Jos et ole pelannut Fallout 76:tta, sinulla voi olla pelistä yltiönegatiivinen kuva, joka ei ole välttämättä täysin todenmukainen. Appalakkien vuoristoon sijoittuva 76 teki Falloutista moninpeliä, mutta pelimaailma oli julkaisussa 2018 buginen ja eloton. Samaan aikaan selviämisjärjestelmät läimivät pelaajia kuin vierasta sikaa.
Minulla oli sama nihkeä käsitys, kunnes tutustuin peliin uteliaisuuttani vuosi sitten. Vuosien työn ja kymmenien päivitysten jälkeen peli on nyt rento ja mukiinmenevä selviämisräiskintä ja rakentelupeli, jossa on aitoja Fallout-tehtäviä, runsaasti NPC-sivuhahmoja ja ystävällismielinen pelaajakunta.
Joulukuun 5. päivä peliin ilmestyy seuraava uusi päivitys Expeditions: Atlantic City, jossa pelaajat pääsevät nimen mukaisesti pelin toiseen Expedition-kohteeseen, eli taas hetkeksi pakoon Appalakeilta. Ensimmäisessä Expedition-paketissa vierailtiin Pittissä eli Pittsburghissa, nyt lähdetään itärannikolle New Jerseyn rannoille ja Atlantic Cityyn. Samalla päivitys parantaa erityisesti uusien pelaajien kokemusta.
Bethesda esitteli päivitystä ennakkoon tavalla, jollaista en ole tällaisenaan kokenut aiemmin. Hyppäsin testiserverille ja pelasin päivitettyä Fallout 76:tta kolmen hengen ryhmässä, jossa olivat lisäkseni pelin johtava tehtäväsuunnittelija Joshua Moretto ja taidejohtaja Jon Rush. Jossain hulluuden puuskassa heput käyttivät elämästään tunnin esitelläkseen päivitystä yksittäiselle pelijournolle, mikä on kaukana normitason panostuksesta.
Kohti idän Vegasia
Vertibird-lennon jälkeen näkyviin ilmestyvä Atlantic City tuo mieleen sekä BioShockin Rapture-kaupungin että Fallout 3:n Far Harbor -laajennuksen. Kaupungin vallasta taistelevat järjestystä ylläpitävä paikallishallitus, uhkapelejä järjestävä mafia ja viihteestä vastaava Showmen-kilta.
Joulukuun päivityksessä on kaksi Expedition-tehtävää, josta näkemättä jäänyt Tax Evasion keskittyy mafian puuhiin. Testissä oli The Most Sensational Game, jossa pelaajat haastavat Showmen-ryhmittymän esiintyjät Hunger Games -henkisessä selviämiskamppailussa.
– Tämä on ensimmäinen kerta, kun Fallout-sarjassa nähdään Jerseyn aluetta, ja se on sattumalta kotiosavaltioni. Atlantic City on hyvin erilainen kuin elinkelvoton Pitt, ja pelin taustatarinassa se selvisi maailmanlopusta paremmin kuin useimmat kaupungit, Moretto kertoo.
Koska Atlantic City on uhkapelien mekka, mieleen ponnahtaa heti Fallout: New Vegas. Atlantic City saattaa kuitenkin olla suomalaisille vähemmän tuttu paikka kuin Vegas. Taidejohtaja Rushin mukaan tavoitteena oli kuitenkin luoda pelialue, joka tuntuisi Fallout-universumissa uniikilta, vaikkei sitä tietäisi tosielämässä. Moretto komppaa toteamalla, että Yhdysvalloissakin kaupunki on lähinnä itärannikon oma juttu.
– 1950-luvun puolivälin paikkeilla se oli yksi kuumimmista matkakohteita ja sitä kutsuttiin “Amerikan leikkikentäksi” ennen kuin Vegasista tuli Vegas. Vegasin kasvaessa se alkoi kutistua ja alkoivat kovemmat ajat, vaikka kaupunki on nykyäänkin uhkapelaajien suosiossa, Moretto toteaa.
Jerseyn historiaa ja urbaanilegendoja
Tehtävässä Showmenejä edustava Veracio antaa tehtäväksi kurmottaa paikan kovimmat gladiaattorit, yleisön mielenkiinnon kannalta liian ylivoimaisiksi käyneet Batsuuri-kaksoset. Sitä ennen ammutaan läjä hirviöitä, showmenejä ja muita mainetta ja mammonaa halajavia kilpailjoita. Täysin moraalitonta touhua siis, mutta jos tarjolla on rahaa ja kokemuspisteitä, niin mikäs siinä.
