Haastattelussa Dishonored: Death of the Outsider -tekijät Dinga Bakaba ja Christophe Carrier

Dishonored 2:n itsenäinen laajennus Death of the Outsider ilmestyy huomenna. Haastattelimme Gamescom-messuilla pääsuunnittelija Dinga Bakabaa ja kenttäsuunnittelija Christophe Carrieria.

9.10.2017 14:54

Dishonored 2:n itsenäinen laajennus Death of the Outsider ilmestyy tämän viikon perjantaina 15. syyskuuta. Haastattelimme Saksan Gamescom-messuilla pääsuunnittelija Dinga Bakabaa ja kenttäsuunnittelija Christophe Carrieria Arkane-studiolta.

Miksi päädyitte laajennukseen varsinaisen jatko-osan sijasta?

Dinga Bakaba: On aina nopeampaa tehdä jotakin, kun kaikki tekniikka ja palaset ovat jo paikallaan. Opimme paljon Dishonored 2:sta, ja käytämme nyt niitä oppeja Death of the Outsiderissa. Lisäksi tarina heijastelee pääpelin juonta samalla tavalla kuin Knife of Dunwall -laajennus ensimmäistä Dishonoredia. Vuosi voi kuulostaa lyhyeltä kehitysajalta, mutta meillä oli oikeasti aikaa esimerkiksi kehittää ja tutkia uusia pelimekaniikkoja ja -järjestelmiä. Meillä oli hyvä tasapaino kehitysajan suhteen.

Christophe Carrier: Niin oli. Meillä on uusi tarina alkuineen ja loppuineen, uusi päähahmo sekä uudet paikat ja uudet voimat, ja silti saimme tehdä jotain näin pian Dishonored 2:n jälkeen. Oli hyvä tehdä jotain näin pian ilman liian pitkää odotusta.

Kuinka laaja ja pitkä laajennus on?

DB: Testaamme pelejämme luonnollisesti paljon, ja viimeisimmät Death of the Outsider -testit näyttivät pelin pituudeksi 10–12 tuntia, mikä on itse asiassa enemmän kuin odotimme. Niinpä se onkin itsenäinen laajennus pelkän lisäsisältöpaketin sijasta.

CC: Eikä Outsiderin kuoleman kaltaista tarinaa kerrottaisi pelkässä lisäsisällössä.

Miksi päähahmoksi valittiin salamurhaaja Billie Lurk opettajansa Daudin eli Knife of Dunwallin päähahmon sijasta?

DB: Olemme kertoneet pelisarjassa kahta erillistä tarinaa. Ensimmäinen on se isompi tarina aatelisista, keisarinna Caldwinin murhasta ensimmäisessä pelissä ja siitä, mitä tapahtuu Corvolle sen takia. Toinen on varjoissa viihtyvien salamurhaajien maailma, johon palaamme nyt. Tutkiskelimme kyllä Daudia, joka on tärkeä hahmo ja sellaisena olisi voinut hyvinkin palata. Halusimme kuitenkin jotain tuoreempaa. Billie on todella kiinnostava hahmo, joka lisäksi kehittyi paljon Dishonored 2:ssa.

En halua spoilata mitään, mutta Daud tekee myös paluun enemmänkin opettajahahmona. Hän on vanha, mutta edelleen kova. Tässä tarinassa hänellä on osansa, mutta siinä kaikki. Billie taas ei ole muiden päähahmojen tavoin saanut voimiaan Outsiderilta, eikä hän näin ollen ole osa sitä peliä, jota tämän pelinappulat joutuvat pelaamaan. Outsider antaa voimat ja katsoo sitten, käytetäänkö niitä vastuullisesti vai ei ja muuttuuko maailma synkemmäksi vai ei. Tässä tarinassa puolestaan Billien on päästävä tavoitteeseensa hinnalla millä hyvänsä ja pelaajan on itse pääteltävä, ovatko valinnat hyviä. Billie on oikea hahmo siihen, koska hänen ei tarvitse noudattaa tuttuja sääntöjä.

Dishonored: Death of the Outsider

”Billie saa voimansa kerralla, eikä tipoittain kokemuspisteillä niin kuin aiemmin. Se on kiinnostavaa, koska pelaajan pitää totutella niihin ja Christophen tiimin pitää rakentaa tasot sen mukaan, että pelaajalla on kaikki nämä voimat.”

– Dinga Bakaba, pääsuunnittelija

Dishonored: Death of the Outsider

Dishonoredin tarinassa on paljon valintoja, jotka vaikuttavat sen hahmojen kohtaloihin. Billie voi kuolla Knife of Dunwallissa ja hänen kohtalonsa voi olla todella erilainen aikamatkustuksen takia Dishonored 2:ssa. Mitkä valinnat kuuluvat Death of the Ousiderissa ns. kaanoniin?

