Näin Alan Wake hyppäsi Dead by Daylightiin – suomisankari tähdeksi suurimpaan kauhumoninpeliin

Miten ihmeessä suomalainen pelisankari siirtyi pelattavaksi hahmoksi kanadalaiseen kauhupeliin? Lue tekijöiden haastattelu ja katso video.

31.1.2024 12:07

Suomalainen pelisankari Alan Wake on todellinen multiversumien matkaaja, jota eivät pelien rajat pitele. Alan on ollut pääosassa omissa peleissään, eli Alan Wakessa (2010) ja viime vuoden lopulla ilmestyneessä Alan Wake 2:ssa. Hänet nähtiin sivuosassa myös saman studion tekemässä Controlissa, jossa hän vieraili AWE-laajennuksessa. Alan ryhtyi skiniksi myös Fortniteen, ja uusimpana tempauksenaan hänestä tulee nyt Dead by Daylight -kauhupelin selviytyjä.

Hieman alempana näkyvällä videolla katsomme, kuinka autenttiselta Ilkka Villin esittämä ja Matthew Porrettan ääninäyttelemä hahmo vaikuttaa DbD:ssä. Katsotaan kuitenkin ensin, mitä Dead by Daylight -studio Behaviour Interactiven  ja Alan Wake -studio Remedyn tekijöillä oli tästä crossoverista sanottavaa.

Dead by Daylight on kauhumoninpeli, jossa yksi tappajaa jahtaa neljää selviäjää. Se on koonnut haaviinsa niin monta kauhuikonia Chuckysta Alieniin ja Michael Myersistä Pyramid Headiin ja jopa Resident Evilin Weskeriin, että sitä voi pitää jo kauhupelien Fortnitena. Alan Wake on kuitenkin hämmästyttävän osuva selviäjähahmo, sillä DbD:n taustarinassa paha olento nimeltä Entity kiduttaa ihmisiä painajaismaailmassa, ja samaa tapahtuu Alanille Dark Presence -olion toimesta hänen omissa peleissään.

Remedyä edusti Wake-tiedotustilaisuudessa Alan Wake 2:n ohjaaja, Kyle Rowley.

– Olemme Remedyllä tosi innoissamme tästä yhteisprojektista, koska studiossa on työssä useita kovia DbD:n faneja. Yhteisövastaavamme Vida ei voi lopettaa twiittailua aiheesta, ja hahmoartistimme, joka auttoi Behaviouria saamaan Waken peliin, on myös todella innostunut, Rowley sanoo.

Behaviourin luova johtaja, Dave Richard, kertoo puolestaan, että Wake-faneja puolestaan löytyy kanadalaisstudiosta.

– Kun pallottelimme 2010 ensi kertaa ideaa, josta tuli paljon myöhemmin Dead by Daylight, pelasimme Alan Wakea. Se jäi mieleen inspiraationa ja pelinä, johon palasimme yhä uudestaan, Richard suitsuttaa.

Alan Wake DbD

Kesti kauan ennen kuin tähdet kääntyivät oikeaan asentoon yhteistyötä varten. Waken kakkososan kehittämisessaä kesti 13 vuotta, ja siinä ajassa DbD:stä ehti kasvaa moninpelikauhun isoin peli. Richard listaa DbD:n ”loren” inspiraation lähteitä, ja ne liippaavat ihmeen likellä Waken vastaavia.

– Vaikutteita on eri medioissa ja eri kauhugenreissä, mutta pohjalla olevat klassiset slasher-elokuvat, kosminen kauhu, sekä Stephen King ja tapa jolla hän rakentaa omaa universumiaan, Richard sanoo.

Rowley muistuttaa, että myös alkuperäinen Wake oli vahvasti Kingin inspiroima, kun taas Remedyn peleistä esimerkiksi Controlissa oli paljon kosmista kauhua.

