Tunnettu amerikkalainen elokuvakriitikko Roger Ebert seisoo edelleen pari vuotta sitten lausumien sanojensa takana, joiden mukaan pelit eivät ole taidetta. Ebert totesi tuolloin, että videopelit ovat luonnostaan elokuvia ja kirjallisuutta alempiarvoisia ja että pelien tekeminen on enemmän tekniikkaa kuin taidetta. Ebertin kommentit herättivät tietenkin paljon keskustelua pelialan sisällä, ja vaikka useimmat pelintekijät olivat asiasta eri mieltä, myös samalla kannalla olevia löytyi. Muun muassa Metal Gear -sarjan isä Hideo Kojima oli Ebertin kanssa samaa mieltä.

Itsekin pelejä tehnyt kauhukirjailija ja ohjaaja Clive Barker kuitenkin puolusti pelien taiteellisuutta Hollywood and Games Summit -tilaisuudessa viikko sitten sanoen muun muassa, että peliteollisuus on kokonaan uusi alue taiteilijoille. Barkerin kommentit oli osaksi suunnattu juuri Ebertille, joka kirjoitti blogissaan olevansa edelleen samalla kannalla Barkerin puheista huolimatta. Ebert kuitenkin tarkensi aikaisempaa kommenttiaan toteamalla, että kaikki voi olla taidetta, mutta että pelit eivät voi olla korkeataidetta sellaisena kuin hän sen itse käsittää. Pelien pelaaminen on Ebertin mielestä enemmänkin urheiluun rinnastettavaa toimintaa kuin taiteen kokemista.

Ebertin väitteiden ydin on se, että vaikka pelit ja niiden tekeminen sisältävät monia taiteellisia osa-alueita, kuten konseptitaide, grafiikkasuunnittelu ja äänimaailma, eivät ne kokonaisuutena ole ”korkeataidetta”, koska kokijat eli pelaajat voivat itse muokata sitä ja vaikuttaa siihen.

Lisää luettavaa