Ooh, saatiinko nyt vihdoin ensimmäinen aito LittleBigPlanet-klooni? EA:n tuottama ja useammalle koneelle tehty Create hehkuttaa kansipaketeissaan sitä samaa luomisen iloa, josta säkkipojukin tunnetaan, ja peli on tehty ihan Media Moleculen naapurissa. Mutta ei, Create ei muistuta lopulta juurikaan LittleBigPlanetia, vaan se on ennemminkin muunnelma 1990-luvun alun Incredible Machinesta, jonka joku saattaa jopa muistaakin. Create ei siis nimestään huolimatta oikeastaan ole luomispeli, vaan pelaajan puuhia kuvailisi parhaiten sanoilla koristelu ja näpertely. Pelissä on neljätoista kymmenen haasteen kenttää, jotka tarjoavat sekä hyvin yksinkertaisia että hyvin monimutkaisia rakentelupulmia. Yleensä tavoitteena on viedä jonkinlainen esine maaliin asti käyttäen joko pelin aikana jatkuvasti avautuvaa pitkää tavaralistaa tai hyvin rajoitettua välinevalikoimaa. Välillä tähän tarkoitukseen voi rakentaa tekniikkalegojen tapaan toimivia koneita, joihin voi tunkea moottoreita, niveliä ja muita osia. Tämä kaikki ei kuulosta erityisen jännittävältä, eikä peli oikeastaan sellainen olekaan. Create on hitaasti etenevä ja rauhallinen kokemus, jossa voi parhaimmillaan kokea aitoja ahaa-elämyksiä. ”Oih, ilmapallon varassa roikkuva moottoripyörä lennähti piikkipallon kautta magneettiin ja siitä maaliin! Huu, fysiikkamoottori kimmautti pallon ramppiin ja sitä kautta auton kyytiin juuri niin pitikin!” Yhtä usein Create on kuitenkin pitkäpiimäinen ja itseään toistava. ”Tässä tasossa pitää heittää lopulta pikkuauto rampin kautta liekehtivään renkaaseen, ihan kuin 20 edellisessä kentässä. Jihuu.” Liikkuvien laitteiden rakentelu on taas periaatteessa hienoa, mutta koko puuhaa sabotoi kankea ja epätarkka käyttöliittymä, jonka takia yksinkertaisia viritelmiäkin joutuu viilaamaan liian pitkään.
Kakun koristelua
Peli pakottaa myös pelaajan käyttämään ns. mielikuvituksen voimaa. Kaikki tasot ovat perusmuodossaan puisia palikkaläjiä, jotka on maalattava ja koristeltava erilaisilla teemoihin jaetuilla esineillä. Se ei ole mitään luomista, vaan värityskirjan sottaamiseen rinnastuvaa puuhaa, josta jaetaan vieläpä pisteitäkin. Jos koristelu ei innosta, pelaaja voi päätyä läiskimään vaikkapa roskapönttöjä pitkin kenttää, koska tietty koristemäärä on saavutettava etenemistä varten. Tästä jaksaisi ehkä innostua enemmän, jos Create todella olisi persoonallinen LittleBigPlanetin tapaan. Peli näyttää kuitenkin värikkyydestään huolimatta kalsealta ja sieluttomalta, eikä asiaa helpota taustalla pimputtava hissimusiikki, joka tuo mieleen The Simsin halpahalliversion tai Wiin loputtomat minipelikokoelmat. Pahimmillaan Create on siis todella tylsistyttävä ja parhaimmillaan älykäs ja kiinnostava. Lastenpeliksi se on ongelmallinen millimetrintarkan säätämisen ja ajoittaisen vaikeuden takia, ja fysiikkamallinnukseen perustuvat aivopähkinät eivät vuonna 2011 ole enää kummoinen uutuus. Rakentelusta ja säätämisestä todella innostuvat näpertelijät saattavat kuitenkin saada tästä paljonkin irti, ja luomuksiaan voi esitellä netin kautta muille innokkaille. Halpishintaisena pelinä jo aluksi julkaistu Create voi siis tuurilla löytää luomisvoimaa puhkuvat faninsa.