Activision paljasti Call of Duty -faneja askarruttaneen salaisuuden – näin taito vaikuttaa peliseuranhakuun

Call of Dutyn seuranhaun verhoa raotettiin.

30.1.2024 09:00

Activision on tarjonnut viimein vastauksia Call of Duty -pelaajia askarruttaneeseen kysymykseen.

Pelisarjan ympärillä käydyissä keskusteluissa on jo vuosien ajan toistunut termi SBMM. Skill-based matchmaking, eli taitopohjainen seuranhaku, viittaa pelaajien taitotason huomioimiseen verkkopeliseuran etsimisessä. Vaikka asia on ollut pelaajayhteisön tiedossa jo pitkään, ovat pelisarjan kehittäjät tähän saakka olleet vaitonaisia järjestelmän yksityiskohdista. Nyt salaisuuksien verhoa on raotettu uudessa Call of Duty -blogipäivityksessä.

Call of Duty -kehittäjien nimissä julkaistussa viestissä peliseuranhaun korostetaan koostuvan useista eri tekijöistä. Kriittisin mittari pelaajien yhteen saattamisessa on pelaajien verkkoyhteys. Pelissä pyritään siis minimoimaan verkkoviivettä ottelukokemuksen parantamiseksi. Toiseksi tärkein tekijä on ottelun kokoamisen vaatima aika, jonka avulla kehittäjät pyrkivät vähentämään pelaajien odotusaikaa.

Näiden lisäksi Call of Dutyn seuranhakumoottorin kerrotaan painottavan kuutta asiaa. Kehittäjät eivät kerro tarkkoja yksityiskohtia asioiden välisistä painotuksista, mutta kertovat pelin huomioivan peliseurueiden kokoamisessa pelilistojen monimuotoisuuden, viimeaikaisten karttojen, taidon ja suorituskyvyn, ohjaintyypin ja alustan sekä pelaajien äänikeskusteluvalinnat.

Blogipostaus tarjoaa kuitenkin hieman tarkempia yksityiskohtia pelaajia puhututtaneesta taitotason huomioimisesta. Taitomittarin kerrotaan olleen käytössä jo vuonna 2007 julkaistussa Call of Duty 4: Modern Warfaressa, mutta järjestelmää on päivitetty säännöllisesti vuosien varrella. Call of Dutyn kerrotaan käyttävän pelaajien suosituskyvyn mittaamisessa esimerkiksi tappoja, kuolemia, voittoja ja tappioita sekä viimeaikaisia otteluita eri moninpelimuodoissa. Jatkuvasti päivittyvän mittarin perusteella pyritään tasapainottamaan sekä vastustajien että joukkuetovereiden taitotasoa. Kehittäjien mukaan taidon painottamisen tarkoituksena on pitää otteluiden parhaiden ja heikoimpien pelaajien väliset erot tarpeeksi pienenä, jotta ottelut eivät tuntuisi ajanhukalta pelaajille.

Kehittäjät kertovat tilastojen osoittavan, että nykyinen malli auttaa tasapainottamaan otteluiden lopputuloksia kaikille pelaajille. Lopputulosten tasapainottamista perustellaan pelaajakunnan ylläpitämisellä. Tilastojen kerrotaan osoittavan, että hävitessään jatkuvasti heikommin suoriutuvat pelaajat poistuvat todennäköisemmin pelistä kesken ottelun tai lopettavat pelaamisen tykkänään. Pelaajamäärän laskemisen taas kuvataan johtavan tilanteeseen, jossa otteluiden odotusaika kasvaa, verkkoyhteydet ovat heikompia ja peliin jää vain paremmin suoriutuvia pelaajia, mikä johtaa huonompaan kokemukseen kaikille pelaajille.

Kehittäjät kertovat myös suorittavansa aika ajoin testejä, joissa taitotasoa ei huomioida seuranhaussa. Näiden testien tulosten kerrotaan osoittaneen, että pelaajien suoriutumisen huomioimatta jättäminen johtaa tilanteeseen, jossa pelaajat keskeyttävät otteluita todennäköisemmin. Tämän taas kuvataan johtavan edellä mainittuun tilanteeseen, jossa kokemus on kokonaisuudessaan heikompi kaikille pelaajille.

Lähde: Callofduty.com

Lisää luettavaa