Guardians of Middle-earth -vinkkiopas

Kuten lehden arvostelussakin sanotaan, Guardians of Middle-Earth on konsoleiden ensimmäinen MOBA, eli Massive Online Battle Arena, peli. Lajityyppi on tosiaikaisuudestaan huolimatta erittäin taktinen, ja vaikka Guardians on pc-sisaruksiaan hieman suoraviivaisempi, vaatii sekin pientä opettelua peliin sisäänpääsemiseksi. Seuraavaksi nippu vinkkejä, joista on toivon mukaan apua alkuun pääsemisessä.

22.10.2015 13:17

Aivan aluksi kannattaa tietenkin pelata läpi pelin opetustehtävät, jotka avaavat pelin perusteet varsin hyvin. Lisäksi ne pelaamalla saa käyttöönsä Gandalfin. Tämän jälkeen kannattaa pelata muutamia pelejä pelkän tekoälyn kanssa tai Skirmish-tilaa, jossa ihmiset pelaavat yhdessä tekoälyvastustajia vastaan. Pelin ydin on kuitenkin pelaaja vastaan pelaaja -taisteluissa.

Hippa!

Vaikka hahmosi olisi kestävyyteen panostava Defender, et kestä silti suurta määrää vahinkoa, etenkään useammalta vastustajan sankarilta. Etenkin vihollisen Striker-hahmoja kannattaa varoa. Koska peli rankaisee kuolemasta kerta toisensa jälkeen pidemmällä jälleensyntymisajalla, halpa kuolema kostautuu nopeasti. Lisäksi kuolemasi antaa vastustajille kokemuspisteitä, joka edesauttaa heitä saamaan etulyöntiaseman entisestään.

Niinpä hahmoluokasta huolimatta kannattaa aina pysyä valppaana, etenkään jos kunto ei ole täynnä. Pysy omien tornien suojassa tai piilossa pusikoissa ja pyri hyökkämään vain omien sotilaiden tai muiden sankariden kanssa yhdessä.

Lähtökohta on se, että hahmoluokista huolimatta kaksi sankaria voittaa aina yhden. Yksi vastaan yksi -tilanteessa luokalla on väliä ja niissä hyvin pelatuilla Enhcantereilla ja Strikereilla on etulyöntiasema.

MOBA-peleistä voi yleisesti sanoa, ettei niissä juuri häviä varovaisuudella, tai voita uhkarohkeudella, ja tämä pitää paikkansa myös Guardiansissa.

Kaistojen ulkopuolelta

Hyökkäyskaistojen ulkopuolella on oman puolen sankareita ja sotilaita tehostavia voimanlähteitä, joiden hallitseminen etenkin alkupelissä on suositeltavaa. Jos et ole hyökkäämässä tai puolustumassa, poikkea hetkeksi pois reitiltä ottamaan niitä haltuun – tai pois vihollisen hallinnasta. Tämäkin auttaa omaa puoltasi.

Kaistojen ulkopuolelta löytyy myös erilaisia puolueettomia hirviöitä, jotka eivät liiku mihinkään. Niitä voi tappaa kokemuspisteiden saamiseksi, mutta lähtökohtaisesti kannattaa mieluummin tappaa vihollisen sotilaita. Kartoilta löytyy kuitenkin myös muutama erikoishirviöitä, joiden tappamisesta oma puoli saa erilaisia bonuksia, mutta jotka vaativat useamman sankarin niiden kaatamiseksi. Nämä bonukset eivät ole pysyviä, mutta tarpeeksi tehokkaita ja pitkäkestoisia, jotta niiden hankkiminen kannattaa.

Pidä myös karttaa silmällä, etenkin vastustajan sankareiden paikallistamiseksi. Yksikin sankari tornin suojassa pysäyttää vastustajan hyökkäyksen tehokkaasti ainakin hetkellisesti, mutta ilman sitä pari vihollisen sankaria jyrää nopeasti koko kaistan läpi omien sotilaiden tukemana. Jos vihollinen pääsee kotitukikohtaan, on se jo lopun alkua, sillä Guardiansissa tästä on vaikea enää nousta. Jos vihollinen siis vyöryttää jotain kaistaa eikä siellä näy omia sankareita puolustamassa, hoida itse homma, ellei joku muu ole jo menossa sinne.

Varusteet kuntoon

Taikavyöt, taikajuomat ja käskyt muodostavat rakennettavan kokonaisuuden, joita voi tallentaa valmiiksi paketeiksi. Niistä kannattaa tietenkin rakentaa jotakin tiettyä hahmoluokkaa tukevia ja välttää epämääräistä tasajakoa, etenkin taikavyön reliikkien osalta. Esimerkiksi Striker-hahmojen varustepaketeissa kannattaa panostaa vyön punaisiin reliikkeihin, jotka tavalla tai toisella lisäävät sen vauriota, Enchantereiden taas sinisiin erikoiskykyjä tehostaviin reliikkeihin.

