Kritiikin jakelu on pelitoimittajan työtä, mutta osataan palautetta antaa meidänkin suuntaamme. Pelimedioita ja etenkin päätoimittajia suomittiin verkossa rajusti viime kuussa, kun paljastui, kuinka epäinhimillisen tiukalla aikataululla Elden Ringin arvosteluita oli puserrettu maailmaan. Arvostelukoodit lähtivät maailmalle tasan viikkoa ennen julkaisukiellon raukeamista, ja vaikka moni media ilmoittikin suorilta käsin olevansa muodikkaasti myöhässä lopullisen tuomionsa kanssa, vähintään yhtä moni laittoi toimittajansa puurtamaan pelin parissa yöt läpeensä päästäkseen osaksi arvostelujen ensimmäistä aaltoa.
Syyttely vei minulta yöunet, koska se osui suoraan vyön alle. Meillä arvostelu puristettiin nimittäin hyvin poikkeuksellisesti kasaan karvan alle viikossa, jotta se ehtisi tuoreeltaan maaliskuun numeroon, enkä usko, että kokemus oli arvostelijalle millään tapaa miellyttävä. Huono omatunto vaivasi jo tuolloin, mutta joudun silti myöntämään, että tässä tapauksessa tulostavoitteellisuus ajoi kirkkaasti ohi etiikasta. Se hävettää jo pelkästään sen valossa, kuinka paljon Pelaajassa vaahdotaan pelinkehittäjien työoloista ja pelialan crunch-kulttuurin epäterveellisyydestä.
Koska olen vain ihminen, ensimmäinen reaktioni on toki ulkoistaa virhe ja syyttää tilanteesta julkaisijaa. Jos pelikoodit tulisivat aiemmin ja arvosteluprosessille suotaisiin julkaisijoiden suunnasta enemmän aikaa, kaikki voittaisivat. Toimittajien ei tarvitsisi painaa ympäripyöreää päivää, ja rauhassa tehdyistä arvosteluista hyötyisivät sekä kuluttajat että pelifirmat. Monesti pelejä joudutaan kuitenkin viilailemaan viime minuutille asti, eikä arvostelukappaleita vain saada liikkeelle tarpeeksi ajoissa.
Koska pelien arvostelukeskiarvo on monille kuluttajille ostopäätökseen vaikuttava tekijä, odotetaan arvosteluja silti heti sinä hetkenä, kun ne saa julkaista. Varsinkin Elden Ringin kaltaisen valtavan pelin kohdalla on mediallekin edullista olla mukana keskustelussa silloin, kun se tapahtuu – ei kuukautta jäljessä. Toisaalta kiveen hakatussa aikataulussa ilmestyvänä aikakauslehtenä Pelaajassa on kautta aikain myöhästelty arvostelujen kanssa, ja se on vain hyväksytty osana paperimedian arkea. En aidosti voi siis perustella päätöstä edes lukijoidemme odotuksilla.
Siksipä sormella osoittelu on lopetettava ja selkä suoristettava. Median ja eritoten esihenkilöinä toimivien päätoimittajien vastuulla on varmistaa, että töitä tehdään siedettävissä oloissa, eikä ulkoisia paineita pitäisi päästää prioriteettilistalla ihmisten hyvinvoinnin ohi. Jos tarpeeksi moni pelimedia ryhtyisi vaatimaan järkeviä arvosteluaikatauluja, olisi julkaisijoidenkin kenties pakko hiljalleen muuttaa toimintatapojaan. Itsekin yritän oppia virheistäni ja kantaa korteni tähän kekoon vastaisuudessa.
Johanna Puustinen,
Pelaaja-lehden päätoimittaja
Pääkirjoitus on julkaistu nyt kaupoissa olevassa Pelaaja-lehden huhtikuun numerossa 232.