Tom Clancy’s Rainbow Six Exraction -arvostelu on julkaistu alkujaan Pelaaja-lehden helmikuun numerossa 230. Tuoreimpien arvostelujen tasalla pysyt tilaamalla lehden täältä!

Kolmen soinnun sävellys

Rainbow Six Siege on yksi modernien nettiräiskintöjen omalaatuisimmista menestystarinoista, jonka parissa myös allekirjoittanut ehti viihtyä ja vihastua satoja tunteja ennen hermojen lopullista karrelle palamista. Taktista silmää ja herkkää liipaisinsormea vaativa strateginen tiimiräiskintä on saavuttanut jo kunnioitettavan seitsemän vuoden iän, jonka aikana peliin on ehditty lisätä valtavasti uutta sisältöä ja tukeva tukku eksoottisia kausipäivityksiä.

Yksi jälkimmäisistä oli vuonna 2018 Siegeen kausipäivityksenä lisätty Outbreak-pelimuoto, jossa tavallisesti kahdesta viisihenkisestä joukkueesta koostuva pelimkaniikka muuttui yhteistyöräiskinnäksi vihamielisiä ulkoavaruuden valloittajia vastaan. Pian Outbreakin kadottua bittiavaruuteen Ubisoft teki yllättävän ilmoituksen. Se palaisi omana itsenäisenä pelinään, joka muutaman nimeämismutkan kautta ristittiin Rainbow Six Extractioniksi.

Tom Clancy's Rainbow Six Extraction -arvostelu

Rainbow Six Extraction on kolmenpelattava tiimiräiskintä, jossa pelaajat omaksuvat Siegesta lainattujen operaattorien roolit ja karauttavat kolmipäisenä karhuryhmänä tuhontäyteisille tantereille suorittamaan erinäisiä tehtäviä. Vaikka tuomiopäivän miljöö ja Left 4 Dead -henkinen pelityyli ovat nyanssitasolla irtiottoja Siegesta, itse pelattavuuden ydinasiat napakasta ohjauksesta sulavlinjaiseen tulitaisteluun ovat tuttuja lähdeteoksesta. Määräävin ja merkittävin ero on se, että Extractionissa taistellaan yksinomaan tekoälyn ohjastamia vihollisia vastaan ja tehtävät voi suorittaa vain kolmen ihmispelaajan voimin.

Pelaajien vastavoimana ärisevät archæanit, loistartunnan siivellä ihmiskunnan piinaksi saapuneet vihamieliset ulkoavaruuden olennot. Pelin köyhä tarinallinen anti ei lado liiemmälti lihaa archæanien luiden ympärille, mutta pelillisesti asian ydin on se, että kaikki vastaan kävelevä, liitävä ja luikerteleva haluaa päästää operaattoreista ilmat pihalle. Yhdenlaiset viholliset juoksevat kynnet ojossa iholle, toiset ammuskelevat etäältä, kolmannet vaanivat varjoissa ja niin edelleen. Vihollismuodoista vaarallisimpia ovat karttoja viljalti kansoittavat suuret itiömäiset pesäkkeet, jotka puolustustilaan joutuessaan kylvävät maahan liikettä hidastavaa kasvustoa ja sylkevät uusia archæan-sotureita pelaajien kiusaksi.

Satunnaisesti pelaajat joutuvat tukkanuottasille myös voimakkaan pomovastuksen kanssa. Näissä koitoksissa pääpahiksena toimii jonkin operaattorihahmon mörkömausteilla kruunattu vihollisversio. Extractionin pienehkö määrä erillisiä tehtävätyyppejä keskittyy lähtökohtaisesti hiiviskelyyn ja pykälää maltillisempaan etenemiseen, mutta pomotaistelujen ja esimerkiksi kohteiden suojausta vaativien tehtävien yhteydessä pääsee myös harjoittamaan liipaisinsormea. Jäljemmissä on myös mahdollista hyödyntää Siegesta tuttua ominaisuutta eli rikkoutuvien seinien tukkimista operaattorien mukanaan kantamilla metallivahvisteilla.

