Tom Clancy’s Rainbow Six Extraction
Kehittäjä: Ubisoft Montréal Julkaisija: Ubisoft
Alustat: PS5, PS4, XSX/S, XOne, Win, Stadia, Luna Julkaisu: 20. tammikuuta 2022
Jotain uutta, jotain vanhaa, jotain omituista
Kuten ihmiskunnan historia ja etenkin viimeiset pari vuotta ovat meille osoittaneet, tartuntataudit ja epidemiat eivät ole läpihuutojuttuja. Hopeareunuksena kuitenkin kimaltelee se, että sairastelun syyt ovat toistaiseksi olleet kotiplaneettamme peruja, emmekä ole joutuneet mitellä ulkoavaruudesta kantautuneiden kulkutautien kanssa. Toista se on Rainbow Six Extractionissa.
Jokusen vuoden työn alla ollut Rainbow Six Extraction on eriskummallinen sisarteos Ubisoftin Rainbow Six Siegelle. Siinä missä Siege on kaksi ihmispelaajista koostuvaa joukkuetta hyökkäys- ja puolustusrooleihin asettava, taktista teknotrillerirealismia painottava joukkueräiskintä, Extraction on ennemmin Left 4 Deadin kaltaisista yhteistyöräiskinnöistä innoituksensa ammentava verkkopeli. Extractionin rakenteellinen ydin on kuitenkin koko lailla identtinen Siegen kanssa.
Raa’asti karrikoiden ja tylysti typistäen Rainbow Six Extraction on lihotettu ja lavennettu versio Siegeen vuonna 2018 julkaistun Operation Chimera -kausipäivityksen sisältämästä Outbreak-pelimuodosta. Chimerassa esiteltiin uusi parasiittiolentojen rotu, jota vastaan taisteltiin kolmen Siege-operaattorin joukkueissa. Extraction laajentaa pikkukivan pelimuodon sisällön kokonaisen pelin mitalle. Siegestä tutut hahmot keräävät kehityspisteitä sitä mukaa kun pelaaja vie operaattoreita taistelukentälle, ja myös pelaajan pääprofiilille kertyy erillisiä kehityspisteitä. Pojoilla availlaan hahmoille uusia aseita, varusteita, liitännäisiä ja päällepuettavaa.
Kokonaisvaltaisesti kyseessä on siis kattaus, joka on nähty moneen kertaan aiemminkin. Extractionin aikalaisistaan erottava tekijä on kuitenkin Siege-perimän mukanaan tuoma toiminnan dynaamisuus. Vaikka Extractionin 50-lukulaisesta kioskiscifistä lainaava estetiikka istuu melkoisen äkkiväärästi Tom Clancyn militanttifantasiaa heijastavan Siegen maailmaan, itse toiminnan sujuvuudesta ei ole pahaa sanottavaa. Pelimekaniikka lujittuu nopeasti selkärankaan varsinkin meille Siege-veteraaneille, sillä taktiseen etenemiseen ajava rakenne, maltillista yhteispeliä edellyttävä tasosuunnittelu ja tarkkaa tulitaistelua siivittävät napakat kontrollit on poimittu suoraan emopelin ytimestä.
Valmiissa pelissä mukana on tusina karttaa, mutta testiversiossa ehdittiin koeajaa kolme geneeristä ja hieman innottoman oloista urbaania ympäristöä. Jokainen tehtävä on jaettu kolmeen osioon, joihin jokaiseen arvotaan yksi tietty tavoite sekä mahdollisia muuttujia proseduraaliseen satunnaisgenerointiin luottaen. Pelkän lyhykäisen pelitestin perusteella ei vielä uskalla arvioida kuinka pitkälle Extractionin proseduraalinen tehtävien arvonta kantaa, mutta arpapeli on toki kiveen kirjattua tehtävärakennetta ja -järjestystä parempi ratkaisu pelin yllätyksellisyyden ja pitkäikäisyyden nimissä.
