DONKEY KONG BANANZA
Kehittäjä: Nintendo
Julkaisija: Nintendo
Alusta: Switch 2
Julkaisu: 17. heinäkuuta 2025
Tämä artikkeli on osa toimittajamme Panu Saarenojan laatimaa suurempaa Nintendo Switch 2 -katsausta. Lue lisää:
- Testasimme Nintendo Switch 2:ta – luvassa suurempi, jykevämpi ja sulavampi konsoli
- Switch 2 -ensitestissä Mario Kart World – avoimemman maailman huristelijat
- Switch 2 -ensitestissä Drag x Drive – Nintendon oma pieni Rocket League
- Ensitestissä Metroid Prime 4: Beyond – Nintendo Switch 2 Edition
- Ensitestissä Nintendo Switch 2 Welcome Tour – esittelyopas hintalapulla
Uuden Nintendo-konsolin saapuminen ilman jonkinlaista tuoretta Super Mario -tasoloikkaa on aina erikoinen tunne, mutta Switch 2:n tapauksessa Nintendo vaikuttaa tehneen pienen silmänkääntötempun. Vaikka konsolin ensimmäistä mahtipontisempaa hyppelyseikkailua tähdittääkin tällä kertaa ikonisen putkimiehen sijaan se Nintendon eläimellisempi sankari Donkey Kong, on tämän uusin peli silti seuraaja nimenomaan Marion aiemmille 3D-koitoksille.
Ydintoiminnallaan Donkey Kong Bananza rakentaa itselleen kasaan kyllä oman selvän identiteetin lukuisten Nintendo-loikintojen keskuudessa. Donkey Kongin eläimellisyydestä on erityisesti otettu kaikki ilo irti, sillä hienovaraisen pomppimisen sijaan gorillan tärkeimmäksi ominaisuudeksi on valikoitunut tämän raaka voima, jolla ei pelkästään kurmoteta vihollisia vaan myös ympäristöä. Porautuminen niin monien seinien kuin kokonaisten kalliorakenteidenkin läpi käy pelihahmolle leikiten, ja ympäristöstä voi jopa repiä käyttöönsä palasia, jotka toimivat niin heittovälineinä kuin kättä pidempinä lyömäaseina. Kiipeily ei sekään ole kravattigorillalle ongelma, vaan melkolailla pinta kuin pinta vaikuttaisi olevan tarrattavissa ilman minkäänlaista huolta edes minkäänlaisen stamina-kuntomittarin ylläpidosta.
Lue myös: Tässä ovat Nintendo Switch 2:n julkaisupelit – katso lista!
Se miten tästä kaikesta otetaan ilo irti onkin sitten sitä puhdasta 3D-Marioa. Kytkökset varsinkin Super Mario Odysseyhin ovat selvät, sillä Donkey Kong Bananzan tiiviisti suunnitellut mutta yhä myös avoimesti tutkittaviksi tehdyt kentät on rakennettu ennen kaikkea löytämisen ilon varaan. Erilaiset tuhottavat rakenteet pitävät toistuvasti sisällään piilokammioita täynnä kultaa ja totta kai edistymisen kannalta tärkeitä jalokivibanaaneja, joiden saamista juhlitaan vastaavalla tavalla kuin Marion odysseiassa nähtyjen voimakuiden keruuta. Lukuisat oivaltavat ympäristöpulmat ja haastehuoneet houkuttelevat banaanipalkintoineen myös toistuvasti miettimään erilaisia luovia keinoja, joilla Donkey Kongin kyvyillä voi vuorovaikuttaa maailman kanssa.

Ajallisesti rajattua testiversiota pelatessa alkuun olikin helppo jopa lamaantua löytömahdollisuuksista, joita jo pelin varhainen kenttä tuntui pitävän sisällään. Tämä kuitenkin tarkoitti, että ihan vain antautumalla apinanraivon valtaan ja rynnistämällä paikasta toiseen eteeni tupsahti jatkuvasti jotain edistymisen tunnetta ruokkivaa löydettävää. Aivan kaikkia kenttärakenteitä Donkey Kong ei voi tietenkään romuttaa paljain käsin tai edes ympäristöistä löytyvien apuvälineiden avulla, mutta tätäkin puolta kehittäjät käyttävät sopivasti pelaajan ohjaamiseen uusien löytöjen pariin.
Lue myös: Smash Bros -kehittäjän Switch 2 -uutuus yllättää – jatkoa 22-vuotiaalle klassikolle
Mario-nimen puuttumisesta huolimatta Donkey Kong Bananza vaikuttaisikin toimivan kaikin puolin juuri sellaisena tasoloikkapelitapauksena, jota uudelle Nintendo-konsolille vähän jopa kuuluukin odottaa sen elinkaaren alussa. Peli ilmestyy 17. heinäkuuta eli hieman reilun kuukauden verran Switch 2:n saapumisen jälkeen.
Panu Saarenoja
