien julkaisujen joukkoon kivunneelle roolipelille.

Larianin perustaja Swen Vincke on kommentoinut asiaa PC Gamer -sivustolle antamassaan haastattelussa. Vincken mukaan Larian Studios ei ole toistaiseksi ryhtynyt työstämään laajennusta Baldur’s Gate 3:lle. Vincken mukaan suurroolipelin laajennuksen kehittämiseen liittyy kaksi keskeistä ongelmakohtaa.

Yksi kehittäjille päänvaivaa aiheuttavista haasteista on Dungeons & Dragons -roolipelijärjestelmän korkeammilla tasoilla pelaajille avautuvat voimat. Baldur’s Gate 3:n hahmojen tasokatto on 12, mikä jättäisi vielä matkaa D&D:n 20 tason maksimiin. Korkeammilla tasoilla hahmot saavat kuitenkin käyttöönsä niin voimakkaita kykyjä ja loitsuja, että laajennus pitäisi Vincken mukaan suunnitella täysin eri tavalla.

– Tason 12-20 seikkailut vaativat erilaisen lähestymistavan pelaajien kohtamiin vastavoimiin ja niiden toteuttaminen kunnolla vaatisi paljon kehitystyötä, Vincke kommentoi.

– Niinpä se olisi kehitystyön kannalta paljon isotöisempi asia kuin tavallisen laajennuksen tekeminen. Monet D&D-seikkailut onkin tämän vuoksi suunniteltu nimenomaan alle tason 12 hahmoille.

Vincken mukaan komplikaatioita laajennuksen kehittämiseen aiheuttaisivat myös Baldur’s Gate 3:n varsinaisen tarinan erilaiset kulut. Larian Studios on aikaisemmin kertonut pelin kampanjan sisältävän jopa 17 000 erilaista pelaajien valintoihin pohjautuvaa variaatiota, jotka kehittäjien olisi huomioitava myös laajennuksen työstämisessä. Näin ollen laajennuksen kehittäminen vaatisi huomattavan paljon työtä ja aikaa kehittäjiltä.

Toivoa Baldur’s Gate 3:n tarinan jatkolle on kuitenkin edelleen, sillä Vincke ei myöskään suostunut haastattelussa tyrmäämään laajennusta. Laajennuksen sijaan Larian saattaa kuitenkin suunnata seuraavaksi jonkin toisen projektin pariin.

Lähde: PC Gamer

Lisää luettavaa