Kentällä kultaa, kentän laidalle ei niinkään
NBA 2K -pelisarja valitaan liki joka vuosi vuoden urheilupeliksi etenkin rapakon takana suoritettavissa äänestyksissä. Tämä ei ole ihme, sillä se mallintaa koripalloparkettien tapahtumat niin tyylikkäästi, ettei yksikään toinen urheilupelisarja pääse lähellekään.
Viime vuonna Spike Lee käsikirjoitti kammottavaa huttua sisältäneen tarinatilan 2K16-peliin. Myös tänä vuonna MyCareer-pelitilassa seurataan aloittelevan korispelaajan uraa, mutta tällä kertaa homma toimii paremmin. Poissa ovat nälkävuoden pituiset välianimaatiot, joiden aikana saattoi kätevästi kokkailla vaikkapa kolmen ruokalajin illallisen. Silkkaa tyhjänpäiväistä löpinää tarina on tosin tänäkin vuonna, mutta nyt välianimaatiot ovat sentään huomattavasti lyhyempiä.
Mukana tarinatilassa on myös pelaajan hahmon paras kaveri Justice, jonka saa haltuunsa muutaman syöttökombon jälkeen. Kahdella pelaajalla pelaaminen yksinpelitilassa tuntuu oudolta ajatukselta, mutta homma toimi yllättävän nautittavasti niinä parina kertana, kun molemmat pelaajat sai ohjattavakseen.
Tänä vuonna uratilassa on entistä enemmän ”vuorovaikutteisuutta” muiden virtuaalipelaajien kanssa. Tässä tapauksessa on kuitenkin pakko käyttää lainausmerkkejä, sillä vuorovaikutteisuus on lähinnä supertähtien viesteihin vastailua pelin omassa Whatsupp-viestijärjestelmässä. Kaipa tuossa on ollut tarkoituksena luoda illuusiota siitä, että pelaajan hahmo on NBA:ssa yksi (tuleva) tähti muiden joukossa, mutta viesteistä ei ole minkäänlaista hyötyä mihinkään suuntaan. Onneksi niihin ei ole pakko vastata.
Käytännössä pelaajaa pitää kehitellä tänä vuonna myös harjoittelemalla. Tämäkään ei ole pakollista, mutta mikäli pelaajansa kyvyt haluaa kehittää tappiin asti, harjoittelukentillä pitää viettää aivan liian paljon aikaa. Ei kiitos, olkoon pelintekijäni sitten muutaman piirun potentiaaliaan heikompi.
Kentällä homma toimii perinteitä kunnioittaen paremmin kuin ennen – mutta niinhän se tuppaa urheilupeleissä tekemään aina uuden vuosiversion ilmestyessä. Uusia animaatioita on melkoinen määrä. Mikä ilahduttavinta, myös and one -koreja tulee huomattavasti realistisemmin kuin ennen. Siinä missä viime vuoden versiossa rikottu pelaaja ei koskaan saanut heittoaan koriin vaan asteli kahdesti vapariviivalle, nyt heittoyritys menee usein sisään ja pelaaja pääsee yrittämään kolmatta pistettä rikkeen takia.
Erinäisten kikkojen tekemistä on helpotettu huomattavasti, ja nyt oikeaa analogista tikkua liikuttelemalla pelaajan ohjastama hahmo tekee harhautuksia kuin Russell Westbrook konsanaan. NBA 2K -puristit ovat kovasti sitä mieltä, että tämä tekee pelaamisesta ja kikkailusta liian helppoa, mutta ainakin nettipelin perusteella nyt myös syöttöpeliin pelinsä perustavat uskaltavat yrittää helpommin puolustajan ohi yksi yhtä vastaan -tilanteissa.
Suurin narina tulee pelin latausajoista. Kun esimerkiksi valmentaja huutaa aikalisän, ruudulle lävähtää animaatio, joka kiihkeän pelin tiimellyksessä tuntuu kestävän ikuisuuden. Ottelun loppuessa taas pelaaja saa tuijottaa animaatiota, jossa kentällä viilettäneet miehet kävelevät kohti pukuhuoneita. Miksi?
NBA 2K17 on parempi peli kuin viime vuonna. Olisiko ensi vuonna sitten sen täydellisen täysosuman paikka? Jättäkää ne uratilan täysin turhat interaktiivisuudet sitten väliin!