Rainbow Six Extraction eroaa yhteistyöräiskintöjen verrokeistaan lähtökohtaisesti Siegestä lainattujen lainalaisuuksien myötä, ja jo ennakkoversion perusteella voin vakuuttaa, että peli ei sovellu nappi pohjassa ja takki auki -tyylisen toiminnan ystäville. Extraction on huomattavasti hitaampi, maltillisempi ja tarkkuutta vaativa kokemus kuin sen lähimmät sielunsiskot, kuten Back 4 Blood ja Aliens: Fireteam Elite. Kaduilla ja kujilla maleksivat vihamieliset parasiittipirulaiset on siunattu tappavilla erikoiskyvyillä ja operaattorit ovat järjestäen ankarassa alakynnessä, joten verkkainen liikkuminen, ympäristön hyödyntäminen ja koordinoitu väkivalta ovat yhdistelmänä paras tapa selvitä evakuointikopterille omin jaloin.
Hiippailu, äänenvaimentimet ja järjestelmällinen eteneminen eivät kuitenkaan riitä kantamaan koko koitoksen läpi, sillä Extraction on huomattavasti emopeliään toiminnallisempi teos ainakin satunnaisesti. Tempoa riuhdotaan tasaisin väliajoin huumaavan korkeisiin lukemiin, kun esimerkiksi tiettyjen tavoitteiden suorittamisen laukaisemat hälytykset usuttavat kasapäin vihollisia pelaajien niskaan tai tehtävänä on siivota vihollisia kuhiseva kartta viimeistä ulkoavaruuden örvökkiä myöten. Tällöin myös Siegestä tutut ominaisuudet, kuten hahmojen ominaisvarusteet sekä seinärakenteiden vahvistus, nousevat avainrooleihin.
Siegestä tuttujen hahmojen erikoiskykyjä ja -varusteita sovelletaan melko vapaasti Extractionin pelityyliin sopivaksi. Emopelistä tuttu Sledge on kullanarvoinen hahmo lähes joka koitoksessa myös Extractionissa, sillä ainakaan testisession aikana ei tullut vastaan yhtään tilannetta, jossa moukarillaan uusia liikennereittejä seiniin luova moukarimies olisi ollut hyödytön. Vastaavasti esimerkiksi Siegessä puolustajana tunnetun Jägerin kranaattitutka toimii Extractionissa eräänlaisena automaattitykkinä, ja Lionin vihollisten sijainnin paljastava droonitutka on arvokas apuväline maltillisemman toiminnan tehtävissä.
Liialliseen pessimismiin taantumatta Rainbow Six Extractionin ennakkoversio sai varoituskellot soimaan kerran jos toisenkin hahmojen varustuksen kehittämiseen vaadittavia pisteitä silmäillessä. Jokaisella hahmolla on alussa auki vain yksi ase ja askeettiset perusvarusteet, ja kehittyneemmät tuhon työkalut on sidottu kitsaasti laariin ropisevien kehityspisteiden taakse. On vaikea olla olettamatta, etteikö Ubisoft olisi junailemassa Extractionista maksetun lisäsisällön kultakaivosta. Voimme vain toivoa julkaisijan kykenevän pitää näppinsä kurissa, sillä mikään ei katko nettipeliltä siipiä tehokkaammin kuin maksumuurien riistoviljely.
Vaikka Rainbow Six Extractionin lyhyt ennakkomaistiainen antoi ymmärtää lopullisen pelin sisältävän valtavasti potentiaalia, paperilla kiintoisa kokonaisuus osoittautui eriskummallisen valjuksi käytännön kokemukseksi. Emopelistä tuttu, malttia ja taktista ajattelua vaativa pelimekaniikka on virkistävä irtiotto lajityypille ominaisemmasta rämäpäisestä rymistelystä, mutta jostain syystä eriskummallinen yhdistelmä ei ainakaan ennakkoversion perusteella kyennyt pitää otteessaan paria tuntia pitempään. Toisaalta lajityypille ominaiseen tapaan Extraction saattaakin olla parhaimmillaan pienissä satunnaisannoksissa.
Rainbow Six Extractionin kehittäjillä on ehdottomasti menestyksen avaimet käsissään, mutta vain aika näyttää, riittääkö pelillä paukkuja havitella Left 4 Deadin valtaistuinta ja nousta yhteispelattavien nettiräiskintöjen a-ryhmään. Taktista hahmotuskykyä, harkittua etenemistä ja paikoin raudanlujaa yhteispeliä edellyttävä mekaniikka luovat Extractionille puitteet, jollaisia ei ole aiemmin vastaavanlaisissa peleissä nähty. Toivotaan, että omintakeiset ideat realisoituvat teokseksi, joka jaksaa ruokkia peli-iloa pikkusessioita pitempään.