”Tiesitkö?” on Pelaajalehti.comin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.
Ensimmäisen Mega Manin ilmestyttyä vuonna 1987, pelin ohjaaja Akira Kitamura päätti, että sarja tarvitsee enemmän kontaktia faneihin. Ja mikäpä parempi tapa lisätä kanssakäymistä kuin delegoida osa suunnittelusta pelaajille. Tätä varten Capcom järjesti kilpailun, josta tiedotti alkuun vain Japanissa. Kisan idea oli lähettää studiolle oma hahmoluonnoksensa. Kahdeksan parasta valittaisiin pomohahmoiksi peliin. Pohjois-Amerikkaan kilpailu rantautui vuonna 1992 Nintendo Power -lehden mukana kun Mega Man 6 oli työn alla. Siitä, missä määrin suunnittelutalkoot saavuttivat Euroopan, ei löytynyt tietoa. Sarjan kuudes osa on tiettävästi ainoa, johon suunnitelmiaan ovat saaneet muutkin kuin japanilaiset pelaajat: kaksi sen kahdeksasta Robot Masterista on länsimaalaisten suunnittelemia. Wind Man on Michael Leaderin käsialaa, Knight Manin alkuperäinen idea on puolestaan peräisin Daniel Valléelta.
Suunnittelukilpailujen suosio kasvoi räjähdysmäisesti. Ensimmäiseen kisaan, jossa haettiin pomoja vuonna 1988 ilmestyneeseen Mega Man 2:en, tuli yhteensä 8370 työtä. Kolmanteen peliin mennessä suunnitelmien määrä oli paisunut viiteenkymmeneen tuhanteen. Korkeimmillaan määrä on ollut 220 000, kun Mega Man 7 on ollut suunnittelupöydällä. Mega Man 8 oli viimeinen osa, johon haettiin vastuksia kisan kautta. Siihen tuli yhteensä 110 000 ehdotusta.
Lue lisää: