Ennakossa Battlefleet Gothic: Armada

Tindalos Interactiven ja Games Workshopin yhteistyönä syntynyt Battlefleet Gothic: Armada tuo rakastetun Warhammer 40K:n avaruustaistelut tietokoneelle tänä keväänä. Pelaaja kutsuttiin seuraamaan viittä vaille valmiin pelin esittelyä helmikuiseen Pariisiin.

19.3.2016 20:53

BATTLEFLEET GOTHIC: ARMADA

Tekijä: Tindalos Interactive, Games Workshop Julkaisija: Focus Interactive
Alustat: Win Julkaisu: Maaliskuu

Rosvosektorissa sattuu ja tapahtuu

Väkivallan, loppumattoman sodan ja silmittömän tuhon hallitsemassa Warhammer 40K -universumissa yksi avaruustaisteluiden näyttämö on Gothic-sektori, jonka herruudesta kilpailevat ihmisten keisarillinen Imperiumi ja Kaaoksen kerettiläislaivastot mustalla ristiretkellään sekä pienempää roolia vetävät örkkijoukkiot ja eldar-merirosvolaivueet.

Valtavat Imperiumin taisteluristeilijät lipuvat löyhässä muodostelmassa pitkin kaksiulotteista avaruuskarttaa. Kun kameraa rullataan lähemmäs, paljastuu aluksista runsaasti yksityiskohtia, kuten yksittäin liikkuvat tykkitornit, pikkuriikkiset ohjausmoottorit ja kuolemanenkeliä kuvastavat kolossaaliset keulakuvapatsaat. Tindalos Interactiven pr-johtaja Maxime Josse osoittaa aluksen yksityiskohtia ruudulla: ”Olemme kaikki tiimissämme suuria Warhammer-faneja. Jokainen alusmalli on pienintä yksityiskohtaa myöten uskollinen Games Workshopin visiolle.”

Battlefleet Gothic: Armada mahdollistaa tarkan mikromanageroinnin laivaston toiminnassa aina yksittäistä alusta myöten. Taistelumenestyksen mukaan päivittyvät alukset voi kustomoida miehistöä myöten haluamikseen, ja taistelutilanteissa kokenut alus voi johtaa muutoin räkänokkaisen sotajoukon voittoon. Aluksille voi antaa myös yksittäisiä prioriteetteja taistelukentällä, kuten optimaalinen ampumaetäisyys, priorisoitu ase tai tietyn vihollisaluksen osan, kuten moottorin, eliminointi. Kaiken kaikkiaan yksittäisten alusten ohjaaminen on niin monipuolista, että taistelukentällä olevien alusten toimintaa voi hienosäätää vaikka koko kamppailun ajan strategiapeleistä tutun ajan hidastamisen avulla.

Ennakkotestissä Battlefleet Gothic: Armada

 

”Jokainen alusmalli on pienintä yksityiskohtaa myöten uskollinen Games Workshopin visiolle.” –Maxime Josse, Tindalos Interactive

Ennakkotestissä Battlefleet Gothic: Armada

Eri rodut ovat tehokkaimpia omanlaisia taktiikoita käyttäessään: Imperiumi arvostaa tulivoimaa ja erikoisaseiden, kuten torpedoiden, taktista hyödyntämistä. Panssaroidut risteilijät ovat tarvittaessa myös erittäin tehokkaita vihollisaluksiin törmätessään. Kaaoksen joukot pyrkivät heiveröisemmillä aluksillaan tekemään tuhoa etäältä ja härnäämään vihollista epäjumalallisilla erikoiskyvyillään, kuten ajan pysäyttävällä pommilla. Örkit ja eldarit jäivät esittelyssä pienimmälle huomiolle, mutta niilläkin on täysin omat taktiset eväänsä pelipöytään. Romuluiset, kaatopaikan ja epäonnistuneen putkiremontin risteymänä liikkuvat örkkialukset ovat käytännössä isoja panssaroituja moottoreita, joiden turvin vihreänahkaiset ilkimykset pyrkivät murskaamaan pienemmät vastustajansa ja valtaamaan näiden alukset. Eldarit ovat puolestaan herkkien alustensa kanssa alttiita vahingolle, mutta alusten liikkuvuus ja aseistus on poikkeuksellisen tehokasta.

Peliesittelyssä vastapuoleksi arpoutunut Kaaos-laivasto jää valtavan torpedoaallon jälkeen altavastaajaksi Imperiumin hyökkäyksessä. Osa vihollisista pyrkii hyppäämään karkuun taistelukentältä alustensa säästämiseksi. Osa pääsee karkuun, osa tuhoutuu täyslaidallisten tykkipatterien edessä 1500-luvun meritaisteluiden tyyliin. ”Joskus pelaajankin on järkevä perääntyä. Ei ole syytä menettää arvokasta veteraanialusta, sillä tuhoutuessaan sitä ei enää saa takaisin”, Josse kertoo.

Täysipitkän yksinpelikampanjan, kahden pelaajan verkossa pelattavan yhteistyötilan sekä moninpelimuotoja sisältävä Battlefleet Gothic: Armada ilmestyy vielä maaliskuun  aikana Windows-alustoille.

Markus Heino