Väsyttää niin *erkeleesti. Anteeksi kirjoitusvirheistä.

Istun hotellin aulassa ja päivitän saittiamme Games Convention -aiheisilla uutisilla. Hommaan meni pari ekstratuntia ja aikamoista kiroilua, kun syystä tai toisesta, läppärini kuvasofta ei suostunut tallentamaan messuilta saamiani lehdistökuvia…aina tuli ”locked file” -ilmoitus. Mitä ihmettä?! Koska CMS-systeemimme on vielä hieman kesken, on sinne siirrettävä kuvat tietyssä resoluutiossa, joten ne on muokattava ennen kuin ne voi laittaa saitille.Noh, tästä tulikin juhlallinen prosessi kun OS X:n preview-ohjelmalla avaan kuvia, tallennan ne uuteen formaattiin, jotka sitten PS Elements suostuu tallentamaa…käsittämätön juttu. Tähän tuhraantui tunteja.

NOE press 3 Wii Tennis.JPG

Anyways. Eka messupäivä takana ja kohtalaisen laiha anti. Nintendon pressi oli kokonaan Saksaksi ja valtaosa Microsoftin pressistä myös, sekä Konamin ja EA:n. Kyllä, olemme Saksassa, mutta kun tarkoitus on tehdä Games Conventionista entistä kansainvälisempi, niin näin sitä ei todellakaan tehdä. Amerikkalaiset kollegat etenkin olivat aika turhautuneita, joskin hyvä, että hekin välillä saavat hieman nenilleen, eiks jeh? Tosin en itsekään puhu hyvin saksaa. EA, Nintendo ja muut keskittyivät puhumaan vain Saksan markkinoista, joten lehdistötilaisuuksien anti jäi todella laihaksi meille muille.

Joka tapauksessa, messujärjestäjät ja näytteilleasettajat ovat hankalassa asemassa. Tilaisuus on valtava, mutta kukaan ei oikein ole varautunut ulkomaalaisten määrään…jokainen pressitilaisuus oli tupaten täynnä. Jokaiseen tunki kolme kertaa enemmän ihmisiä, kuin mihin tilat olivat mitoitettu ständeillä. Ja lääniä tässä messukompleksissa piisaa enemmän kuin E3:ssa. Leipzigin messukeskus on todellakin kunnioitettavan kokoinen paikka.

Nintendon tilaisuudessa on täysi kaaos, sillä jengiä on paljon ja tilaa vähän. Nintendon kotimainen edustaja onneksi tuuppaa minut jonon ohi ja menen istumaan Gameinformer.comin Billy Berghammerin viereen. Hän oli kysellyt minulta jonkin aika sitten kaikenlaista Games Conventionista, kannattaisiko sinne tulla ja niin edelleen. Loppujen lopuksi mies sai luvan ylemmiltä tahoilta tulla paikalle. Olin kertonut Billylle, että varaa hyvä mies se hotelli ajoissa, mutta ei. Joten hän on noin 30 minuutin (autobahnilla) taksimatkan päässä. Takanani on Fran Mirabella IGN.comista ja edessäni Sam Kennedy 1up.comista. Jenkkimedian kiinnostus GC-messuja kohtaan on kasvavan suuri, kun E3:t hyytyvät.

EA Booth.JPG

Takseista puheen olleen… kuskit täällä ovat yhtä vauhdin kanssa kuin Grim Fandangon Glottis. Tullessani Leipzigiin ja siirtyessäni lentokentältä hotellille taksilla (anteeksi Petteri!), kuskina oli arviolta 50v perheenäiti…joka kepitti 180km perheautollaan heti kun pääsimme pois lentokenttä-alueelta. Jumaleissön! Pidin ovenkahvasta kiinni ja toivoin parasta. Selvisin ehjin nahoin hotellille. Aamulla törmäsin espanjalaiselle pelilehdelle työskentelevän David Martinin, joka oli mukana Epicilla katsomassa Gears of Waria. Otamme kimppataksin messuille ja David toteaa pelänneensä henkensä edestä, kun taksi kuljetti hänet edellisenä iltana lentokentältä hotellille. Raskas kaasujalka oli hänenkin kuskillaan.

