”Tiesitkö?” on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.
Aiemmin huhtikuussa saatiin torijuhlan arvoisia uutisia: ensimmäiset kaksi Max Payne -peliä 2000-luvun alusta saavat uusioversiot alkuperäisen kehittäjän, Remedyn, tekeminä.
Kun Remedyn ensimmäinen peli, Death Rally, oli ilmestynyt, studio lähti julkaisija Apogeen (nykyinen 3D Realms) pakeille. Apogee oli julkaissut Death Rallyn. Molemmat osapuolet olivat olleet tyytyväisiä ja halusivat jatkaa yhteistyötä. Niinpä Remedy esitteli Apogeelle kolme peli-ideaa: kilpa-ajopelin, avaruusaiheisen pelin ja kolmannen persoonan toimintapelin, jossa kamera tähysti toimintaa ylhäältä, aavistuksen pelaajahahmon takaa. Viimeinen vaihtoehto kiinnosti Apogeeta, sillä ehdolla että kamerakulma muuttuisi. Pian Remedy ottikin työn alle projektin, jonka työnimi oli Dark Justice.
Pelin käsikirjoittaja Sami Järvelle lähtöpiste oli kovaksikeitetyn kytän arkkityyppi. Peliin haluttiin ammentaa poliisitrillereistä ja toimintaelokuvista, ja saada aikaan jotain modernin film noirin kaltaista.
Mutta mitä olisi kovaksikeitetty päähenkilö ilman sopivaa nimeä?
– Halusimme vahvan hahmon, joka voisi olla uuden sarjan perusta, vähän kuin olimme tehneet Duke Nukemin kanssa. Pelin nimen pitäisi siis olla hahmon nimi, ja tarvitsimme hahmolle mahtavan, mieleen jäävän nimen, joka kertoisi välittömästi, millainen hahmo on kyseessä, ensimmäisen Max Paynen tuottanut Scott Miller Apogeelta on kertonut.
Miller keksi nimen Max, mutta sukunimi oli pitkään hakusessa.
– Paras, mihin pystyimme eräässä vaiheessa, oli Max Heat. Käytimme 20 000 dollaria rekisteröidäksemme sen tavaramerkiksi. Sitten joku Remedyltä ehdotti sukunimeksi Paynea, ja me luovuimme Heatista välittömästi ja käytimme toisen tukun tuohta rekisteröidäksemme tavaramerkiksi nimen Max Payne.
Lue lisää: