Nettimoninpeliä suunniteltiin jo GTA 3:een – kehittäjä kertoo, miksi pelitila jätettiin pois lopullisesta versiosta

Rockstarin entinen tekninen johtaja muistelee PS2-ajan GTA-pelien nettipelimoodin kehityksen haasteita.

24.6.2025 11:40

Entinen Rockstar Northin tekninen johtaja Obbe Vermeij on paljastanut, että studio yritti lisätä GTA:han nettimoninpelin jo Grand Theft Auto 3:n yhteydessä vuonna 2001.

Lue myös: GTA-kehittäjä paljastaa, miksi monet San Andreasin suositut ominaisuudet hylättiin Grand Theft Auto 4:ssä

Lue myös: GTA 3 rankaisi alun perin pelaajaa hänen ajaessaan päin punaisia – tästä syystä ominaisuus poistettiin pelistä

Rockstar toi huippumenestyneen GTA Onlinen GTA 5:een, mutta tätä ennen studio julkaisi yksinkertaisempia nettipelausmuotoja GTA 4:ssä ja Red Dead Redemptionissa.

Vuosien 1995-2009 välillä Rockstarilla työskennellyt Vermeij kertoo, että Rockstar North sekä New Yorkin studio halusivat viedä pelisarjan nettiin jo GTA 3:n ajoista lähtien.

– Tein GTA 3:een yksinkertaisen deathmatch-tilaan keskittyvän prototyypin. Pelaajat saattoivat eliminoida toisensa, raahata toisiaan pois autoista ja palautua takaisin pelimaailmaan ympäri kaupunkia. Moodi vaikutti lupaavalta, mutta aika loppui kesken. Meillä olisi pitänyt olla aulat, koodin toiminta verkon yli ja niin edelleen. Päätimme lopulta hylätä projektin, Vermeij muistelee.

Seuraavana vuonna Rockstar yritti uudelleen Vice Cityn kanssa ja palkkasi erikseen verkko-ohjelmoijia, mutta ominaisuus leikattiin taas tiukkojen aikataulujen vuoksi. Studio luovutti nettipelin kehityksen osalta vuonna 2004 ilmestynyttä San Andreasia kehitettäessä. Sen sijaan kehitystiimi lisäsi peliin kahden pelaajan paikallisen yhteispelitilan.

– Emme edes yrittäneet… se ei ollut vaivan arvoista, Vermeij toteaa.

Rockstar sai nettimoninpelin toimimaan kunnolla vasta vuonna 2008 ilmestyneessä GTA 4:ssä. Pelissä nähtiin verkkomoodi, joka oli samantyylinen kuin mitä PS2-aikakauden peleihin oli aiemmin suunniteltu. Vermeij antaa pelitilan toteutumisesta kunniaa ”neljälle ohjelmoijalle ja useille kenttäsuunnittelijoille”, jotka työskentelivät ominaisuuden parissa täysipäiväisesti.

Lähde: GamesRadar, Obbe Vermeij

Lue myös: Tuleva Skate-osa lähestyy – odotettu skeittipeli siirtyy pian varhaisjulkaisuun

Lue myös: Avoimen maailman zombitoimintaa, laadukasta roolipelaamista ja sekoilua työpaikalla – nämä pelit poistuvat PS Plus -palvelusta heinäkuussa

Lue myös: Tällainen on tulevan 007 First Lightin James Bond – kehittäjä avaa nuoren agentin eroa toimintasankarin vanhempaan versioon