Kauhufanit odottavat kieli pitkällä joulukuun alussa ilmestyvää The Callisto Protocolia, joka vie pelaajat Jupiterin Kallisto-kuussa sijaitsevaan vankilaan. Pelistä kohistaan ennakkoon, sillä se on henkistä jatkoa rakastetulle Dead Space -pelisarjalle (2008-2013), jonka ensimmäinen osa on tähän päivään asti avaruuskauhun parhaimmistoa. Asialla on Glen Schofield, Dead Spacen isä, joka työstää The Callisto Protocolia omassa Striking Distance -studiossaan Kalifornian San Ramonassa yli 200 pelinkehittäjän voimin.

The Callisto Protocolissa pääosassa on avaruusrahtari Jacob Lee, joka saa nopeasti havaita, että Black Iron Prison -vankilassa on isompia ongelmia kuin heikkotasoinen murkina ja ikävät vartijat. Suuri osa vastaantulijoista on muuntunut tuntemattoman taudin kourissa tutiseviksi, hirviöiksi, jotka tuntuvat kehittyvän yhä hurjempiin muotoihin. Jacob, jota esittää Josh Duhamel (Transformers), liittoutuu muutaman muun selviytyjän kanssa vankilapakoa varten. Pääsimme näkemään parinkymmenen minuutin esittelyn pelin puolivälissä sijaitsevasta Habitat-kentästä, jossa rämmitään elossapitojärjestelmien viemäreissä.

Useimpien tätä lukevien mielessä välkkyy varmasti yksi ja sama kysymys: kuinka paljon Callisto tuntuu maineikkailta esikuviltaan? Sekä tyylin, tunnelman että yleisen pelattavuuden osalta vastaus on, että todella vahvasti. Jacobin edetessä Habitat-alueella, tuli hyvin selväksi se, että tämäkin on kolmannen persoonan kauhupeli, jossa leikellään raajat mutanttihirviöiltä samalla, kun ruosteinen ja rapistunut avaruussiirtokunta hajoaa ympärillä tuhoon ja rappioon. Välillä päivitetään aseita ja ratkotaan kevyitä pulmia. Säpsäyttäviä pelotteluja riitti runsaasti vain 20 minuutin esittelyssä.

Merkittävin evoluutio on tapahtunut taistelussa. Dead Space oli pitkälti ampumiseen keskittyvä peli, jossa työkaluaseet hidastivat ja heikensivät vihollisia leikkaamalla niiden raajat irti. Callistossa on selkeästi perinteisempi asearsenaali. Esittelyssä nähtiin itse asiassa vain yksi tuliase, järeä Hand Cannon -pistooli, joka lennätti muukalaisten käsiä ja jalkoja seinille kuin se kuuluisa plasmaleikkuri. Siinä näytti olevan myös todella runsaasti parantelu- ja kehittelyvaraa.

Ainakaan minulle pelin aiemmissa esittelyissä ei ollut tullut selväksi, että Calliston taistelu on todella lähitaistelupainotteista. Jacob ei välttele vihollisia vaan hakeutuu suoraan liiveihin ja mättää vihuja vartijalta takavarikoidulla Stun Baton -sähkösauvalla. Lähitaistelu on todella tehokasta ja animaatiot näyttivät ilkeiltä ja sujuvilta. Mikä tärkeämpää, iskukombot synnyttävät vihollisissa heikkoja kohtia. Kun sellainen ilmestyy näkyviin, aseen voi vetäistä esille samalla sekunnilla. Automaattitähtäys hoitaa loput ja kuula tekee kauheaa tuhoa herkkään paikkaan.

Esittelyssä lähitaistelua harrastettiin niin runsaasti, että peli vaikuttaa olevan painotettu sen käyttöön. On mahdollista, että enemmän pistooliin tukeutuva pelaaja voisi kärsiä ammuspulasta selviämispelien parhaiden perinteiden tyylillä, mutta tekijät lupailevat pelaajalle oman pelityylin valintaa kutsuen sitä hiekkalaatikkomaiseksi pelaamiseksi.

