Pääkirjoitus on julkaistu Pelaaja-lehden nyt
myynnissä olevassa helmikuun 2023 numerossa 242.

Kun jalka on nyt tukevammin vuoden 2023 puolella, lienee oikea hetki puntaroida alkaneen pelivuoden suuntaviivoja. 2020-luvun ensimmäisten auringonkiertojen tapahtumat ovat tunnetusti sumentaneet kristallipallon tehokkuutta, mutta yksi asia tuntuisi olevan haasteista huolimatta varmaa. Vuoden pelitarjonnasta on tulossa erityisen kiintoisa ja runsaslukuinen.

Starfieldin ja Final Fantasy XVI:n kaltaiset pitkään kehityksessä olleet suurtuotannot ovat viimein aloittamassa todellista uuden sukupolven peliaaltoa, mutta kiinnostavia pelejä on tulossa joka kokoluokassa. PlayStation 5:n ja Xbox Seriesin ottaessa uutta vaihetta silmään on myös erityisen kiintoisaa seurata, riittävätkö The Legend of Zelda: Tears of the Kingdomin kaltaiset suurteokset pitämään teknisesti yhä selkeämmin alakynteen jäävän Nintendo Switchin pinnalla.

Uusista konsolipuolen laitteistoista varma tapaus on tietenkin PlayStation VR2, joka yrittää tuoda virtuaalitodellisuuslaitteistoa jälleen vahvemmin osaksi valtavirtaa. VR-peliskene on toki jo elänyt omaa elämäänsä vuosikausia, mutta konsolipuolen näkyvimpävänä laitteistona PSVR2:n harteille on kasattu runsaasti painoa. Vaikka sen olisi tarkoitus päästä muiden modernien virtuaalitodellisuuslaitteistojen tapaan irti vanhentuneen edeltäjänsä lastentaudeista, kokemuksen laadun luonnollisesti määrittävät laitteistolle julkaistavat pelit.

Yleisesti yhdeksi vuoden isoimmista pelitrendeistä tuntuisi nousevan selviytymiskauhu. Dead Spacen ja System Shockin alkuvuodesta tapahtuvan paluun ohella Capcomin ylistetyt Resident Evil -uusioinnit etenevät jo sarjan rakastettuun neljänteen osaan. Täysin uusia kauhunväristyksiä on luvassa kotimaisessa suurtuotannossa nimeltä Alan Wake II, eikä kauhun tahti tunnu olevan hyytymässä hetkeen.

Aikataulullisesti sumuisemmassa piilossa lymyilee Alone in the Darkin modernisointi sekä viimein vahvistunut Silent Hill 2 -uusioversio, joka sekin muistuttaa täysiveristen uusioversioiden elävän parhaillaan kultakauttaan. En ihmettelisi, mikäli molemmat trendit eläisivät vahvasti läpi tulevienkin vuosien. Itse seuraan pelonsekaisin tuntein lähinnä sitä, miten ilmassa pitkään velloneet huhut Metal Gear Solid -uusinnoista lopulta konkretisoituvat.

Tänä vuonna on myös syytä pitää silmällä sitä, miten Microsoftin suunnitelmat Activision Blizzardin ostosta toteutuvat. Suunnitelma päätyi loppuvuodesta Yhdysvaltain kauppakomission hampaisiin, mutta ostoaikeita ja niistä mahdollisesti muodostuvaa etulyöntiasemaa tutkitaan myös Euroopan komission ja Britannian kilpailuviraston toimesta. Tulevat päätökset linjaavat alaa ja sen tulevia yrityskauppoja vuosiksi eteenpäin, joten jokainen suurempi pelialan taho joutuu päätöksestä riippumatta reagoimaan tapaukseen.

Kauppaa varjostavat myös Microsoftin jätti-irtisanomiset, joiden on vahvistettu rokottavan jopa yhtiön omistamien pelistudioiden väkeä. Kaksi edellistä vuotta olivat pelialallekin vaikeita, mutta toivottavasti vastaavia uutisia ei ilmaantuisi lisää. Toivotaan siis menestystä tänä vuonna ilmestyville peleille!

Ville Arvekari,
Pelaaja-lehden päätoimittaja

 

Lisää luettavaa