– Paljon tuli Kingin lisäksi tietysti myös David Lynchiltä. Kun teimme jatko-osaa, katsoimme entistä enemmän kauhun suuntaan. Siellä tärkeää oli moderni arthouse-kauhu, kuten Eggersin Lighthouse ja VVitch tai Ari Asterin Hereditary ja Midsommar. Kauhun ulkopuolelta vaikutteena oli esimerkiksi True Detective -sarja. Onpa siksihauska nähdä, kuinka True Detectiven uusin kausi nojaa entistä enemmän kauhuun. Kauhusta vain tulee suositumpaa, Rowley pohtii.

Remedy kehittelee omaa yhteinäistä Remedy-universumiaan, jonka pelit ovat liitoksissa toisiinsa. Pitäisikö nyt siis tulkita, että DbD on kanonisesti siinä kiinni? Ei oikeastaan. Molemmat studiot ovat hyvin samoilla linjoilla siitä, että ne eivät vedä maailmoihinsa tiukkoja rajoja ”loren” suhteen. Se antaa pelintekijöille tilaa leikitellä epätietoisuudella, ja Richardin mukaan varmuutta halutaan välttää, jotta pelaajat voivat tehdä omia teorioitaan. Rowleyn mukaan tilanne on tietyllä tavoin sama Remedyllä.

– Jos kaikeen vastattaisiin jo ennen kuin peliä aletaan tekemään, mitä matkalla olisi edes löydettävää? Näissä peleissä tärkeä osa on vastausten löytämisessä pelintekoprosessin aikana. Netissä on aika hulluja teorioita Alan Wakesta, ja olen katsellut paljon niitäkin. Ne ovat oma maailmansa, Rowley miettii.

Alan saapuu DbD:hen puhtaasti selviäjänä, eikä mukana ole pelistä lainattua tappajaa. Syy siihen on kiinnostavasti lisensointiprosessin hitaus. Alan Waken siirtymä DbD:hen alkoi jo pitkän aikaa sitten, eivätkä Behaviourin työntekijät olleet siinä vaiheessa edes vielä pelanneet Alan Wake 2:ta. Mietinnät tappajasta perustuivat puhtaasti ykköspeliin, eivätkä ilmeisesti edes American Nightmare -lisuriin, jonka asema Wake-kaanonissa on hämärä.

Ykköspelissä vastuksina oli lähinnä erilaisia varjojen riivaamia rivivihollisia ja ruumiiton Dark Presence, joka ei suoranaisesti soveltunut tappajahahmoksi. Alanin paha kaksoisolento Scratch ei hänkääni ollut prosessissa ehdolla. Richard pohtii nyt, pelattuaan Alan Wake 2:ta, että jatko-osassa nähtyjä olentoja voisi värvätä DbD:n tappajiksi, joten ehkä yhteistyö voi jatkua tulevaisuudessa. Paljon riippuu varmasti siitä, kuinka hyvin Alan myy lisähahmo-DLC:nä.

Alan Wake -DLC maksaa DbD:ssä 4,99 euroa. Mukana on vain Alanin asu Alan Wake 2:sta. Lisärahalla voi ostaa ns. legendary skinin, joka muuttaa hahmon Alan  Waken 2:n toiseksi päähenkilöksi, Saga Andersoniksi. Lisäksi 7. helmikuuta on tulossa Alan Wake Collection, jossa peliin lisätään Bright Falls Outfit -ruutupaita sekä kolmas Alan Wake -hahmo, legendary skininä saapuva tarjoilija Rose Marigold, jolla on tärkeä rooli molemmissa Wake-peleissä.

Oheisessa videossa katsotaan, miltä Alan vaikuttaa itse pelissä. Onko Ilkka Villin naama tunnistettava, ja millaisia äänirepliikkejä on annettu Matthew Porrettalle. Onko Waken erikois-perkeistä mitään hyötyä? Toimituksen Pyykkönen testaa asian tiiviissä videossa.

Paketin virallinen traileri.

Lisää luettavaa