Aluksi pelastetaan vankeja ja suolataan uutta hirviöporukkaa edustavia Overgrown-kasviolioita. Moretton mukaa ne tulevat Pine Barrensiksi kutsutusta metsästä, joka yrittää levitä kaupungin alueelle.
– Se on oikea, todella iso ja kummallinen hiekan päällä kasvava havumetsä, joka vie kolmanneksen koko osavaltiosta. Suuri osa siitä on asumatonta ja sinne on helppo kadota. Siitä on paljon tarinoita. Overgrown-kasvihirviöt perustuvat sen oikeisiin lihaa syöviin kasvilajeihin. Ammennamme muutenkin Jerseyn historiasta ja urbaanilegenda Jersey Devilin sukulaisia nähdään toisessa tehtävässä, Moretto kertoo.
Tehtävä jatkuu niin ikään tosielämästä inspiroituneeseen Showman’s Pier -rakennukseen, joka on esimerkiksi Boardwalk Empire -sarjasta tutulla rantabulevardilla. Se edustaa Atlantic Cityn kuuluisaa turismi- ja kasinopuolta. Seuraava osoite on The Aquarium of Atlantic, jossa BioShock-mielleyhtymät palaavat mieleen. Se on vedenalainen luksusakvaario, jossa on näytteillä valaita ja pienempiä eväkkäitä.
Mitä viime kerrasta on opittu?
Tässä vaiheessa tehtävä on jo yllättävän pitkällä. Moretton ja Rushin mukaan uusien Expedition-tehtävien onkin tarkoitus olla Pitt-kamaa huomattavasti lyhyempiä ja nopeampia, koska ensimmäiset kokeilut tehtävätyypin parissa osoittivat, että pelaajat puutuvat liian pitkiin retkiin. Tehtävässä on myös aikaraja, jonka alittaminen kuuluu vapaaehtoisiin tavoitteisiin. Jos ne saa kaikki läpäistyä, luvassa on enemmän saalista.
Mutta mitä Fallout 76:n devaajat oppivat ensimmäisestä Expedition-päivityksestä? Ainakin sen, että Pittiin lähteminen oli pelaajien mielestä liian kallista, vaivalloista ja aikaavievää. Niinpä myös The Pittistä on jo poistettu vaatimus kerätä Ultracite-polttoainetta matkaa varten. Tarkoitus on yleensäkin helpottaa tilannetta ihmisille, joilla ei ole koko päivää pelaamiseen, joten palkintoesineiden hintoja on alennettu ja Expeditioneista selviää nopeammin.
– Halusimme poistaa esteitä ja katsoimme, mitä pelaajat oikeasti pelasivat joka päivä. Expeditionit veivät enemmän aikaa kuin muut päivittäiset tehtävät. Atlantic Cityssä expeditionit haluttiin viedä lähemmäs muita tehtäviä. Pitt-seikkailuun saattoi mennä puoli tuntia, mutta Atlantic Cityssä yhdestä selviää 15 minuutissa, Moretto sanoo.
Tehtävä soljuu loppuun, jossa tainnutellaan pomotyyppiset Batsuuri-kaksoset ja tunnelmoidaan Showmenejä johtavan Mother Charlotten kanssa. Palkintona reppuun pamahtaa vino pino legendary-tason esinettä, moduuleja, yksi rakennusosa ja kymppitonni kokemusta. On siis aika kysellä todella tärkeistä jutuista, kuten siitä, miten Atlantic Cityn graafinen tyyli aiotaan tuoda rakentamisesta nauttivien pelaajien leiriin.
– Osa Aquariumin kamasta tulee leiriin. Tax Evasion -tehtävässä tutustutaan Lombardi-perheen mafiapuuhiin kasinoilla ja yökerhoissa, ja siellä on monenlaisia oikeasti toimivia hedelmäpelejä, rulettipöytä, noppapöytiä ja valtava seinälle asennettava mekaanisten hevosten ravipeli. Kaikki niistä on mahdollista saada palkintoina, jotka voi rakentaa omiin leirihin, Moretto sanoo.
