Avaruusmörköjä tamppaamassa

Aegis VII -planeetalle louhintatöihin komennettu USG Ishimura on ajautunut hätätilaan. Radiohiljaisuuteen vaipunut avaruusalus lipuu kuolleena kylmässä avaruudessa, eikä sen massiivisen ruhon sisältä vastata yhteydenottoihin. Apuun hälytettyyn huoltoryhmään kuuluvalla insinöörillä Isaac Clarkella on myös oma lehmä ojassa: hätään ajautuneen Ishimuran henkilöstöön kuuluu Isaacin tyttöystävä Nicole.

Ei aikaakaan, kun Ishimuralle laskeutuneelle huoltojoukolle selviää kammottava totuus. Henkilöstö on joko tiessään tai palasina käytävillä, ja aluksen vallanneiden painajaismaisten olentojen ainoa päämäärä tuntuu olevan elävän kudoksen alistaminen osaksi verenhimoista koneistoaan. Ryhmästään irralleen joutuva Isaac tarttuu plasmaleikkuriin ja aloittaa kammottavan matkansa kauhuja ja kysymyksiä kuhisevan Ishimuran syövereihin.

Näin alkoi kauhupelien kiistattomiin klassikoihin lukeutuvan Dead Spacen tarina vuonna 2008. Nyt avaruuden kalpean valon näkee uusille pelivälineille päivitetty modernisoitu versio, jonka kehitystyöstä on vastannut Star Wars: Squadronsista tuttu Motive Studio.

Alkuperäisen Dead Spacen luoja julkaisi taannoin The Callisto Protocolin, jonka piti anastaa avaruuskauhun kruunu. Pyrkimys jäi puolitiehen, mutta Dead Spacen uusioversiolla on ollut vieläkin korkeampi vuori kavuttavanaan. Pelin on vakuutettava laadullaan, mutta sen on myös oikeutettava olemassaolonsa. Alkuperäinen Dead Space on tänäkin päivänä varsin sujuva, näyttävä ja tunnelmallinen kokemus, joten uuden version tarvetta on jopa kyseenalaistettu pelaajien syvimmissä riveissä uusiotuotoksen julkistuksesta lähtien.

Vaan siitäpä päästäänkin sujuvasti vuoden 2023 Dead Spacen huikeimman saavutuksen äärelle. Pelin korein silmänkääntötemppu on se, että peli näyttää, kuulostaa ja tuntuu lähes prikulleen siltä, millaiseksi alkuperäinen Dead Space on muistikuvissani piirtynyt. Ehostuksia, tiivistyksiä ja hienosäätöjä on tehty joka saralla, mutta niiden toteutus tapailee alkuperäistä teosta niin hienostuneesti, että uusi Dead Space on kuin suoraan ajan kultaamista muistoista veistetty entisöinti.

Selviytymiskauhun perusasioiden äärelle johdattava Dead Space on dynamiikan ääripäihin luottava kokemus, joka vaihtelee kylmän ja kuuman hanan välillä taiten ja vauhdikkaasti. Korkeiden kontrastien filosofia pätee niin kauniin kammottavaan ulkoasuun kuin vilkkaasti tempoaan vaihtelevaan toimintaan. Ytimeltään Dead Space on kuin kummitusjuna-ajelu, jonka varrella taistellaan kaikenkokoisia hirviöitä vastaan, ratkotaan yksinkertaisia pikkupulmia ja tietysti tempaudutaan tiukasti otteessaan pitävän tarinan vietäväksi.

Isaacin ohella Dead Spacen keskeisin hahmo on kauhujen galleriaksi muuttunut Ishimura. Alkuperäisestä pelistä poiketen Isaac voi liikkua aluksen osastoilla melko vapaasti, kunhan asianmukaiset avainkortit on kerätty ja juonen määrittämät taitekohdat on ylitetty. Kertaalleen koluttuja sopukoita voi palata tutkimaan piiloherkkujen toivossa, mutta avoimemmaksi muuttuneen Ishimuran viehätys- ja hirvitysvoima on ennen kaikkea psykologinen. Alus tuntuu nyt aidommalta paikalta, ja sokkeloisille käytäville eksymisen uhka on entistä konkreettisempi. Lopputulemana pelaaja tuntee olonsa entistä haavottuvaisemmaksi, mikä on Dead Spacen sielunelämän kannalta ainoastaan eduksi.

Mukana on myös muutama tarinaa syventävä tuore sivutehtävä, jotka on rakennettu osaksi Ishimuran vapaampaa tutkiskelua. Taistelu kuitenkin noudattaa hyvin uskollisesti alkuperäisen Dead Spacen logiikkaa, eli sitkeät necromorphit on leikeltävä kilon paloihin, ennen kuin niiden hyökkäysvoima hiipuu. Pääosuman merkitys on pyöreä nolla, sillä useimmat hirvitykset kaatuvat viimeisen kerran vasta sitten, kun raajat on irtautettu ruhosta.

Isaacin arsenaali koostuu lähinnä louhinta-aluksen plasma- ja painetyökaluista, joita voi myös kehittää ja laajentaa pelin edetessä Isaacin haarniskan ohella. Tuttuun tapaan Isaacin terveys, ammusten määrä ja muu olennainen data välitetään haarniskan valoilmaisimien ja varusteiden omien näyttöpäätteiden avulla. Dead Spacen visuaalisen tiedonvälityksen innovaatiot eivät ehkä ole yhtä käänteentekeviä kuin 15 vuotta sitten, mutta niiden rooli tunnelmaa palvelevina osasina kokonaisuutta on yhtä arvokas kuin ennenkin.

Aivan koko Dead Spacen koneisto ei ole vanhentunut yhtä arvokkaasti. Kierrosten yltyessä toiminta taantuu toisinaan kaoottiseksi puurtamiseksi, noin puolen vuorokauden kestoon mahtuu paljon samojen säikkyjen kierrätystä. Toisaalta onhan puhe jo teini-ikäisestä teoksesta, jonka syviin kudoksiin Motive Studio ei ole liiemmin kajonnut. Muutamia muotoseikkoja lukuunottamatta ratkaisu osoittautuu oikeaksi.

Dead Space vuosimallia 2023 tuntuu samaan aikaan modernilta ja klassiselta paluulta kaikkien aikojen parhaimmistoon kuuluvan pelin pariin. Hellästi nahkansa uusinut teos onnistuu nykymuodossaan korostamaan alkuperäisen pelin parhaita ja ikimuistoisimpia puolia tinkimättä vuoden 2008 kantateoksen ydinvahvuuksista. Toivottavasti EA näyttää vihreää valoa myös jatko-osien modernisoinnille, sillä uskallan uskoa, että Motiven käsissä myös kaksi myöhempää Dead Spacea pääsisivät uudella tavalla oikeuksiinsa.

8/10
KehittäjäMotive Studios
JulkaisijaElectronic Arts
PeligenretKauhu, Seikkailu
Pegi-ikärajatK-18
Pegi-merkinnätKiroilu, Väkivalta
Lisää luettavaa