Viikon 43/2013 kohokohdat: PS4:n alkupäivitys, myrskyjen sankarit ja Wiin eläke

Uutisia, kommentteja ja kiintolevysyöppöjä viikolta 43.

26.10.2013 15:16

Viikolla 43 saatiin jälleen paloittain tietoa tulevasta laitteistosta, mutta samalla tällä kertaa myös alettiin valmistautua eräänlaisiin hyvästeihin. Nintendon huimaksi menestykseksi osoittautuneen Wiin valmistamisen on vahvistettu nyt päättyneen Japanissa ja näin ollen ainakin eräänlainen aikakausi lähestyy jälleen loppuaan.

Sekä tulevaa että mennyttä asiaa käsiteltiin Pelaajacastissakin. Jaksossa 116 mentiin toki muutenkin myös hieman spesiaaleimmissa merkeissä, sillä Miika Huttuselle seuraa tekivät Pelaaja-konkarit Thomas Puha että Harri Manninen.

Eloa käyttäjäblogipuolelle toi vuorostaan nyt Demppa GTA Online -asiallaan.


Nämä perusominaisuudet PlayStation 4 saa ensimmäisellä päivityksellään

Sekä Sony että Microsoft ovat tuomassa päivityksen uusille konsoleilleen heti niiden julkaisupäivänä. Xbox Onella koko laite otetaan käyttöön ”noin 15-20 minuutin” latauksen vaativalla päivityksellä, kun taas PlayStation 4:llä Sonyn noin 300 megatavun päivitys lisää laitteeseen joukon perusominaisuuksia.

Mielenkiintoista kuinka monta peliä tukee second screeniä, voisi hankkia vaikka Vitan, paitsi jos tuota tukevat pelit ovat harvassa. -Angel of Death

Ei nyt kannata valittaa 300 megan päivityksestä, siinähän menee korkeintaan viis minuuttia… Tietty vähän jännää, että perusominaisuudet pitää päivittää konsoliin. Epäsuora nettipakko? Tarkoituksellinen veto Sonyltä? -Catar


Uusin Call of Duty on perso pc-pelaajien kiintolevyille

Activision ja Infinity Ward ovat tuoneet julkisuuteen Call of Duty: Ghostsin pc-version viralliset minimivaatimukset. Aikaisemmin maailmalla on pyörinyt jo lista grafiikkateknologiayhtiö Nvidian julkistamista vaatimuksista, mutta ne tosin väittivät pelin vaativan kiintolevytilaa 50 gigatavun edestä.

Konsolit ja Windows XP ovat pitäneet pelit pieninä. Ei ole yksinkertaisesti pystytty tekemään pelejä jotka vaatisivat yli 3 gigaa rammia koska 32-bittiset käyttikset ja konsolit, peliä joka on yli 16 gigatavua koska 360 DVD-asema ja hitaat nettiyhteydet osassa maailmaa eikä kukaan ole uskaltanut tehdä peliä jossa ei olisi DirectX 9 tukea ettei XP käyttäjät joutuisi ulkopuolelle. -Marioysikax

Jännä myös, että muuten on aika kohtalaisen kovat vaatimukset, mutta minimivaatimuksen prossut ovat 5 vuoden takaisia, eivätkä nekään mitään kirkkainta kärkeä. Harmi vain, etten ole tätä heti julkaisussa hankkimassa, jos ollenkaan. -LordSipuli


Synkkä satuseikkailu kääntyy myös mobiiliksi

Telltale Gamesin episodipohjainen seikkailupeli The Wolf Among Us tekee sittenkin tuloaan myös taskuun sujahtaville pelilaitteille. Kuluvan syksyn aikana pelin pitäisi olla pelattavissa sekä iOS:llä että PlayStation Vitalla.

Pelin latauduttua pelasin koko pari-kolmetuntisen episodin saman tien, vaikka kello oli jo ties mitä. Kun lopputekstit pyörivät ruudulla, päässäni puolestaan pyöri vain yksi asia itse episodin lisäksi: Olisi pitänyt uskoa jo ensimmäisellä kerralla! The Wolf Among Us on ensimmäisen episodin perusteella parempi kuin The Walking Dead, paljon parempi. -Haerski

Eiköhän tämä lähde Steamin alesta joskus omaan kokoelmaan. Vielä en osta – odottelen, että saavat kaikki episodit ensin ulos. Mukavampi pelailla sitten putkeen monta osaa. Tai pelata ja pelata, taitaa tämäkin olla enemmänkin interaktiivinen piirretty kuten edeltäjänsä… -kuribo


Steampunkia Lontoossa – tältä näyttää PlayStation 4:n yksinoikeus

Sony julkaisi tukun tuoreita kuvia toimintapelistä The Order: 1886, joka saapuu ainoastaan PlayStation 4:lle. Peliä työstää amerikkalainen Ready at Dawn yhteistyössä Sony Santa Monican kanssa.