Rushin mukaan tulossa on myös kasinoteemainen Shelter-pommisuoja, joka muistuttaa Atlantic Cityn Neapolitan-kasinoa.
– Pelaajat voivat siis rakentaa omat kasinonsa, kutsua ystävät kylään ja viedä heidän pullonkorkkinsa. Akvaariosta on tulossa kalatankki ja muuta kalateemaista sisustusta. Ja näytteillä oleva jättimäinen valas on sekin rakennettavissa, tosin hieman kutistettuna versiona, Rush listaa.
Lisää päivityksiä tulossa
Ensi vuoden puolella on tulossa toinen Atlantic City -päivitys, joka tuo yhden Expeditionin lisää ja antaa pelaajille mahdollisuuden samoilla kaupungissa tehtävien ulkopuolella kuin avoimessa maailmassa.
– Kolmannessa tehtävässä taistellaan paikallishallituksen leivissä Overgrow-uhkaa vastaan. Silloin Fallout 76:ssa päästään ensimmäistä kertaa tekemään perinteisiä tarinatehtäviä pääkartan ulkopuolella. Ne ovat sävyltään humoristisempia ja keveämpiä kuin synkässä Pittissä. Silloin Atlantic Cityn kaduille lisätään myös NPC-hahmoja ja elämää, koska se on elävä kaupunki. Expeditioneiden aikana kansa piileskelee luotisateelta, Moretto selittää.
Expeditionit on tarkoitettu hieman kokeneemmille hahmoille, mutta joulukuun päivitys parantaa merkittävästi myös pelin pariin vasta nyt lähtevän upouuden Fallout 76 -pelaajan kokemusta. Nykyisellään pelin paras sisältö – isommat perinteiset tarinatehtävät – alkavat vasta tasolla 20, ja ykköstason hahmo on tähän asti joutunut kärvistelemään Perk-kykyjen ja aseistuksen puutteessa.
– Päivityksen jälkeen voi Vaultista poistuessaan valita, haluaako aloittaa tasolta 20. Valittavana on erilaisia pelityylipaketteja, kuten haulikko tai lähitaistelu, joissa on mukana valmiiksi säädetyt statit, perkit ja aseet. Ja silloin pääsee käsiksi välittömästi Wastelanders- ja Brotherhood-tarinoihin sekä Public Event -tapahtumiin. Eli käytännössä kaikkeen sisältöön, josta pelaajamme pitävät eniten, sanoo Moretto.
Maailmankarttaakin on muutettu erityisesti alkualueilla Vault 76:n lähiympäristössä.
– Olemme sijoittaneet sinne NPC:tä, tarinasisältöä ja kiinnostavia paikkoja, kuten suosittujen ryhmittymien pikku tukikohtia, jotta uudet pelaajat pääsevät nopeammin tekemisiin niiden kanssa. Saattaapa sinne olla tulossa yksi uusi dungeon-paikkakin, Rush vihjaa.
Pelaajat tietävät mitä haluavat
Kun kehittäjät kerran innostuivat puhumaan, onkin hyvä kysyä, mitä he ovat oppineet pelaajakunnastaan viime vuosien aikana. Mistä Fallout 76:n pelaajat oikeasti pitävät? Moretton mukaan vastauksen voi jakaa kahteen kategoriaan.
– Pelaajat etsivät aina lisää toistettavaa tekemistä ja asioita, joihin voi palata joka päivä uudestaan, oli se sitten päivittäisiä tehtäviä tai Expeditioneita. Toinen puoli on tarinoissa. Pelaajat rakastavat tarinatehtäviä. Sillä osastolla haasteena on kehitysvauhti, sillä tarinoita on hitaampi tehdä ja ne ovat kertaluontoisia kokemuksia. Meidän on pakko pitää tasapaino kahden puolen välillä, Moretto selittää.
Rush on huomannut, että pelaajia kiehtoo tietynlainen maine tai arvovalta, jota ansaitaan pelaamalla ja keräämällä tavaraa.
– Se näkyy, kun käväisen hahmollani jonkun pelaajan leirissä. Tyyppi saattaa olla siellä odottamassa valmiina esittelemään paikkoja tai jakamaan ilmaista tavaraa toisille pelaaille. Toimintapuolella samaa edustavat harvinaiset kolmen tähden legendary-kamat tai power armor -setit. Niinpä meidän on luotava palkintoja, jota molemmat näistä pelaajatyypeistä voivat tavoitella.
