Toimitus kaukaisessa galaksissa

Osa Pelaajan toimituksesta testaili Star Wars: The Old Republic -peliä. Avaruuden friikkisirkus esittäytyy.

27.1.2012 12:33

BioWaren näkemys Star Warsista on monelle Pelaajan tekijälle, kuten myös minulle, ollut koko Tähtien sodan viihdyttävin muoto moneen vuoteen. Elokuvien jatko-osat olivat mitä olivat, ja sinänsä hupaisat Lego Star Warsit ja varsinkaan Force Unleashed -pelit eivät pysty vastaamaan X-Wingin ja Tie Fighterin tasoisten klassikoiden haasteeseen.

Knights of the Old Republic Xboxilla vuonna 2003 oli kuitenkin jotain muuta. Menemättä yksityiskohtiin, se kaivoi Star Warsin uumenista ne asiat, jotka tekivät alkuperäisistä leffoista hienoja, ja olihan siinä ”Luke, I am your father” -paljastukseen vertautuva käännekin.

Obsidianin tuottama kakkososa oli hyvä yritys jatkolle, vaikka pelille ei julkaisupainostuksesta johtuen ehditty tehdä kunnon loppua. Sitten kaikki jäi roikkumaan ilmaan, kunnes nyt pc:lle ilmestyi The Old Republic -massiiviroolipeli, jossa ruoditaan tarinan jatkokäänteitä. Eipä tarvitse ihmetellä, miksi toimituksen Villen kaltaiset konsolinoobitkin lähtivät kokeilemaan pc-MMO:ta (kts. viime viikon blogi).

Mutta nyt asiaan. Koska toimitus laukkasi joukolla peliin, on aika esitellä millaisia avaruuspellejä Pelaajan toimitus on synnyttänyt. Keittiöpsykologeille ja amatööri-Freudeille paljastuu varmasti jotain aivan uutta Pelaajan tekijöiden sielunelämästä.

Minna: Imperiumi – Bounty Hunter / Mercenary dps

Minnan esikoisblogin lukeneet tietävät, että hänellä on jonkinasteinen fanisuhde Tomb Raider -sarjaan. Niinpä ehdotin hänelle kokeiltavaksi tuplapistooleilla tykittävää palkkasoturia. Tässä vastaus:

”Olin riemuissani kun sain tietää, että toimiston pojat (Villeä lukuunottamatta) olivat valinneet imperiumin, sillä minulle se oli se ehdoton valinta. Star Wars -peli ei tunnu samalta, jos en saa hengailla Sithien ja muiden ilkimysten kanssa. Pyykkösen kehotuksesta kokeilin Bounty Hunteria ja rakastuin classin pelimekaniikkaan heti. Hahmoni on suhteellisen neutraali. Hän täyttää aina sen työkuvan jota häneltä pyydetään, riippumatta siitä onko kohde viaton vai ei. Hän kumminkin yrittää välttää tappamista ja turhaa ihmisten lahtaamista, ellei työkuva sitä vaadi.”

Ville: Tasavalta – Jedi Knight / Jedi Sentinel 

Moraalinen ja hyväntahtoinen Arvekari ei tietenkään voinut liittyä meidän muiden seuraan Imperiumin puolella, vaan hän suihki suoraan Republicin eli hyvisten riveihin. Tai ketä minä yritän edes huijata? Villen valinnan takana ei ollut tarina, pelimekaniikka tai yleensäkään mikään muu järkevä syy. MGS-fanin oli pakko valita se hahmoluokka, jonka ääninäyttelijänä on David ”Solid Snake” Hayter. Jos Hayter olisi puhunut Jar Jar Binksin vähemmän lahjakkaan serkun repliikit, Ville toteaisi: ”Meesa so happy right now!”

Antti: Imperiumi – Bounty Hunter / Mercenary 

Siinä missä Minnan palkkis on notkea ja näyttävä, toimitusjohtaja Antin onnensoturi on viiksineen ja vararenkaineen kuin saksalainen aikuisviihdetähti, joka on vetänyt päähänsä kattilan ja ampiaisraitaisen liivin. Kirjava haarniska ja yleensä surullinen olemus ovat saaneet Pelaajan lössin kanssa pelanneet satunnaispelaajat kommentoimaan hahmoa hienovaraisesti tyyliin: ”Jöses miten ruma pelle.” Ei liene sattumaa, että Antti suostui lähettämään minulle vain kaukaa otetun kuvan, josta kykenee kuitenkin huomaamaan, että taitaa avaruusmopon kantokyky olla koetuksella.

Miika: Imperiumi – Sith Warrior / Sith Juggernaut 

Play him away, Keyboard Cat

Pelaajan päätoimittaja Huttunen on tietysti myös peliporukassa valinnut ryhmää johtavan hahmon eli vastustajien huomion keräävän tankin roolin. Hän on iso, pelottava ja kaljupäinen mörkö – mutta puhutaanpa nyt hänen pelihahmostaan. Haarniskoituna itse Darth Vaderiltä näyttävä avaruus-Huttunen on salaa pehmo, jonka moraalimittari on niin light side -osastolla että Yodakin jää kakkoseksi, joten häntä saa aina hävetä Sithin lordien kokoontumisissa.

Janne Pyykkönen: Imperiumi – Sith Inquisitor / Sith Sorcerer

Huttunen ehti ennakkotilauksen takia ensin peliin, joten itselleni jäi se vähemmän ”cool” Sith-malli, joka imitoi Vaderin sijasta keisari Palpatinea. Niskaan vedetään kaapu, ja dialogivalintoina on tyypillisesti kolme vaihtoehtoa, ”Yes.”, ”No” ja ”Shock him!!” Keisarilta tuttuja sormisalamoita suihkutetaan pelissä ja jutustelussa niin usein, että inkvisiittoria voi pitää jonkinlaisena uusiutuvana energianlähteenä – Unlimited powerrrrrrr! Työstressi puretaan dark side -valintoina, joiden ansiosta hahmoni naama alkaa muistuttaa pinnoitukseltaan kalpeaa rusinaa, mikä tuo oman mausteensa pelin ”romanttisiin” keskusteluihin.

Kun näiden hiippareiden tarinat lähestyvät loppuun, onkin pian aika seuraavalle naamagallerialle? Millaisia luonnonoikkuja on liikkeellä Mass Effect 3:ssa? Pysykää kanavalla!

Lisää luettavaa