Vyön reliikeissä kannattaa huomata, että ne aktivoituvat vasta tietyn kokemustason jälkeen. Mitä useampi taikakivi niihin menee, sitä useamman tason ne vaativat. Taistelun alussa taikavyön reliikit eivät ole aktiivisia ja ne aktivoituvat kokemustasojen myötä siinä järjestyksessä, kuin ne vyöllä ovat.

Käskyjä on neljä eri tasoa, joista jokaisesta voit valita yhden neljästä eri käskystä käyttöösi. Aloittelijoiden kannattaa hahmoluokasta riippumatta pitää Heal-käskyä aina mukana ja valita loput oman pelityylin ja hahmoluokan mukaisesti. Kaikilla käskyillä on pitkä latautumisaika, mutta sitä voi nopeauttaa muun muassa purppuraisilla taikavyön reliikeillä.

Taikajuomat ovat kertakäyttöisiä ja niitä voi olla mukana maksimissaan neljä. Oikein valituilla juomilla voi joko tehostaa hahmon vahvuuksia tai paikata heikkouksia. Kertakäyttöisyyden vuoksi niihin ei alussa kannata kiinnittää liikaa huomiota, sillä juomien käyttö oikealla hetkellä vaatii tarkkaa pelisilmää, jotta ne eivät mene hukkaan.

Hahmoluokat

Pelissä on viisi erilaista hahmoluokkaa, mutta myös niiden sisällä on paljon eroja. Esimerkiksi Enchantereissa on kyvyillään puhtaaseen vaurion tekemiseen keskittyineitä hahmoja sekä parantamiseen ja suojaamiseen erikoistuneita hahmoja. Kannattaa siis tarkoin tutkia eri hahmojen hahmokortteja, joissa niiden kyvyt selitetään. Lisäksi tärkeä ero tietää on se, toimiiko hahmon perushyökkäys pitkällä matkalla vai vain lähietäisyydellä.

Defender:

Defender-hahmojen kyvyt keskittyivät nimensä mukaisesti eloonjäämiseen ja muiden sankareiden ja sotilaiden suojelemiseen. Defenderit kestävät tasapuolisesti sekä perusiskuja että erikoishyökkäyksiä. Defender-hahmojen tehtävä on hyvin pitkälti olla eturintamassa ottamassa iskua vastaan ja kiinnittää kyvyillään vihollisten huomio itseensä. Tämä eri tarkoita että hahmoluokan sankarit ovat kuolemattomia, joten älä odota jääväsi eloon jos hyökkäät yksin kahden vihollissankarin kimppuun. Taikavyön perusratkaisu on käyttää kestävyyttä lisääviä vihreitä reliikkejä.

Warrior:

Warrior-hahmot ovat hyvin samankaltaisia defendereiden kanssa, mutta myös erittäin monipuolisia. Niistä saakin varusteiden avulla rakennettua varsin erityylisiä hahmoja. Warriorit eivät kestä vahinkoa aivan yhtä paljon kuin Defenderit, etenkään erikoisuhyökkäyksiä, mutta tekevät enemmän vahinkoa hyökkäyksillään. Jotkut warriorit painottuvat vaurion tekemiseen kyvyillään, toiset perushyökkäyksillään.

Enchanter:

Enchanterit ovat pelin velhoja, eli niin sanottuja lasitykkejä. Ne eivät juuri kestä perushyökkäyksiä, vaikkakin erikoishyökkäyksiä huomattavasti paremmin. Useimmat enchanterit kykenevät parhaimmillaan aiheuttamaan massiivista aluevahinkoa tai vihollista muilla tavoin haittaavia vaikutuksia. Luokasta löytyy kuitenkin myös muiden hahmojen parantamiseen ja suojelemiseen erikoistuneita hahmoja, joten kannattaa tietää mitä kukin hahmo osaa.

Striker:

Strikerit eivät kestä kovinkaan paljoa vahinkoa, oli kyse sitten tavallisista tai erikoishyökkäyksistä. Ne kykenevät kuitenkin iskemään todella lujaa ja monilla hahmoilla on myös liikkumisnopeutta tehostavia kykyjä. Strikereiden yleisin pelityyli on iske-ja-juokse, ja jos mahdollista, iske aina haavoittuneiden hahmojen kimppuun.

Tactician:

Taktikot eivät ole etulinjan joukkoja, mutta edesauttavat kyvyillään omia sotilaita ja sankareita etenemään ja lyömään viholliset. Monilla taktikkohahmoilla on kykyjä, jotka tehostavat omia sotilaita, joten taktikoiden kannattaa pysytellä niiden lähellä. Taktikkohahmot sopivat hyvin aloittelijoille ja varovaisille pelaajille, sillä niillä kannattaa pysytellä taaempana ja katsoa missä apua tarvitaan.

Toivottavasti näistä vinkeistä on jotain apua pelin saloihin pääsemiseksi. Ammattilaiset voivat myös jättää alle omia vinkkejään ja kokemuksiaan pelistä.

Miika Huttunen

Lisää luettavaa