Leirit saavat päivityksessä mahdollisuuden muuttaa säätilaa pysyvästi niiden ympärillä. Sitä varten rakennetaan tiettyä säätilaa varten viritetty kone, joka kytketään sähköverkkoon, jolloin tarjolla on vaikkapa päivästä toiseen jatkuva Atlantic Cityn usva.
– Tämä on sitä prestiisiä, josta puhuin aiemmin. Ja jouluhan on kohta tulossa, joten annamme myös keinot saada lumisadetta leiriin.
Rushin mukaan tiimi on huomannut, että pelaajat todella rakastavat kunnon tarinatehtäviä, mikä näkyy panostuksessa.
– Monet pelaajat rakastavat perinteisintä Fallout-tehtäväsisältöä, joten meillä on suunnitelmissa tehdä sitä paljon enemmän. Useimmat suunnitelmistamme keskittyvät itse asiassa juuri siihen, mikä tulee näkymään toisessa Atlantic City -päivityksessä. Meillä on suunnitelmia myös Pittille ja haluamme palauttaa ihmiset sinne uusilla tavoilla tulevaisuudessa, Rush jatkaa.
Viisi vuotta jo takana
Ironisesti Fallout 76:ssa ei ollut julkaisussa lainkaan NPC-hahmoja tai kunnon tehtäviä, joten se oli perinteistä Fallout-kokemusta kaipaaville karmivan tyhjä kokemus. Kaksikon mukaan tiimi on kiinnittänyt paljon huomiota pelaajapalautteeseen.
– Pelin viides syntymäpäivä meni juuri ja olemme oppineet paljon. Kun peli julkaistiin, halusimme kokeilla jotain uutta. Ideana oli, että kaikki vastaanolijat olisivat oikeita pelaajia. Palautteen perusteella tuli Wastelanders-päivitys, joka oli tilaisuus tuoda mukaan NPC-ihmiset ja perinteisemmät Fallout-tarinat, joita hardcore-fanit halusivat. Se oli tärkeä käänne pelille, Rush sanoo.
Moretton mukaan palautteen huomiointi näkyy nyt tehtävien suunnittelussa.
– Ihmiset halusivat nähdä Brotherhood of Steel -stoorin tässä aiemmassa ajassa, joten teimme sellaisen. Aina meiltä pyydetään myös jotain Enclaveen liittyvää, joten katsotaan, mitä sillä puolella tapahtuu. Kun pelaajat todella tykkäävät jostain, niin palaamme siihen kyllä, Moretto sanoo.
Rushin mukaan kehittyvän palvelupelin tekijän onkin pakko olla koko ajan kuuntelemassa pelaajakunnan pulssia.
– Facebook, YouTube, Twitter, Reddit… minä seuraan Fallout 76 -keskusteluja niissä kaikissa jatkuvasti. On hupaisaa lukea postaus, jossa joku kommentoi, että ”en tiedä näkevätkö devaajat tätä, mutta…”. Kyllä me näemme sen!. Näemme sen kaiken. Sellaista nopeaa palautetta ei voi vähätellä, Rush sanoo.
Fallout 76:a onkin siunattu harvinaisen ystävällisellä pelaajayhteisöllä. Osaavatko devaajat arvata, miten sellainen onnistui syntymään? Moretto arvelee, että pelin tukikohtajärjestelmällä on siinä osansa.
– Ihmiset rakentavat leirejä ja haluavat toisten pelaajien näkevän, kuinka hienoja ne ovat. Sellainen rohkaisee luonnostaan olemaan ystävällinen toisille pelaajille luonnollisella tavalla.
Pelaajien luontaista anteliaisuutta rohkaistaan päivityksessä uudella ominaisuudella. Moretto kertoo, että Vault 76:n ovelle ja pariin muuhun paikkaan kartalla on lisätty virallisia lahjoituslaatikoita, joihin kokeneemmat pelaajat voivat aseistusta ja varusteita aloitteljoiden napattavaksi.
– Pelissä on perinne, että koneemmat dumppaavat kassikaupalla tavaraa Vaultin lähelle uusia pelaajia varten. Nyt annamme siihen virallisen keinon.