E3 2020 -pelimessut on peruttu virallisesti.
Tapahtumaa järjestävä pelijulkaisijoiden kauppayhdistys Electronic Software Association (ESA) on vahvistanut asian tiedotteella, jossa se toteaa syyksi terveys- ja turvallisuushuolet. Taustalla on tietysti maailmalla jyllännyt koronavirus, jonka myötä aiemmin lykkäyksen on kokenut myös esimerkiksi pelinkehittäjien oma Game Developers Conference -tapahtuma.
– Kuultuamme huolellisesti jäsenyhtiöitämme kaikkien alan edustajien terveydestä ja turvallisuudesta, olemme tehneet vaikean päätöksen peruuttaa kesäkuun 9.-11. päivä Los Angelesiin suunnitellun E3 2020:n, ESA:n tiedotteessa todetaan.
ESA:n tiedote kuitenkin huomioi, että se tutkii parhaillaan mahdollisuutta järjestää jonkinlaisen nettikokemuksen jäsenilleen, jossa nämä voisivat jakaa julkistuksia ja uutisia yleisölleen. Tämän se toivoo pystyvänsä järjestämään yhä kesäkuun aikana.
Xbox-pomo Phil Spencer on jo todennut Twitterin puolella, että Microsoft suunnittelee parhaillaan omaa digitaalista tapahtumaa, jossa yhtiö voisi juhlia lähestyvää uutta pelisukupolvea yhdessä Xbox-yhteisön kanssa.
E3 has always been an important moment for Team Xbox. Given this decision, this year we’ll celebrate the next generation of gaming with the @Xbox community and all who love to play via an Xbox digital event. Details on timing and more in the coming weeks https://t.co/xckMKBPf9h
— Phil Spencer (@XboxP3) March 11, 2020
Myös Ubisoft on vihjaillut vastaavista suunnitelmista.
An update regarding E3 2020. pic.twitter.com/cThkDIkfVm
— Ubisoft (@Ubisoft) March 11, 2020
E3:n peruuntuminen tuleekin tapahtumalle hyvinkin hankalaan aikaa. Jo pidempään sen merkityksellisyys on ollut iso keskustelunaihe ja juurikin loppuvuodelle tähdättyjen uuden sukupolven pelikonsolien on katsottu olleen sille viimeisiä isoja näytön paikkoja. Sony vetäytyi tapahtumasta omaehtoisesti jo aiemmin tammikuussa, minkä yksinään katsottiin olleen iso isku E3:lle.
Game Developers Conferencen ja E3:n tapaisten tapahtumien äkillinen peruuntuminen jättää kyllä jälkensä myös asioihin, jotka eivät välttämättä näy suoraan julkisesti. Tapahtumat toimivat peliyhtiöille tärkeänä välineenä myös esimerkiksi liiketapaamisille ja kontaktien luomiselle. Tapahtumissa tavanomaisesti esiteltävät demot eivät nekään ole syntyneet tyhjästä, vaan vaativat usein omat pitkät valmistelunsa muun kehityksen yhteydessä.
Lähde: ESA