Monet ovat varmasti siinä uskossa, että Microsoftin Xbox-tuotemerkki on ollut yhtiölle tähän mennessä tuottoisa kultakaivos. Microsoftin konsolien myyntimäärät ovat olleet hyviä varsinkin länsimaissa ja ne toimivat kotialustana yhdeksi maailman suosituimmista pelisarjoista nousseelle Halolle. Lisäksi Xbox Livessä on yli kuusi miljoonaa käyttäjää, jotka lataavat palvelusta materiaalia päivittäin.

Kaikesta menestyksestä huolimatta yhtiö ei ole vielä tienannut konsoleillaan penniäkään. Konsolimarkkinoille tunkeutuminen ja oman kaluston kehittäminen eivät ole mahdollistaneet tähän mennessä minkäänlaista tuottoa. Microsoftin viihdelaitepuolen vastaava Robbie Bach uskoo kuitenkin, että yhtiö voisi saada voittoa Xbox-tuotemerkistään ensimmäisen kerran vuonna 2008.

– Uskon tekevämme rahaa ensi vuonna ja olen asiasta erittäin innoissani. Koko Xbox-tuotemerkin elinkaari on suunniteltu todella pitkälle: alussa tavoitteenamme on hävitä mahdollisimman vähän rahaa ja sen jälkeen kääriä mahdollisimman paljon voittoa. Vaikka saammekin rahaa takaisin ensimmäisen kerran ensi vuonna, tappiovaihe ei ole välttämättä täysin ohi, Bach selittää.

– Odotamme tienaavamme erityisesti Xbox Liven kasvaessa sekä oheislaite- ja pelimyynneistä. Konsolimyyntien suhteen pääsemme tuskin koskaan voiton puolelle. Yritämmekin minimoida tappiot siltä osa-alueelta ja mahdollisesti päästä lähelle alkuperäistä rahatilannettamme.

Microsoftin ensimmäinen kotikonsoli, Xbox, julkaistiin vuonna 2001. Xbox 360 saapui markkinoille neljä vuotta myöhemmin vuonna 2005.

Lisää luettavaa