Arvostelussa Garden In. Arvostelu on julkaistu alkujaan Pelaaja-lehden huhtikuun 2023 numerossa 244.

Viherpeukalon virtuaalinen valtakunta

Kenellepä ei olisi aika ajoin iskenyt hinku pakata kamppeitaan, jättää kaiken taakseen ja muuttaa vuoristoon paimentamaan vuohia ja pitämään puutarhaa? Italialaisen indiekehittäjä Dramatic Icebergin viherpeukalosimulaattori Garden In vastaa ainakin yhteen näistä yleisinhimillisistä tarpeista.

Garden Inissä pelaaja aloittaa viherkasvi-imperiuminsa yhdestä huoneesta, istuttaa kasvin tai kaksi, hoivaa niitä ja hiljakseen laajentaa muihin huoneisiin. Pelisykli on simppeli: valitse ruukku, multa ja multaan sopiva kasvi. Kun kasvi tarvitsee vettä, kastele se. Kun kasvia vaivaavat ötökät, myrkytä ne. Toista sama uudelleen. Somista huonetta, jos huvittaa. Varsinaista päämäärää pelissä ei ole, mutta ensialkuun saatavilla on rajallinen määrä niin ruukkuja, siemeniä kuin sisustusesineitäkin. Tiettyjen tavoitteiden täyttäminen – esimerkiksi kahdentoista risteytetyn kasvin kasvattaminen – avaa uusia kasveja, tavaroita ja huoneita.

Arvostelussa Garden In

Kyse on siis idle- tai suomalaisittain odottelupelistä. Päämääräorientoituneena pelaajana kokemus on miellyttävä. On mukavaa, oikeastaan rentouttavaakin avata peli ja käydä hoitamassa kasvit kuntoon samalla kun pitää taukoa muista hommista. Garden In on kaikin puolin varsin sympaattinen ja hiottu, mutta samalla se olisi hyötynyt aavistuksen rikkaammasta äänimaailmasta. Musiikki on rauhoittavaa, mutta pidemmän päälle rasittavaksi käyvää verkkaista syntikkahimmailua. Koska kyse on pelistä, jossa muutamaa yksittäistä asiaa toistetaan kerta toisensa perään, olisi myös äänikatalogia voinut laajentaa. Esimerkiksi kukkien kastelemisella ja ötököiden myrkyttämisellä saisi olla useampi kuin pari äänivarianttia. Tämä on kuitenkin nillittämistä lähinnä nillittämisen ilosta.

Pelin saavutettavuutta lisäävät kolme värisokeusoptiota (deuteranopia, protanopia ja tritanopia) ja jopa suomenkielinen käännös. Muutama asia käännöksessä silti ihmetytti ennen kuin tajusi, että termit ovat käännetty luultavasti ilman kontekstia. Esimerkiksi näyttö, englanniksi monitor, oli suomikäännöksessä muotoutunut termiksi seuraa. Pocky-keksitikkuja vääntävä muunnos Pucky taas oli päätynyt muotoon kiekko. Pääsääntöisesti käännös on kuitenkin sympaattinen ja tukee pelin fiilistä asiallisesti.

Omassa digipuutarhassa ei kasvateta mitä tahansa leskenlehtiä, vaan pelissä on fantasiakasvillisuutta niin mullassa, vedessä kuin kivikossakin kasvatettavaksi. Kasvit ovat mielikuvituksekkaita ja näyttäviä ja niitä katselee ilokseen. Varsinkin alussa jännitys siitä, millainen ilmestys ruukusta lopulta puskee, on omiaan vetämään tiuhaan takaisin pelin ääreen. Innokkaimmille tarhureille avautuu hieman myöhemmin kamera, jolla voi räiskiä otoksia oman parvekepuutarhansa viehkeimmistä nurkista.

Arvostelussa Garden In

Garden In vastaa ainakin osin samanlaiseen näpertelyntarpeeseen kuin esimerkiksi The Sims -sarjan pelit tai Planet Zoo. Huoneita on mukava säätää ja venkslata esteettisesti miellyttäväksi ja sijoitella vaaseja sen mukaan, minkä vibat sopivat mihinkin.

Garden Iniin saa ylipäätään hujahtamaan paljon odotettua pidempiä ajanjaksoja. Pelin avaa ajatuksenaan, että nopeasti kastelee ja myrkyttää kukat. Seuraavaksi tajuaa, että ruudun ulkopuolisessa maailmassa hellalla tekeytymässä ollut ruoka on palanut pohjaan, kesä lähestyy loppuaan ja aurinko on muuttunut punaiseksi jättiläiseksi. Mutta ainakin virtuaaliset huonekasvit voivat hyvin värikoodatuissa ruukuissaan.

Kaiken kaikkiaan Garden In on sympaattinen, joko juuri tähän maailmanaikaan tai vähintäänkin arvostelijan tämänhetkiseen mielenmaisemaan passelisti asettuva pieni peli. Eloisat värit, kiinnostavat kasvit ja rento meininki huolehtivat, että pelin ääreen tulee palattua vielä myöhemminkin.

Ida Suominen

Lue lisää Pelaajan arvosteluja täältä.
Pelin virallinen kotisivu.

9/10
KehittäjäDramatic Iceberg
PeligenretKasuaali, Simulaatio
JulkaisualustatSwitch, Win
Lisää luettavaa