Metroidvaniaa afrikkalaisella sydämellä – ennakossa Tales of Kenzera: Zau

EA Originals valmistautuu tarjoilemaan tuoretta pelattavaa vielä tämän kuun aikana, kun tapaus nimeltä Tales of Kenzera: Zau löytää tiensä latauskauppoihin.

12.4.2024 17:10

Tales of Kenzera: Zau

Electronic Artsin kokeellisempi pelijulkaisusiipi EA Originals valmistautuu tarjoilemaan tuoretta pelattavaa jälleen 23. huhtikuuta, kun tapaus nimeltä Tales of Kenzera: Zau löytää tiensä latauskauppoihin.

Metroidvania-tyylistä sivulta kuvailtua tutkiskelua ja toimintaa tarjoileva peli on ensiteos brittiläisperäiseltä Surgent Studiosilta, jonka vetäjä Abubakar Salim on tähän asti tullut tutuksi lähinnä Assassin’s Creed Originsin Bayek-päähenkilön äänenä. Oman pelin työstäminen kokonaan oman studion voimin onkin ollut melkoinen aluevalloitus edelleen aktiivisesti näyttelijänä toimivalle Salimille, mutta täysin summanmutikassa hyppäystä ei ole tehty.

Tales of Kenzera: Zau on Salimille nimittäin hyvin henkilökohtainen projekti, jolla hän on halunnut kunnioittaa edesmennyttä isäänsä ja käsitellä hänen kuolemaansa. Salimin ura näyttelijänä sai sytykkeensä aikoinaan nimenomaan videopeliharrastuksen kautta, josta hän on ollut vuorostaan paljon velkaa juurikin isälleen. Isänsä kautta hän tutustui aikoinaan myös afrikkalaiseen bantukulttuuriin sekä sen tarinoihin, minkä myötä syntynsä on nyt luonnollisesti saamassa vahvoilla afrikkalaisvaikutuksilla höystetty peliseikkailu.

Ensituntien perusteella Zaun vahvimpiin puoliin lukeutuvatkin sen temaattiset rakennusosat. Peli seuraa shamaani Zaun pyrkimyksiä palauttaa kuolleen isänsä luoksensa kuoleman jumalan kanssa tehtävän sopimuksen kautta, mikä synkistelyn sijaan on rakennettu värikylläiseksi matkaksi täynnä arvostusta elämässä jaettuja kokemuksia kohtaan. Zau voimistuu matkallaan konkreettisesti muun muassa muistelemalla isäänsä suurten puiden katveessa, mihin omaa erityistä tunnelmaansa tuo mukaan vielä mahdollisuus kuunnella kaikki puhuttu dialogi englannin ohella swahiliksi.

 

Varsinainen pelaaminen muistuttaa paljon perinteistä metroidvania-toimintaa aina uusia alueita avaavien erikoiskykyjen haalimista myöten. Hieman omanlaisempaa maustetta kokemukseen tuovat Zaulla käytössä olevat kaksi erilaista naamioita, joiden välillä vaihtelu antaa tälle mahdollisuuden muuttaa taistelutyyliään kaukohyökkäyksien käytöstä lähi-iskuihin aina näin halutessaan. Jo varhain pelaamisessa onkin läsnä jo aavistuksen verran teknisyyttä, joka antaa mahdollisuuden varsin tyylikkäiden hyökkäyssarjojen rakentamiselle.

Pieni rosoisuus on ensimetreillä myös läsnä, sillä varsinkin pelimaailmassa liikkuessa Zaun hallitsemisessa on havaittavissa ajoittain kömpelyyksiä, joita ei genren huipputeoksissa helposti kohtaa. Pidemmälle pelatessa kiinnostaakin nähdä, miten paljon tähän päätyy kiinnittämään huomiota haasteiden kasvaessa ja Zaun liiketarjonnan monipuolistuessa.

Tales of Kenzera: Zau saadaan 23. huhtikuuta ilmestyessään niin PlayStation 5:lle, Xbox Seriesille, Switchille kuin pc:lle.

Panu Saarenoja

Lisää luettavaa