Peli vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta. Miljöö on lähellä sydäntä ja muutenkin välittynyt toistaiseksi sellainen sopivan mystinen fiilis. Jos tämä on lähempänä TLoU:ta kuin Gearssia, niin hypejuna käyntiin. -Almasy

Olenkin jo pitkään odottanut että saataisiin peli, joka käsittelee viktoriaanisen ajan Lontoota. Aikakaudella on omasta mielestäni hirveästi potenttiaalia. -hemmoheikkinen


Tekijät kertovat mahtipontisen Unreal 4 -grafiikan synnystä

Epic Games on julkaissut videon, joka kertoo neljännen Unreal Engine -grafiikkamoottorin parissa työskentelystä.

Videossa Epicin tehostevelhot Tim Elek ja Zak Parrish keskittyvät Infiltrator-tekniikkademoon. Video selvittää, miten grafiikkamoottorin hiukkas- ja valaistustehosteet syntyvät ja miten niillä tehdään esimerkiksi aseiden suuliekkejä tai luotien osumia eri pintoihin.

Kyllähän tämä sekä tuo Quantic Dreamin ”Dark Sorcerer” demot luovat ainakin itselleni odotukset sille miltä nex-gen pelit voisivat sitten vuoden, parin päästä näyttää….toki sekä PS4, että X1:n ensimmäiset pelit näyttävän ihan komeilta, mutta mistään jättiharppauksesta grafiikassa ei voida oikeastaan yhdenkään pelin kohdalla vielä puhua, tosin se täytyy myöntää että esim. Ubisoftin The Division teki kyllä suuren vaikutuksen E3:ssa. -Balnazzard


Blizzardin uutuuspelin nimi huolettaa suomalaista pelisuunnittelijaa

Kesällä suomeksi julkaistu kotimainen pöytäroolipeli Myrskyn sankarit – Suurkuninkaan miekka on joutunut kiusalliseen tilanteeseen yhdysvaltalaispelitalo Blizzardin kanssa. Muun muassa Diablosta ja Warcraftista tunnettu yhtiö paljasti viime viikolla, että sen tuleva verkkopohjainen areenatoimintapeli kantaa nimeä Heroes of the Storm, joka sattumoisin on myös Myrskyn sankarit -pelin kansainvälinen nimi.

Jotenkin vaikea kuvitella, että Myrskyn Sankarit haittaisi nykyisellään Blizzardin toimia. Taas toisaalta on erittäin sääli, että jos Blizzard vain niin haluaa, ei mikään estä sitä tallaamasta Myrskyn Sankareita saappaansa alle. -Zhinarkos


Pc-pelin yllättävä lopetus laittoi latauskauppapaikat toimenpiteisiin

Pc:lle hiljattain julkaistu toimintaseikkailupeli Dark Matter herättää pahennusta ja ärsytystä maailmalla. Pelin ostaneet pelaajat ovat raportoineet, että seikkailun nykyinen versio yksinkertaisesti loppuu kuin seinään ja tervehtii pelaajaansa vain lopuksi tekstillä ”To be Continued…”.

Pelaajat ovatkin nyt valittaneet, että julkaisija Iceberg Interactive olisi johdattanut heitä harhaan.

On tällainen toiminta mielestäni aika naurettavaa. Sinänsä muuten mielestäni ihan ok, koska lopetus on lopetus ja peli muuten oli ilmeisesti ihan ok, mutta kyllä tieto tuollaisesta lopetuksesta pitäisi tehdä selkeästi tiedettäväksi peliä myydessä, koska aivan ilmeisesti peli ei ole valmis. Jos ei tuollaisesta kerro ollenkaan, niin on se melkoisen ikävää bisnestä kuluttajan kannalta. Kunnioitukseni GoG:lle siitä että palauttaa rahat ostajille. -AKT4


Nintendon menestyskonsoli Wii poistuu tuotannosta

Nintendon vuonna 2006 alkujaan julkaistu pelikonsoli Wii alkaa olla tietyllä tapaa elämänsä päätepisteessä. Japanilaisilla sivuillaan Nintendo on ilmoittanut laitteen tuotannon päättyneen, minkä tapahtumisesta yhtiö vihjailikin jo lokakuun alussa.

Päätös heijastuu myös ainakin jo Eurooppaan.

Metroid Prime Trilogy on paitsi pelinä (peleinä) lähes täydellinen, niin myös Wiimote+Nunchuck -ohjaus on ihan parasta. Siihen kun tottui, oli todella vaikea palata takaisin tatteihin. -Syntax Error

Parhaiten liikkeentunnistusta hyödyntävä peli mielestäni on Silent Hill: Shattered Memories, jossa tunnelma on aivan mieletön Moten toimiessa puhelimena. Yleensäkin FPS-peleissä Motella osoittelu loi hyvää fiilistä ja teki muuten kehnosta Conduitista mielyttävämmän. No More Heroes ja Madworld hyödynsivät myös ohjausta hauskasti, jota ilman ne olisivat olleet tympeämpiä. -Teräskäsine


Viikon aikana julkaisupäivän saaneita teoksia

Lisää luettavaa