Blogi: Nintendon uudet E3-kuviot

E3 lähestyy ja Nintendo muutti lähestymistapaansa messuihin. Toimituksen blogissa pohdiskellaan asiaa.

27.4.2013 10:06

Kuten uutisotsikot kertovat, Nintendo jättää tänä vuonna perinteisen E3-lehdistötilaisuutensa väliin. Iso N ei suinkaan loista poissaolollaan, mutta Los Angelesiin kesäkuussa matkaaville toimittajille on raporttien perusteella luvassa pienempiä tilaisuuksia, kun taas kotoa verkon avulla seuraavalle pelikansale kehitellään uudenlaista tapaa kertoa kaikki tarpeellinen Nintendo tulevaisuudesta.

Alkuun päätös oli itselleni jopa pettymys, sillä lehdistötilaisuudet ovat viime vuosien yllätyksettömyydestään huolimatta perinne. Tänä vuonna on uuden sukupolven esiinmarssin vuosi, johon Nintendolla oli jo kahden vuoden lähestulkoon hukattu etumatka.

Mutta nyt, juuri viime vuosien yllätyksettömyyden takia, odotan mielenkiinnolla minkälaiseen ratkaisun Nintendo lopulta päätyy. Nintendo sekoitti jo nyt pakkaa tekemällä jotain odottamatonta, mikä toivon mukaan heijastuu myös itse messutarjontaan. Mutta kuinka pitkälle leikki viedään? Tullaanko kaikki informaatio jakamaan hallitummissa ja koko ajan yleistyvämmissä Nintendo Direct -lähetyksissä?

Direct-lähestymistapa olisi varsin kiintoisa ajatus nettikansaa ajatellen, ja esimerkiksi Konami on jo muutamana aiempana vuonna kokeillut samankaltaisella lähestymistavalla. Näin Nintendon ei tarvitsisi rajoittaa julkistustensa pituutta ja jokainen peli saisi osakseen juuri niin paljon huomiota kuin on tarpeen, eikä erinäisiä yksityiskohtia tarvitse jättää irrallisten ja muiden joukkoon hautautuvien lehdistötiedotteiden sekaan. Näin myös yhtiölle olisi helpompaa tuoda esille muuta nettisisältöään, jota yhtiöllä on aina runsaasti E3:n yhteydessä.

Sitäkin kiintoisampaa on, miten Nintendo hoitaa tilanteen paikanpäällä Los Angelesissa. Kuten kaikki messuilla pyörähtäneet toimittajat varsin hyvin tietävät, E3:n massiivisen pelisuman myötä tarkempien yksityiskohtien haaliminen on oikeastaan hankalampaa paikan päällä kuin tapahtumaa verkon kautta seuratessa. Omat messukokemukset ovat hyvinkin tämänkaltaiset.

Oma aikataulu on aikaisempina vuosina koostunut lukuisista haastatteluista ja satunnaisista pelikokeiluista, mistä Pelaaja-lehden E3-raportointi yleensä koostuukin. Tällöin mahdolliset pienemmät yllätykset kuitenkin luetaan illalla hotellihuoneen kehnojen verkkoyhteyksien kautta, ellei joku tuttu toimittajakollega osu kohdalle kertomaan asiasta messualueella. Yleensä lehdistötilaisuuksien annistakin jää pois kiinnostavia tietoja ja pelejä, kuten viime vuonna PlatinumGamesin Wii U:lle kehittämä The Wonderful 101. Ei siis kovin optimaalinen tapa, kun on liikenteessä pienemmällä toimittajaryhmällä.

Olisi hauskaa nähdä, löytyisikö Nintendolta uudenlaista ratkaisua E3-informaatiotulvaan myös paikanpäällä oleville toimittajille, mikä loisi trendin tuleville vuosille. Wii U:n kehnojen myyntilukujen ja tämän hetkisen pelitilanteen takia kiotolaisyritys tarvitsee kaiken mahdollisen huomion omalle kotikonsolilleen Sonyn ja Microsoftin jyllätessä PlayStation 4:llä ja seuraavalla Xboxilla. Entistä kattavammat ja tehokkaammat tietopaketit voisivat olla yksi ratkaisu tähän, mutta toki myös niitä kovan luokan pelejä tarvitaan.

Niin tai näin, E3 tapahtumana tuntuu muutoin pyörivän tutuilla raiteillaan. Paukkujen ei tänä vuonna kuitenkaan pitäisi loppua aivan heti kesken, kunhan Sony ja Microsoft eivät innostu pilaamaan E3-paukkujaan vuodoilla ja liiallisilla ennakkojulkistuksilla – ja  kunhan Nintendo iskee vihdoin ison nipun isoja Wii U -pelejään kehiin!

Lisää luettavaa