DB: Yritämme välttää sanomasta, mitä monille hahmoille käy virallisesti. Osasta vain todetaan, että he ”katosivat”. Billie on tietenkin elossa – siitä lähdetään. Tässä tarinassa tutkimme sellaista käännettä, jota yritän taas olla spoilaamatta, mutta entä jos jotakin olisikin vialla? Mitä jos maailma olisi väärin ja universumissa olisi tapahtunut asioita, joita ei olisi pitänyt tapahtua? Leikimme ajatuksella, että aikalinjoissa on ongelmia.

Miltä Billien pelityyli tuntuu verrattuna sarjan edellisiin hahmoihin?

DB: Sen kanssa pidimme todella hauskaa. Billie saa voimansa kerralla, eikä tipoittain kokemuspisteillä niin kuin aiemmin. Se on kiinnostavaa, koska pelaajan pitää totutella niihin ja Christophen tiimin pitää rakentaa tasot sen mukaan, että pelaajalla on kaikki nämä voimat. Outsiderin merkki vanhoissa peleissä ottaa voimansa käyttäjän elinvoimasta, ja voimien käyttö väsyttää ja pakottaa vetelemään piristeitä. Tämä on nyt toisin. Billien varusteet saavat voimansa suoraan Outsiderin valtakunnasta eli Voidista, joten voimaa on käytössä loputtomasti. Tässä pelissä ei ole manajuomia, vaan Billiellä on loputtomat voimavarat.

Jos olet pelityyliltäsi keräilijä, saatat pitää liian tiukasti kiinni puteleistasi ja säästellä voimien käyttöä, koska se ei ole tehokasta manan käyttöä. Tällä kertaa voi kokeilla täysin vapaasti. Ero tulee Bonecharm-järjestelmästä, jossa on tehtävä melko dramaattisia kompromisseja. Hyvä esimerkki muutoksesta on Dishonored 2:n Shadow Kill -voiman parannus. Perustasolla viholliset muuttuvat kuollessaan tuhkaksi, mutta parannetulla voimalla tappo synnyttää myös verikärpäsiä. Sitä ei välttämättä halua joka tilanteessa, mutta koska ostos on pysyvä, se ei ole aina optimaalinen valinta. Tällä kertaa kaikilla parannuksilla on dramaattisia vaikutuksia, koska ne ovat bonecharmeissa ja ne voi ottaa halutessaan pois käytöstä.

Kenttäsuunnittelu on aina ollut Dishonored-pelien suurin vahvuus. Mitä voimme odottaa siltä tällä kertaa?

CC: Tällä kertaa emme voineet revitellä aivan yhtä paljon kuin esimerkiksi Dishonored 2:n aikamatkustuskartanossa, koska se vaatii älyttömästi aikaa. Sellainen on myös riskaabelia, jos kenttää pitääkin palata muuttamaan myöhemmin. Emme voineet ottaa saman tason riskejä tässä kehitysajassa, mutta ero on nyt siinä, että pelaajalla on todellakin kaikki voimat heti käytössään.

Kenttäsuunnittelijana on hienoa tietää käytössä olevat voimat tarkalleen, jotta voi suunnitella erityisen tarkkoja ratkaisuja. Osa kentistä ja niiden osista on esimeriksi omistettu täysin tietyille voimille. Totta kai kentissä voi edetä muillakin tavoin, mutta nyt voimme suunnitella tällaisia osioita, koska ne eivät jää valintojen takia näkemättä. Erityinen oma suosikkikenttäni on tällä kertaa ryöstettävä pankki. Minäkään en halua jakaa juonipaljastuksia, joten voin vain todeta, että eräässä toisessa kentässä nähdään myös jotain hyvin dramaattista.

DB: Iso ero on myös se, että lisäsimme Billielle valinnaiset salamurhakeikat. Niistä saa palkinnoksi rahaa, bonecharmeja ja muuta kivaa. Näissä sivutarinoissa täytyy esimerkiksi saada jonkun kuolema näyttämään itsemurhalta, vaikka iso joukko ihmisiä seuraa tilannetta. Näitä sopimuksia on joka tehtävässä kolme tai neljä.

CC: Ja uskokaa pois, osa niistä on todella vaikeita.

Dishonored: Death of the Outsider julkaistaan huomenna 15. syyskuuta PlayStation 4:lle, Xbox Onelle ja pc:lle.

Lisää luettavaa