Suomeen on perustettu uusi pelinkehitysstudio nimeltä Recoil Games Oy. Tammikuussa toimintansa aloittanut, Helsingin Kampissa päämajaansa pitävän studion perustajat eivät ole mitään aloittelijoita, sillä heillä on keskimäärin kymmenen vuoden kokemus pelialalta. Perustajat ovat työskennelleet muun muassa Bugbearin, Codemastersin, Electronic Artsin, Fathammerin, Guerilla Gamesin, Housemarquen, Remedyn, Treyarchin ja Activisionin palveluksessa niin Suomessa kuin ulkomaillakin.

Studio tähtää kansainvälisille pelimarkkinoille näyttävillä toimintaseikkailupeleillä ja uudella Cinegames-pelinkehitystekniikalla. Studion mukaan Cinegames-peleissä keskeistä on voimakas tarina, aidot ihmissuhteet ja ryhmätyöskentely. Pelejä studio kehittää nykyisille ja tuleville konsolialustoille sekä tietokoneille. Studion ensimmäinen peli perustuu sen itsensä kehittämään ideaan. Sen kehitys on jo aloitettu ulkomaisen rahoituksen tuella.

Yhtiö palveluksessa on tällä hetkellä vajaat 20 henkilöä, mutta henkilöstön määrää aiotaan kasvattaa ensimmäisen pelin kehityksen aikana noin 50 henkeen. Tarkempaa tietoa ensimmäisestä peliprojektista tai yhteistyökumppaneista ei toistaiseksi ole annettu.

Recoil Gamesin perustaja ja kehitysstudion johtaja Samuli Syvähuoko on yksi Max Payne -peleistä tunnetun Remedy Entertainmentin perustajista. Hän on myös ollut perustamassa 3d-testiohjelmistolla menestykseen noussutta Futuremarkia sekä mobiililaitteiden 3d-teknologiaa ja pelejä kehittävää Fathammeria.

– Peliala on kansainvälisesti voimakkaassa kasvussa, ja Suomessa on vahva keskittymä alan huippuosaamista. Uuden yhtiön perustaminen yhdessä muiden kokeneiden tekijöiden kanssa on innostava mahdollisuus, joka herätti heti myös kansainvälisten tuotantoyhtiöiden ja rahoittajien kiinnostuksen. Tavoitteenamme on kehittää maailmanluokan pelejä, joissa korostuu kiehtovan tarinan ja visuaalisuuden lisäksi edistyksellinen pelattavuus, Samuli Syvähuoko kertoo.

Yhtiön kuusi muuta perustajaa ovat teknologiajohtaja Jarkko Lempiäinen, tasosuunnittelujohtaja Samuli Viikinen, suunnittelujohtaja Aki Määttä, taiteellinen johtaja Mikko Kautto, vanhempi pelisuunnittelija Petteri Putkonen sekä johtava konseptiartisti Hans Zenjuga.