Takaisin messuille.

Nintendon tilaisuus jää pannukakuksi. Ei mitään uutta. Ei Wiin julkaisupäivää saati hintaa. Nintendolla oli tilaisuus ottaa messut haltuun. Oli yleisesti tiedossa, ettei Sony panosta PS3:een messuilla, mutta Nintendokin pysytteli hiljaa. Se on mielenkiintoista, sillä Sony löi kortit pöytään jo E3:ssa, joten siinä mielessä paljoa yllätyksiä ei Nintendolle voi tulla. Se voisi ihan hyvin jo kertoa hinnanja julkaisupäivän. Uskomme varmaankin kaikki, että Wii julkaistaan ennen marraskuuta, mutta tiukoille menee, jos halutaan kasvattaa tietoisuutta asiasta.

EA-tilaisuuskaan ei paljastanut mitään uutta. Sain kuulokkeet johon saksankielinen puhe tulkattiin Englanniksi, mutta kuulokkeet tuntuivat niin epämukavilta korvissa etten pystynyt käyttää niitä. Oikeasti. Ne upposivat syvälle korviin ja tuntui jotenkin siltä kuin imukupit olisivat kiskoneet tärykalvoni ulos. Auts.

EA:lla tapasin useammankin tutun henkilön yrityksestä, jotka auttoivat minua haastattelujen järjestämisessä elokuun Pelaajan EA-jutun koostamista varten. Oli siistiä antaa heille lehti käteen, jossa artikkeli oli, vaikka he eivät siitä paljoa ymmärräkkään. Tyypit katselivat ilahtuneina pelilehteä, joka tekee erikoisartikkeleja muustakin kuin pelkistä peleistä. Amerikkalaiset pelilehdet kun eivät tee vastaavanlaisia juttuja, laita kuvia pelintekijöistä, tuottajista jne. lehtiinsä, koska se ei myy.

Seabass katsoo tulevaisuuteen.
Seabass future.JPG

Konamin ständillä bongasin sitten Seabassin ja ehdin vaihtaa pari sanaa miehen kanssa. Konamin ständi oli aivan jumissa toimittajista. Tilaa oli ehkä noin 50:lle hengelle, mutta paikalla oli reilusti parisataa heppua. Esitys oli erittäin lyhyt, joskin pari minuuttia uutta Metal Gear Solid 4 -matskua oli kiva nähdä.

Kävin seuraavaksi kokeilemassa Tony Hawk’s Project 8:ia, jonka pelaamiseen aikaa oli messuolosuhteissa ruhtinaalliset 15 minuuttia. Ensivaikutelma ei ollut paras mahdollinen, mutta nopeasti sitä huomasi, kuinka hyvin Neversoft on nyt kyennyt tekemään skeittaajasta painavan tuntuisen fyysisen hahmon. Skeittaajahahmoni (Rodney Mullen) oli aivan mielettömän yksityiskohtainen. Tossut ja selkäreppu olivat nappeja ja nauhoja myöten lähes fotorealistisen näköisiä. Demon rajoitettu peli-ympäristö koostui muutamasta pihasta ja tiestä, jotka tuntuivat mukavan realistiselta. Taustojen grafiikka ei ollut samaa luokkaa kuin hahmojen kuvitus, mutta se on ymmärrettävää. Kummasti tätä tekee nyt mieli pelata lisää kun kirjoitan blogia. Perehdyn lähipäivinä peliin huomattavasti paremmin.

NOE press 1.JPGMS Press 1.JPG

Messuhallissa on ihan helvetin kuuma. Painoni on kyllä päässyt taas kasvamaan mahan seudulla, joten puuskutan jo senkin takia, mutta kyllä täällä on mega hotness. Haen vastahakoisesti tulkkausluurit, koska joudun jättämään pressin kesken Gabe Newell -haastiksen takia.

Kävin myös haastattelemassa Lost Planetin tekijöitä, jotka olivat todella asiallisia hemmoja. Moninpelin suunnittelija totesi, että he pitävät Halo 2:n moninpeliä esikuvana Lost Planetia varten ja haluavat ylittää sen. Siinä riittää haastetta.

Nyt nukkumaan.

Lisää luettavaa