Tom Clancy's Rainbow Six Extraction -arvostelu

Varsinkin korkeammilla vaikeustasoilla Extraction on paikoin erittäin haastava kokemus, joten hiiviskely, reittien tunnustelu kauko-ohjattavilla drooneilla ja tulitiimin keskinäinen koordinointi ovat hengissä pysymisen elinehtoja. Äänenvaimentimilla varustetut aseet ja selkäänpuukotus ovat väkivallan ensisijaiset välikappaleet, ja jokainen Siegesta Extractioniin tuotu hahmo kantaa mukanaan emopelistä tutut nimikkovarusteensa. Siegen kaltaista erikoiskykyjen, ympäristön hallinnan ja tiimitaktikoinnin symbioosia tämä huomattavasti suoraviivaisempi sisarteos ei kuitenkaan kykene tarjoamaan.

Extraction luottaa vahvasti kehityspisteiden myötä avautuvaan sisältöön, joten pelin alussa tarjolla on vain kourallinen operaattoreita riisutuin varustein ja vain yksi maantieteellinen kohde. Sekä pelihahmot että pelaajan pääprofiili nettoavat kehityspisteitä tehtävien myötä, mikä avaa uusia varusteita ja ominaisuuksia hahmoille sekä lisää pelattavaa peliohjaimen jatkeille. Kolmiosaisiksi koitoksiksi jaettujen tehtävien ohella on tärkeä suorittaa myös haastetehtäviä tutkimusdatan keräämisen nimissä. Niiden sisältö vaihtelee tehtävän näyttämöksi valitun kaupungin mukaan.

Haastetehtävät on porrastettu kolmen askareen ryppäisiin, joista kukin on suoritettava kokonaan, ennen kuin seuraava rypäs avautuu. Päätehtävien suorittamisesta satelee laariin kitsaasti kehityspisteitä, joten haasteiden suorittaminen on perusedellytys sille, että uutta sisältöä saa avattua säntillistä tahtia. Pelitasapainon kannalta merkittävä lapsus on se, että haasteiden sisältö vaihtelee vinhasti naurettavan yksinkertaisista pedanttisen yltiötarkkoihin vaatimuksiin. Se myös vaatii toisinaan pelaajilta toimintaa, joka on lähimain kohtisuorassa ristiriidassa itse päätehtävän sisällön kanssa. Ratkaisu on outo ja puolivillainen.

Tom Clancy's Rainbow Six Extraction -arvostelu

Tässä vaiheessa arvostelua on luotava katsaus jo kirjoitettuun, melko myötämieliseen tekstiin ja vastattava kitkerän kalkin aromia tihkuvaan kysymykseen: miksi Rainbow Six Extraction on paperilla parempi peli kuin käytännössä? Juurisyy piillee siinä, että vaikka kokemus on ammattilaisottein luotu, kokonaisvaltaisen tasavahva ja tasapainoinen tiimitoimintapeli, osiensa summana Extraction on jotenkin kovin innoton. Nopeasti tutuksi tulevien taipaleiden tallaamiseen ja rutiininomaiseen haastelistan yliviivailuun pohjautuva pelillinen silmukka on loppujen lopuksi täysin identtinen ensimmäisen, kymmenennen ja sadannen pelitunnin kohdalla.

Musiikillisin termein voisi kuvailla, että siinä missä Back 4 Blood on rämäpäistä ja sinnepäin soiteltua death metalia ja GTFO kuuntelijaansa haastavaa kiemurtelevaa progerokkia, Rainbow Six Extraction on korkeilla tuotantoarvoilla tuotettua mutta ideaköyhää kolmen soinnun pop-punkia. Sillä on paikkansa tiimipelien kaanonissa näennäisen omalaatuisena irtiottona emopelinsä varjon alta, mutta sen tarjoama sotilaallis-scifistinen viehätys alkaa hapertua sillä siunaamalla, kun ensikosketuksen lämpö käy hiipumaan. Kolmen soinnun kuvioita jaksaa tapailla aikansa, mutta ennen pitkää aistit alkavat kaivata sävyrikkaampaa sinfoniaa.

6/10
KehittäjäUbisoft
JulkaisijaUbisoft
Pegi-ikärajatK-16
Pegi-merkinnätHuumeet, Kiroilu, Väkivalta
Lisää luettavaa