SKYLANDERS SUPERCHARGERS
Tekijä: Vicarious Visions, Beenox (iOS) Julkaisija: Activision
Alustat: PS3, PS4, X360, XOne, Wii, Wii U, 3DS, iOS Julkaisu: 25. syyskuuta 2015 (konsolit), 23. lokakuuta 2015 (iOS)
Mopon selässä maailmaa pelastamaan
Lelusensaatio Skylandersin alati kasvavalta vaikutusvallalta välttyneet vanhemmat lienevät kuoleva rotu. Nelivuotias pelisarja on ennättänyt jo viidenteen osaansa, ja virtuaalimaailman kanssa käsi kädessä kulkeva, satalukuihin yltänyt figuurikokoelma paisuu paisumistaan. Sarjan tuorein osa, Skylanders SuperChargers, toteuttaa vuorollaan nyt jokaisen vauhtihirmun unelman: entistä avoimempaa Skylandsia voi nyt tutkia tukka hulmuten ratista, ruorista tai vaikkapa lentokoneen ohjaamosta käsin.
SuperChargersin maailmaa uhkaa tälläkin kertaa viimevuotisesta Skylanders Trap Teamistä tuttu supervihulainen Kaos, jonka rakentama Äärimmäisen Perituhon Tuomioasema on syödä Skylandsin suihinsa. Taatulla aamupiirrettylogiikalla ainoat Kaosin mahdin veroiset sankarit ovat turboahdetuilla menopeleillään huristelevat SuperChargersit, joita uuteen peliin on ahdettu kaksikymmentä. Jokaisella hahmofiguurilla on tällä kertaa oma ajokkinsa, ja vaikka kukin kulkuväline muodostaakin omistajansa kanssa erikoiskykyjä omaavan superparin, voi kaikki vanhatkin hahmot istuttaa pelissä kuskin paikalle.
SuperChargersien kapinan keskuksena toimii taivaalla kelluva Akatemia, joka sitoo kaiken pelissä tehtävän yhteen. Aiempaa kattavampi keskusmaailma virtaviivaistaa pelikokemusta minimoimalla valikoiden ja luettavan määrän. Lähes kaikkeen puuhaan pääsee käsiksi oikeita hahmoja jututtamalla, eikä Skylandsissa suunnistaminen tunnu monimutkaiselta pelin mittakaavasta huolimatta. Elintärkeä juoni pysyy etualalla perinteisemmistä roolipeleistä lainatun tehtäväsysteemin avulla, joka ohjaa pelaajan lempeästi oikeaan suuntaan tarvittaessa.
Maailman jäsentelyä helpottavat välineet tulevat todella tarpeeseen, sillä SuperChargersin tekemisen paljous käy helposti hengästyttämään. Varsinaisten pääkenttien ohella jokaiselle uudelle hahmolle on omistettu oma tehtäväsarjansa, joka perehdyttää pelaajat sankareiden kykyihin ja luonteeseen. Kulkuvälineisiin haetaan tuntumaa pätevän arcademaisilla minipeleillä, jotka painottavat kunkin bensasyöpön erikoisominaisuuksia. Aikaa voi kuluttaa hurjastelun ohella myös vaikkapa lyömällä korttia Blizzardin Hearthstonea häpeilemättä jäljittelevän Skystones Overdriven parissa tai potkimalla kaverin kanssa palloa Akatemian keskusaukiolla. Pikkupuuhailun aarreaittaan polviaan myöten uppoavat piltit löytänevät pelistä suosikkiosionsa, joita voi satunnaisgeneroinnin siunaamana pelata loputtomiin kyllästymättä.
”Viimeisimmät pelit väliin jättäneille perheille SuperChargers saattaa olla pakko-ostos, etenkin jos kotia asuttavat pikkuiset vauhtihirmut.”
Uuden osan keskeisin elementti on toki itse kaahailu, jota sovelletaan kaikissa muodoissaan niin taistelutantereella kuin kilparadallakin. Vaikka kulkuvälineissä riittää valinnanvaraa monsteriautoista sukellusveneisiin, on ajotuntuma ikävän yksitoikkoinen riippumatta siitä, minkälainen vehje penkin alla hurisee. Ajoneuvojen kykyjä ja ulkonäköä voi kuitenkin tuunata mieleisekseen pelissä ansaittavien modien avulla, mikä luo illuusion toisistaan eroavista vempeleistä siitä huolimatta, että niistä jokainen on rakennettu saman perusmallin päälle. Tuntuma lienee muutenkin toisarvoinen huolenaihe Skylandersin kaltaisessa pelissä, ja nuorempia kurvailijoita pelkkä vauhti ja päätön tulittelu tyydyttänevät loistavasti.
Muun muassa takavuosien Crash Nitro Kartista vastannut SuperChargers-kehittäjä Vicarious Visions ei piilottele lähtökohtiaan pelin mikroautoilutilassa. Kurvailemaan pääsee kilvan niin maassa, ilmassa kuin meressäkin, ja räjähtäväinen meno muistuttaa häpeilemättä pelin tunnetummista esikuvista. Oman ajokin erikoiskyvyillä voi pyrkiä sabotoimaan muiden kuskien menoa, mutta todellisuudessa kisan ratkaisevat taidokkaat sivuliirrot ja sopivien oikoteiden harkittu käyttö. Kisatilan parissa viihtyy aikuisempikin pelaaja, ja taitojaan pääsee mittailemaan muita vastaan ensi kertaa myös verkossa.
Kuten uutta osaa edeltäneestä Trap Teamistä, myös SuperChargersista tullaan julkaisemaan iOS-laitteille täysin itsenäinen mobiiliversio, joka tukee konsolikollegansa tapaan myös fyysisiä figuureja ja Bluetooth-ohjaimia. Pelin älypuhelin- ja tablettikäännökset eroavat toisistaan hieman graafisen väännön saralla, mutta alustojen välillä voi pallotella lennosta pilvitallennuksien avulla. Mobiiliportaalin jo omistavat voivat pelin hankittuaan ladata ensimmäisen autonsa ilmaiseksi, jos fyysisen aloituspaketin hankkiminen epäilyttää. Ohjaimen käyttö on testiversion perusteella äärimmäisen suositeltavaa: ruudulle lätkäistyt kosketusohjaimet tekevät toiminnasta harmillisen tahmeaa ja epätarkkaa.
Vaikka Skylandersin aikaisemmatkin osat ovat pyrkineet uudistamaan pelisarjan kaavaa kouriintuntuvasti, SuperChargers on jatko-osista kepeästi mullistavin niin pelillisesti kuin lelukokoelmaakin ajatellen. Viimeisimmät pelit väliin jättäneille perheille tuorein tekele saattaa olla pakko-ostos, etenkin jos kotia asuttavat pikkuiset formulakuskit. Hintaansa nähden SuperChargers vaikuttaa pelkän ennakkokatsauksen perusteella tarjoavan käsittämättömän määrän kohdeyleisölle sopivaa tekemistä, joka pitänee lapset tyytyväisinä ainakin seuraavan osan ilmestymiseen asti.
Skylanders SuperChargersin konsoliversiot julkaistaan Euroopassa 25. syyskuuta. Mobiilikäännös saadaan markkinoille kuukautta myöhemmin 23. lokakuuta.
Johanna Puustinen
Pelaaja sukeltaa syvemmälle Skylanders SuperChargersin kulisseihin lokakuussa ilmestyvässä numerossa 157.