Nintendo panostaa tänä vuonna oikein kunnolla omaan kohderyhmäänsä. Super Mario Galaxy 2, Metroid: Other M ja uusi Donkey Kong Country pitävät varmasti Nintendon fanit tyytyväisinä. Testasimme Donkey Kong Country Returnsia muutaman kentän verran.

RVL_DKCReturns_02ss06_E3 dk

Apinat loikkimassa

Donkey Kong Countrya ohjataan Nunchuk ja Wiimote yhdistelmällä. Ohjaimia heilauttelemalla Donkey hakkaa maata ja pelkkää Wiimotea heilauttamalla syntyy kuperkeikka. Hypyt hoituvat tutusti nappuloista. Hakkaamalla ei voi varsinaisesti kukistaa vihollisia, vaan ainoastaan tyrmätä nämä hetkeksi. Vihujen tappaminen onnistuu siis vain päälle loikkaamalla tai kuperkeikalla.

RVL_DKCReturns_05ss15_E3

Demon ensimmäinen kenttä oli kepeää lämmittelyä, jossa ei henkeä juuri uhattu. Toisessa kentässä sai tehdä jo pari pahaa loikkaa, mutta todellisen Donkey Kong Countryn makuun päästiin demon kolmannessa kentässä, jossa valtaosa ajasta liikutaan kiskoilla.

RVL_DKCReturns_06ss13_E3 trail

Pelaajaa hypytetään raiteelta toiselle kovalla tahdilla. Pienikin virheliike johtaa aina välittömään kuolemaan eikä checkpointteja näy. 2d-tasoloikkijat tuntevat varmasti taas elävänsä, sillä New Super Mario Brosin kevyestä pompiskelusta ei ole tietoakaan. Testin perusteella DKC haastaa pelaajansa ihan oikeasti.

Kenttä sisälsi ison määrän tuttuja 2d-elementtejä, kuten romahtavia siltoja, keinuvia tasoja, liikkuvia junia sekä ison määrän aiemmista DKC-peleistä tuttuja tynnyritykkejä.

Näillä eväillä kentästä onkin rakennettu melkoisen hektinen kokemus, jossa silmien hienoinen räpäytyskin toi äkkikuoleman. Kun kuitenkin useiden yritysten jälkeen pelaaja onnistui loikkaamaan jokaiselle tasolle, tynnyrille ja raiteelle läpäisten kentän, ei riemulla ollut rajaa. Useista kuolemista huolimatta kenttää teki heti mieli kokeilla uudelleen, joka kertoo hyvästä pelisuunnittelusta.

Lupaavaa apinointia

Demo oli vain kolmen kentän ja yhden pomovastuksen mittainen, ja näistäkin ainoastaan yksi kenttä haastoi pelaajan taidot kunnolla. On siis vielä vaikeaa sanoa kuinka paljon kyseinen kenttä antaa esimakua lopullisesta pelistä. Kenttä joka tapauksessa osoittaa, että Retro Studiosilla on 2d-tasoloikinta hyvin hallussa, ja mikäli koko versio sisältää lisää samantasoista suunnittelua, on DKC:n paluu takuuvarma hitti.

RVL_DKCReturns_06ss02_E3 boss

Peli julkaistaan Wiille vuoden 2010 joulumarkkinoilla.

Lisää luettavaa