Kolmas oleellinen työväline on mellakkatyökalu GRP. Gravitaatiohanska voi viskoa esineitä vihollisten kimppuun aivan samalla tavalla kuin Dead Spacessa, mutta nyt se voi napata kiinni myös elävistä vihollisista. Vihuja voi viskoa kauemmaksi tai lähemmäksi riippuen siitä, minkä niistä haluaa ensimmäiseksi kolmannen asteen yhteyteen pampun kanssa. Kentissä on myös erikoiskohteita, kuten piikkejä, joihin viskotut viholliset poistuvat vahvuudesta välittömästi.

Lähitaistelupainotusta tukee sekin, että Jacobilla on kaksi puolustusvaihtoa, väistöt sivulle ja torjunta pampulla. Se tehnee pelistä esikuviaan askeleen verran reaktiopainotteisempaa, ja väistöille näytti tulevan jatkuvasti käyttöä. Kun vihut on tapettu, ne liiskataan tietysti raskaalla saappalla ja viimeistely tuottaa saalista tai ammuksia.

Vihollisia esiteltiin suhteellisen säästeliäästi. Biophage-olioiden perusmuoto on melko ihmisen muotoinen mörökölli, joka koettaa päästä iholle lyödäkseen nyrkillä. Osa niistä sylkee myös jonkinlaisia happoammuksia. Jos vihut pääsevät turhan lähelle, ne yrittävät tunkea lonkeronsa Jacobin suuhun, joten kielisuudelma on ilmeisesti niiden lisääntymistapa. Silloin täytyy reagoida nopeasti ja hakata nappia quicktime-tyyliin.

Dead Spacen necromorph-olioiden erikoiskyky muunsi kuolleet ruumit uusiksi hirviöiksi. Biophagien idea on puolestaan se, että ne ovat kehittymässä entistä enemmän muukalaismaisemmiksi, mitä ei saa päästää tapahtumaan taistelun tiimellyksessä. Kun haavoitetusta vihollisesta pursuaa kiemurtavia lonkeroita, on juuri kyseinen örkki tiputettava pikapuoliin. Muuten se kasvaa hurjemmaksi ja suuremmaksi kesken mätön. Hirviöt tuntuivat joka taistelussa vaikuttavan kestäviltä, joten tavoitteena on selkeästi, että jokaisessa peruskohtaamisessakin saa tehdä töitä

Pelissä on myös tuttuun tapaan käyttöliittymä, joka on sidottu osaksi pelimaailmaa. Jacobin elämittari on hänen kaulassaan oleva vankipanta, joten keston määrä näkyy ilman ruudulla roikkuvaa HUD-näyttöä aivan kuin Dead Spacessa. Ero on vain siinä, että elämäpalkki on vaaka- eikä pystysuunnassa. Kiinnostavammalta näytti se, että kun Jacob haluaa parantaa itseään, hänen on kyykistyttävä ja ammuttava kaulaansa lääkintäpistoolilla. Operaatio vie useita sekunteja, joten voi olla haastavaa viettää parannustuokio, kun limanuljaskat hönkivät niskaan.

Esittelyn perusteella Callisto kiinnostaa entistäkin enemmän, sillä erityisesti lähitaistelu vaikuttaa todella pätevältä. Kysymyksiä kuitenkin jää. Kuinka paljon pelissä on esimerkiksi erilaisia aseita? Demossa niitä ei nähty kuin kaksi. Esiteltävät hetket oli myös valittu niin, ettei tarinasta tai Jacobin persoonasta saatu heiveröisintäkään vihjettä. Kalju äijä tyytyi puhisemaan ja ärisemään vihaisesti ryömiessään klaustrofobisen ahtaissa putkissa.

Lisää tietoa pelin kehityksestä on luvassa juuri alkavassa videosarjassa, jossa studio esittelee The Callisto Protocolin syntymistä. Tämä Mastering Horror: The Callisto Protocol Docuseries käynnistyy tänään eli torstaina 27. lokakuuta Striking Distancen Youtube-kanavalla.

The Callisto Protocol ilmestyy 2. joulukuuta PS5:lle, PS4:lle, Xbox Onelle, Xbox Series S/X -konsoleille ja PC:lle.

YouTube video