Pelaaja valitsi vuoden parhaat pelit vuodelle 2013 nyt kaupoissa olevassa tammikuun numerossa 136. Suurartikkelin virallisten valintojen lisäksi julkaisemme Pelaajan toimittajien ja avustajien omat henkilökohtaiset valinnat viime vuoden parhaiksi peleiksi omana päivittäisenä blogisarjana, jonka kahdeksas kirjoittaja on Janne Kaitila.
1. Super Mario 3D World
Kehittäjä: Nintendo EAD ja 1-UP Studio
Julkaisija: Nintendo
Alustat: Wii U
Ensijulkistuksen jälkeen olisi ollut helppo horjahtaa lammaslauman sekaan määkimään, että taas tulee sitä samaa vanhaa Mariota. Ensimmäinen video kieltämättä näytti hieman mitäänsanomattomalta, erityisesti majesteettisten Mario Galaxyjen jälkeen. Kuinka väärässä olisinkaan ollut.
Super Mario 3D World on lähes ehtymätön aarreaitta, jonka melkein jokainen kenttä sisältää jotain uutta tai ainutlaatuista. Enkä tarkoita pelkästään Marioiden puitteissa, vaan tasoloikissa ylipäätään. Moni näistä koukuista ei edes toistu pelissä, vaan ideoita on roiskittu ympäriinsä niin paljon, ettei kaikkiin ehdi edes (perinteiden mukaisesti) palaamaan kenttien suuresta määrästä huolimatta.
Kaiken kruunaa vaikeustaso, joka alkaa perheen pienimpien tahdissa, mutta päättyy yhteen vaikeimmista kentistä, joita Nintendo on ikinä tehnyt. Ja silti peli tuo hymyn huulille alusta loppuun.
2. Pikmin 3
Kehittäjä: Nintendo EAD
Julkaisija: Nintendo
Alustat: Wii U
Uutta Pikmin-peliä on odotettu kauan, ja lopulta sieltä napsahti lajityyppinsä eli reaaliaikastrategian paras peli mikä konsoleilla on nähty. Hellyttävistä pelihahmoista, kaameista ötökkävihuista ja tunnelmallisista kentistä voisi vaahdota pitkään, mutta suosittelen vain lämpimästi kokemaan ne itsekin pelin rennon kampanjan muodossa.
Kuitenkin vasta pirullisen haastavasti suunnitelluissa haastetehtävissä Pikmin 3 edustaa Nintendon parasta pelisuunnittelua. Kaikki on tasapainossa, kaikki pitää ottaa huomioon, kaikkien lankojen on pysyttävä käsissä. Tunnelma on outo Nintendon peliksi – aikarajat suorastaan ahdistavat ja onnistumiseen ei anneta almuja. Herkullista.
3. The Last of Us
Kehittäjä: Naughty Dog
Julkaisija: Sony
Alustat: PS3
Kova väite: The Last of Us sisältää pelihistorian aidointa dialogia, ääninäyttelyä ja pelihahmoja. Mutta ennen kuin aletaan kehua vuoden kolmanneksi parasta peliä, hoidetaan haukut ensin pois alta.
Toimintaosuudet ovat hyvin tavanomaisia. Hiiviskelyosuuksissa taas olisi voinut olla huikea tunnelma, mutta aina kun mukanasi on joku muu hahmo, tunnelma katoaa täydellisesti. Kun Ellie juoksee täysin pystyssä yhden vihollisen nenän edestä törmäten toiseen viholliseen näiden kummankaan huomaamatta, on tunnelma enemmänkin surkuhupaisa kuin jännittävä.
Onneksi The Last of Us ei ole toiminta- tai hiiviskelypeli. Se on riipivä kertomus henkilöistä, joihin on erittäin helppo samaistua. Et malta odottaa, mitä heille tapahtuu seuraavaksi. Ympärille maalautuva maailmanloppukin olisi helposti nähtävissä pelin pääteemana, vaikka se oikeasti toimii vain taustana inhimilliselle draamalle.
4. The Legend of Zelda: A Link Between Worlds
Kehittäjä: Nintendo EAD
Julkaisija: Nintendo
Alustat: 3DS
Tuttuihin ympäristöihin palaaminen pitäisi olla peleissä paljon yleisempää kuin se on. Nytkin piti odottaa 21 vuotta! Super Nintendolta tuttu Hyrule todella ilahduttaa sarjan faneja, mutta heitä lämmittänee myös se tieto, että ensikertalaisetkin pääsevät seikkailemaan samoihin maisemiin kuin he aikanaan.
Pelin rakenteesta kohistiin aluksi hieman, ja se tuokin varsin tuoreen tuulahduksen totuttuun kaavaan. Nyt pelaaja saa käytännössä alkumetreillä käyttöönsä melkein kaikki esineet (mahdollistaen luolastojen melkein vapaavalintaisen selvittämisjärjestyksen) ja kaupan päälle vielä loputtomat pommit sekä taikavoimat. Se on Nintendolta pallikas julistus: ”Meidän pelimaailmamme ja pulmamme kestävät sen.”
Zelda-veteraaneille peliä vaivaa kenties liiallinen helppous, mutta tutkimisen vapaus ja löytämisen ilo ovat sitä luokkaa, että välipalaksi napsittavat pomotkaan eivät haittaa.
5. Resogun
Kehittäjä: Housemarque
Julkaisija: Sony
Alustat: PS4
No onhan se nätti. Me suomalaiset olemme herkästi muistuttamassa, että mepäs teimmekin PlayStation 4:n kauneimman julkaisupelin, emmekä välttämättä ole väärässä.
Todellinen kauneus on kuitenkin pintaa syvemmällä, kuten kaikkien hyvien kaksiulotteisten räiskintäpelien kohdalla. Pisteidenmetsästyspelinä Resogun on loppumaton savotta! Siinä missä klassisten ”shmuppien” teoreettinen pistekatto alkaa häämöttää parhaiden pelaajien horisontissa, panee Housemarque uutta pökköä pesään kertomalla jälleen uudesta pisteisiin vaikuttavasta asiasta, jota satoja tunteja pelanneetkaan eivät aavistaneet.
Resogunin mekaniikkojen syvyydestä kertoo aivan omaa kieltään se, että maailman pistelistan ykkösen ja kympin erottaa kymmenkertainen ero pisteissä.
– Janne Kaitila
Muiden valinnat:
Panu Saarenoja || Johannes Valkola || Daniela Wnuk || Miika Huttunen || Matias Kainulainen || Paavo Niskala ||
Miikka Lehtonen || Janne Kaitila || Jukka Moilanen || Janne Pyykkönen || Eemeli Rekunen || Ville Arvekari