Arvostelussa After Us. Arvostelu on julkaistu alkujaan Pelaaja-lehden heinäkuun 2023 numerossa 247.

Kun kaikki on syöty

Luontokadolla ja maapallon biosfäärin lopullisella tuholla on tarinoitu peleissäkin monin eri tavoin, mutta erityisesti ihmisen suuntaan syyttävää sormea on heiluteltu säästeliäästi. Sota, avaruusoliot tai erilaiset luonnonilmiöt ovat oiva peite sille yksinkertaisimmalle kauhuskenaariolle, jossa maapallo kulutetaan ja syödään tyhjäksi amalgaamipaikkaisten hampaiden rouskutuksella. After Us vie sormenheristelyn vielä askelta pidemmälle: onko ihmiskunta edes uuden mahdollisuuden arvoinen, jos maapallo on jo kerran tuhottu?

After Us maalaa taustakseen lohduttoman tulevaisuuden. Maapallo on kokenut valtavan sukupuuttotapahtuman hallitsemattoman kulutuksen vuoksi. Pelaaja ohjastaa kaiken hävityksen keskellä Gaia-nimistä henkiolentoa, joka liikkuu tasoloikkien läpi urbaanien raunioiden ja tuhottujen maisemien. Erilaisten esteiden ylittäminen pomppimalla on se, mitä Gaia eniten matkallaan tekee, mutta se on samalla pelin ehdottomasti epätasaisinta antia.

Arvostelussa After Us

Sankaritar kykenee hieman leijuvalta tuntuvan liikkumisensa jatkeena myös liitämään ja kaukosiirtymään pieniä matkoja pitkin pelialueita, mutta näiden erityiskykyjen arvaamattomuus turhauttaa koko seikkailun ajan. Viime tingassa toteutetun liidon tai lyhyen pyrähdyksen varaan rakennetut tasoloikkareitit ja niitä ympäröivät äkkikuolemat ovat muuten varsin yllätyksettömän etenemisen riesana, jolloin vauhtia haetaan aivan turhan usein uudelleenlatauksen kautta. Turhan usein kokeilemalla selviävät reitit alueelta toiselle ovat turhauttavia, mutta itse ympäristöt ovat useimmiten onnistuneita, sopivan vaihtelevia ja karun kauniita. Maisemien vaikuttavuutta korostaa toimiva konemusiikkitausta, joka tuo mieleen Vangeliksen ja Jean Michel Jarren tuotannon.

Pelissä ei ole dialogia tai perinteistä tarinankerrontaa, joten se ei juuri ohjasta pelaajaa eleiden ja kamera- ajojen ulkopuolella. Se kuitenkin käy selväksi, että Gaia on reissussa kerätäkseen säilyttämisen arvoiset elävät olennot talteen ennen jonkinlaista maapallon uudelleenkäynnistystä. Siksipä tutut eläimet, kuten koirat ja metsäpeurat pitää löytää, niiden olemus herättää ja yhdistää Gaian omaan henkipankkiin jatkokäsittelyä varten. Varsinainen juonenkuljetus koostuu lähinnä eläinhenkien muistojen tarkastelusta. Ne kertovat eläinten viimeisistä vaiheista ihmisten kanssa ja kärsimyksistä heidän käsissään.

Gaian matkassa on hyviä puolia, vaikka ne jäävät usein epävarman tasoloikan ja hidastempoisen toiminnan jalkoihin. Sirorakenteinen sankaritar ei paisko ilkimyksiä nyrkein, vaan käyttämällä luontaista voimaansa, joka herättää myös kuihtuneet kasvit ja eläimet henkiin. Valopallomaista sydäntään vihollisia päin paiskovan Gaian voima välittyy hyvin ohjaimen kautta. Olen kokenut samansuuntaisesti sykähdyttävää viskomista viimeksi Jedi Survivorin ja Controlin kaltaisissa toimintapeleissä.

Arvostelussa After Us

Kuitenkin juuri toiminnassa After Us näyttää lisää huonoimpia puoliaan. Zombimaiset viholliset eivät juuri välitä Gaian hyökkäyksistä, joista oikeastaan vain edellä mainittu valopallo saa aikaan minkäänlaista vahinkoa. Taistelut ovat siis yhden iskun varassa käytävää piiritanssia, kunnes viimeinen vastus kuukahtaa. Luonnon herättävä ja alueet vehreäksi muuttava Burst of Life -kyky olisi loogisesti oikea väline useamman ahdistelijan turmioksi, mutta se vain horjuttaa jahtaavaa laumaa hetkeksi. Taistelu ei ole edes parhaimmillaan hauskaa, mutta usein se on yksinkertaisesti kamalaa.

Kokonaisuutena After Us on valitettavan epätasainen seikkailupeli. Sen tasoloikkaosiot nojaavat huonosti toimiviin mekaniikkoihin, jotka johtavat turhautumiseen. Onnistumiset ovat enemmän avokätisesti aseteltujen tallennuspisteiden ansiota kuin taidokkaan pelaamisen tuotetta. Teema on toisaalta erinomainen, mutta sitä hyödynnetään huonosti ja sitä luotaava kerronta on käytännössä olematonta. Jäljelle jäävät vahvuudet audiovisuaalisella puolella, ja ne hautautuvat huonosti toimivien pelimekaanisten ratkaisujen alle.

Markus Heino

Tilaa Pelaaja-lehden tulevat numerot täältä!
Tutustu Pelaajan arvosteluarkistoon täältä.

5/10
KehittäjäPiccolo
PeligenretSeikkailu
JulkaisualustatPS5, Win, XSX/S
Lisää luettavaa