Yksinoikeuksille loppu! Square Enix suunnittelee julkaisevansa uutuuspelinsä tulevaisuudessa useille alustoille

Square Enixin aika alustakohtaisten yksinoikeuksien julkaisijana näyttää päättyvän.

13.5.2024 17:10

Square Enix on julkaissut uuden keskipitkän aikavälin liiketoimintasuunnitelman, joka sisältää tietoa yrityksen AAA-pelien julkaisusta tulevaisuudessa useille alustoille yksinoikeuksien sijaan.

Square Enixin suunnitelma nimeltä ”Square Enix Reboots and Awakens” esittelee kolmivuotisen strategian, jonka yritys toivoo johtavan ”pitkäaikaiseen kasvuun”.

Suunnitelmassa kerrotaan, että Square Enix tulee tulevaisuudessa ”käyttämään aggressiivisesti monialustastrategiaa, johon sisältyvät Nintendo-alustat, PlayStation, Xbox ja PC”.

Monialustastrategian avulla Square Enix uskoo kykenevänsä luomaan ympäristön, jossa yhä useammat asiakkaat voivat nauttia yrityksen julkaisemista suurteoksista.

Viimeaikaisista Square Enixin suurjulkaisuista esimerkiksi Fantasy VII Rebirth on julkaistu yksinoikeudella PlayStation 5:lle.

Vastaava alustakohtaisuus ei enää ole Square Enixin suunnitelmissa, vaan yritys saattaa julkaista aiempia pelinimikkeitään uusilla alustoilla, kuten Xbox-konsoleilla tai Nintendo Switchin tulevalla seuraajalla.

Suunnitelmassaan Square Enix myös korostaa, että yrityksen on ”siirryttävä määrästä laatuun” ja keskityttävä tarjoamaan pelejä, jotka ovat nykyistä enemmän pelaajien mieleen. Yrityksen tavoitteena on suunnitelman mukaan ”säilyttää ja kasvattaa suurten pelinimikkeidensä fanikantaa julkaisemalla säännöllisesti AAA-tason suurteoksia”.

Suunnitelman voidaan nähdä olevan seurausta ilmoituksesta, jonka Square Enix teki taloudellisen tilinpäätöksensä esittelyssä helmikuussa. Ilmoituksen yhteydessä yrityksen johtaja Takashi Kiryu kertoi yrityksen tekevän perusteellisen tarkastelun kehitysprosessistaan parantaakseen peliensä laatua, ja että lisätietoa päätöksistä tulisi keväällä.

Square Enixin julkaisemien viimeisimpien taloudellisten tulosten yhteydessä yritys vahvisti peruuttaneensa useita projekteja, koska ne olivat ”yhteensopimattomia yrityksen uudistetun lähestymistavan kanssa, joka keskittyy monialustakehitykseen ja yrityksen sisäisten kehitystaitojen vahvistamiseen”.

Lähde: Video Games Chronicle

Lisää luettavaa